m/s draugen Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 (redigert) Bare en tanke,men hadde roundupp(sikkert feil skrevet)vært noe.Ikke da dette dyre "vannet"som selges til de vanlige,men den av den edle sorten man må ha sprøytekurs for å få....Som sagt,en tanke Redigert 4.Oktober.2007 av m/s draugen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Svolværpostei Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 Ref en post i en anne tråd hvor du sier du har et Bravo drev. Er det nok beskyttelse i anodene til Alpha drev på trimsylinderne, eller er de tæret helt bort? Det er fortsatt mye igjen av alle 4 anodene på drevet, inkludert trimsylindre. Litt usikker på hvordan jeg skal tolke det. En god anode skal kanskje stort sett forsvinne i løpet av sesongen? Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 (redigert) Bare en tanke,men hadde roundupp(sikkert feil skrevet)vært noe. tviler på det Er en del gode forklaringer her hvis jeg ikke husker feil Redigert 4.Oktober.2007 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Whistler Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 Joda, anodene skal stort sett forsvinne (blir veldig porøse). Men de anodene som er på ditt bilde ser ut som anoder til Alphadrev. Bravo anodene er ca 3 ganger så store. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
regina_nei_takk Svart 5.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2007 (redigert) Bare en tanke,men hadde roundupp(sikkert feil skrevet)vært noe.Ikke da dette dyre "vannet"som selges til de vanlige,men den av den edle sorten man må ha sprøytekurs for å få....Som sagt,en tanke Roundup er et såkalt system-ugressmiddel som inneholder stoffet Glyfosat. Glyfosat ødelegger plantenes evne til å danne livsviktige aminosyrer som er byggesteinene i proteiner og enzymer, vi kan enkelt si at plantene sulter i hjel i løpet av noen dager etter sprøyting. Middelet absorberes gjennom blader og stengler, og transporteres gjennom planten. ...så jeg tviler på at det er løsningen mot havets delikatesser. Mitt forslag: Legg båten 3 uker i Mandalselva (ferskvann) før du tar den opp....da blir den som ny under. Redigert 5.Oktober.2007 av regina_nei_takk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Svolværpostei Svart 5.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2007 (redigert) Joda, anodene skal stort sett forsvinne (blir veldig porøse). Men de anodene som er på ditt bilde ser ut som anoder til Alphadrev. Bravo anodene er ca 3 ganger så store. Det kan jeg forklare ganske enkelt; Det er et Alpha 1 drev. Jeg hadde inntil i dag av en eller annen grunn trodd at det var et Bravo 2 drev. Det forklarer forsåvidt også at den bare trengte 1l girolje, og ikke 4.2l som jeg hadde kjøpt inn Heldgvis fikk jeg returnert de resterende svindyre Quicksilverdråpene. Redigert 5.Oktober.2007 av duffy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 5.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2007 Hvis du har et Alpha drev skal det stå i gir når du tar av drevet..... Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Svolværpostei Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 (redigert) Men kan det forklare at den satt så inn i granskauen fast? Redigert 6.Oktober.2007 av duffy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 Hadde du ikke bunnstoff på drevet? Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 Men kan det forklare at den satt så inn i granskauen fast? Der må jeg melde pass. Har ikke forsøkt å gjøre det "feil". Prosedyre. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Svolværpostei Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 Hadde du ikke bunnstoff på drevet? Hadde ikke det, men det blir nok til neste år. Det gikk greit med den forrige skuta. Tror det bare var litt ekstremt i år. Sitér dette innlegget Link to post
