Mulligan Svart 26.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2007 Ingen annen enn at propellen var saltsyrebehandlet og pusset med stålull før sjøsetting for å få vekk interfacelayer fra rur. Men ved start i dag tidlig var jeg glad for reserve vanninntak til kjøling. Det i drevet var pottetett. Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 28.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2007 Vel, må si at det værste tilfellet jeg har sett var på en nidelv 610 eller noe, når jeg jobbet på arendal båtsenter i fjor..... Det var blåskjell (raltivt store) på propellen!! for ikke og snakke om under båten og på resten av drevet! Båten kan umulig ha blitt brukt noe mer enn den lille turer i sneglefart fra brygga 10meter unna og til slippen.... Synd jeg ikke fikk bilde av dette. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 31.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2007 (redigert) Når en ser hvor lite groe, slim og rur som skal til for å senke farten - iallefall på planende båter med drev - kan en lure på om det å spraye drevet med bunnstoff egentlig i seg selv vil gjøre at en mister en knop eller en halv. Det blir faktisk ganske mye mindre "glatt" enn slik det er som nytt med blank lakk. Skulle ikke forunder meg om det iallefall er en halv knop forksjell på nytt ubehandlet og behandlet drev. Men selvsagt må det smøres ellers får en det igjen siste delen av sesongen. Redigert 31.Oktober.2007 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 21.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 Hva skjer hvis man tilfører metalldeler som er i vann litt ampere? Vil ting gro på dette da? Antar man må skille motor og resten av utstyret sitt fra amperene i vannet, feks koble "litt" ampere på drevet? Best å huske å koble dette fra ved bruk, BZZZzzzzz Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 Ja, da vil det gro litt ekstra. Det virker som ruren faktisk liker denne lille "kriblingen" av strøm. Men fra fleip til fakta. Det er et kjent fenomen at dersom en har en sinkanode på aksling/propell, gror det mer enn uten. Og med en slik anode, går det jo en liten strøm mellom anoden og de metallene den skal beskytte. Nå er ikke jeg faglig helt kompetent på dette området, men en kjemiker/metallurg på jobben forklarte dette litt populært for meg med at området i vannet der denne strømmen går ble basisk med alskens ioner og greier. Og dette var et miljø som ruren trivdes godt i. Så å "grille" ruren med strøm, nytter nok ikke, snarere tvert imot. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ravddo Svart 21.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 Jeg har alltid brukt VC17 drevspray på seildrevet og propeller. Da har de vært helt rene den sesongen jeg ligger ute. I år var jeg tom og jeg kjøpte en boks Hempel klar drevspray, den fungerte heller dårlig og hele propell og drev var fullt av rur. Jeg måtte skrape hele sesongen, aldri mer det produktet. Vet at en X-35 her i distriktet bruker babyolje på foldepropellen. Noen bruker sprittusj og noen bruker ingenting. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.