Jump to content

Årets blåskjell og rur dyrker ?


Slagskibet

Recommended Posts

Ref en post i en anne tråd hvor du sier du har et Bravo drev. Er det nok beskyttelse i anodene til Alpha drev på trimsylinderne, eller er de tæret helt bort?

Det er fortsatt mye igjen av alle 4 anodene på drevet, inkludert trimsylindre. Litt usikker på hvordan jeg skal tolke det. En god anode skal kanskje stort sett forsvinne i løpet av sesongen?

Link to post
Bare en tanke,men hadde roundupp(sikkert feil skrevet)vært noe.

 

tviler på det :wink:

Er en del gode forklaringer her hvis jeg ikke husker feil

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Bare en tanke,men hadde roundupp(sikkert feil skrevet)vært noe.Ikke da dette dyre "vannet"som selges til de vanlige,men den av den edle sorten man må ha sprøytekurs for å få....Som sagt,en tanke

 

Roundup er et såkalt system-ugressmiddel som inneholder stoffet Glyfosat.

Glyfosat ødelegger plantenes evne til å danne livsviktige aminosyrer som er byggesteinene i proteiner og enzymer, vi kan enkelt si at plantene sulter i hjel i løpet av noen dager etter sprøyting. Middelet absorberes gjennom blader og stengler, og transporteres gjennom planten.

 

...så jeg tviler på at det er løsningen mot havets delikatesser. :diving:

 

Mitt forslag: Legg båten 3 uker i Mandalselva (ferskvann) før du tar den opp....da blir den som ny under. :yesnod:

Redigert av regina_nei_takk (see edit history)
Link to post
Joda, anodene skal stort sett forsvinne (blir veldig porøse). Men de anodene som er på ditt bilde ser ut som anoder til Alphadrev. Bravo anodene er ca 3 ganger så store.

Det kan jeg forklare ganske enkelt; Det er et Alpha 1 drev. Jeg hadde inntil i dag av en eller annen grunn trodd at det var et Bravo 2 drev. Det forklarer forsåvidt også at den bare trengte 1l girolje, og ikke 4.2l som jeg hadde kjøpt inn :lol: Heldgvis fikk jeg returnert de resterende svindyre Quicksilverdråpene.

Redigert av duffy (see edit history)
Link to post
Hadde du ikke bunnstoff på drevet?

Hadde ikke det, men det blir nok til neste år. Det gikk greit med den forrige skuta. Tror det bare var litt ekstremt i år.

 

Der må jeg melde pass. Har ikke forsøkt å gjøre det "feil".

 

Prosedyre.

Siden jeg trodde jeg hadde Bravo prøvde jeg å fjerne den når den sto i nøytral, men på det siste forsøket, med assistanse, satte vi giret i forover etterhvert. Men det gikk likevel tregt. Kanskje det er på tide å bestille Shop manual.

Redigert av duffy (see edit history)
Link to post

Aldri opplevd verre groing en i år. Ikke rart at jeg mistet et par, tre knop. Særlig mye rur må jeg si.

 

30% saltsyre fungerer alldelses utmerket. Jeg pleier å spraye på, la det virke i et par tre minutter for så å spyle av. Gjentas til du er fornøyd.
Etter 3 runder med saltsyre (5-10%) og 90 minutter skrubbing var det meste av driten borte. Saltsyre var effektivt, men en del skrubbing var nødvendig.

drevetter.jpg

Stod å vippet om jeg skulle kjøpe en flaske av VP-forhandleren som jeg regner med inneholder noe sånt som 30 % saltsyre, men er nok litt skeptisk til å bruke syre på drevet. Mulig det er helt ufarlig, men det er jo både simringer, plastdeler og gummideler som jeg innbiller meg ikke har spesielt godt av saltsyre. Men sannsyligvis er det skepsis uten grunn :lol:

 

Det ble istedet å skrape forsiktig med en trekloss som ikke skraper av lakk på drevet. Var ikke skremmende mye arbeid heller. Ser at Duffy også måtte skrape en del også med saltsyre.

Link to post
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Oj, oj Mulligan. Blåskjelldyrkinga var formidabel. Jeg har glemt hvor lenge du har vært på vannet og hvor du hovedsakelig har vært fortøyet. Har nabobåtene like mye blåskjell?

 

Når det gjelder propellen og innsmørning med vannpumpefett er dette interessant. Hadde du i forkant til fettbehandligen noen form for pussing av propell med stålull, slik QMI anbefaler?

Jeg har nå fått en patron med QMI hylsefett som angivelig inneholder PFTE polymer og skal prøve denne ut neste sesong.

 

Hvilken forklaring har du selv på den markerte forskjellen i groe på drevet og propellen?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...