Svolværpostei Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 (redigert) Hadde du ikke bunnstoff på drevet? Hadde ikke det, men det blir nok til neste år. Det gikk greit med den forrige skuta. Tror det bare var litt ekstremt i år. Der må jeg melde pass. Har ikke forsøkt å gjøre det "feil". Prosedyre. Siden jeg trodde jeg hadde Bravo prøvde jeg å fjerne den når den sto i nøytral, men på det siste forsøket, med assistanse, satte vi giret i forover etterhvert. Men det gikk likevel tregt. Kanskje det er på tide å bestille Shop manual. Redigert 6.Oktober.2007 av duffy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 Har samme manual selv. I tillegg til drevene dekker den alle bensinmotorene i programmet til Mercruiser i samme periode. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Victora III Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 Aldri opplevd verre groing en i år. Ikke rart at jeg mistet et par, tre knop. Særlig mye rur må jeg si. 30% saltsyre fungerer alldelses utmerket. Jeg pleier å spraye på, la det virke i et par tre minutter for så å spyle av. Gjentas til du er fornøyd. Etter 3 runder med saltsyre (5-10%) og 90 minutter skrubbing var det meste av driten borte. Saltsyre var effektivt, men en del skrubbing var nødvendig. Stod å vippet om jeg skulle kjøpe en flaske av VP-forhandleren som jeg regner med inneholder noe sånt som 30 % saltsyre, men er nok litt skeptisk til å bruke syre på drevet. Mulig det er helt ufarlig, men det er jo både simringer, plastdeler og gummideler som jeg innbiller meg ikke har spesielt godt av saltsyre. Men sannsyligvis er det skepsis uten grunn Det ble istedet å skrape forsiktig med en trekloss som ikke skraper av lakk på drevet. Var ikke skremmende mye arbeid heller. Ser at Duffy også måtte skrape en del også med saltsyre. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 15.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2007 (redigert) Da var den første båten oppe. Sånn går det uten bunnstoff: Det positive er som kranføreren sa at det er liten sjangse for at stroppene skal skli Nærbildet av roret på solingen. Får håpet at den som skal opp neste helg ser bedre ut :-) Redigert 15.Oktober.2007 av lippert (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
seilærn Svart 15.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2007 Ser ut som en gressplen Her er det litt jobb å gjøre ja. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 15.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2007 Ser ut som en gressplen Her er det litt jobb å gjøre ja. All rur ble tatt med høytrykkspyleren. Forsvant enkelt og greit. Planlegger å ta kalkringene som sitter igjen med lett skarping og vannsliping. Har noen gelcoatskader som alikevell må tas. Heldigvis er ikke skroget på en Soling så stort. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
seilærn Svart 15.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2007 Heldigvis For noen år siden hadde jeg en liten jolle (AL 320) liggende hele året uten bunnstoff, det syns jeg var mye jobb å fjerne ru på Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 15.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2007 Var det bare en Soling.... Så så svær ut på bildene... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Victora III Svart 15.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2007 All rur ble tatt med høytrykkspyleren. Forsvant enkelt og greit. Planlegger å ta kalkringene som sitter igjen med lett skarping og vannsliping. Da har du en kraftigere høytrykkspyler en meg - en skikkelig kraftig en! Synes det er tungt å få av med skrape. Er du ikke redd for å ta både bunnbehandling og gelcoat med så kraftig trykk? Sitér dette innlegget Link to post
Ojda Svart 15.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2007 Jeg har også samlet sammen litt skalldyr for vinteren. Båten ligger i Oslo og har vært hyppig i bruk hele sesongen. Men propellen som fikk en ganske intim masasje med propellakselfett slapp heldigere unna. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Mulligan Svart 26.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2007 Kvalifiserer denne til tittelen? Drevet er stoffet mens propellen er satt inn med vannpumpefett. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 26.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2007 Hva slags "stoff" var det? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2007 Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 26.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2007 Oj, oj Mulligan. Blåskjelldyrkinga var formidabel. Jeg har glemt hvor lenge du har vært på vannet og hvor du hovedsakelig har vært fortøyet. Har nabobåtene like mye blåskjell? Når det gjelder propellen og innsmørning med vannpumpefett er dette interessant. Hadde du i forkant til fettbehandligen noen form for pussing av propell med stålull, slik QMI anbefaler? Jeg har nå fått en patron med QMI hylsefett som angivelig inneholder PFTE polymer og skal prøve denne ut neste sesong. Hvilken forklaring har du selv på den markerte forskjellen i groe på drevet og propellen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.