Jump to content

Årets blåskjell og rur dyrker ?

Slagskibet

Recommended Posts

Vel, må si at det værste tilfellet jeg har sett var på en nidelv 610 eller noe, når jeg jobbet på arendal båtsenter i fjor..... Det var blåskjell (raltivt store) på propellen!! for ikke og snakke om under båten og på resten av drevet! Båten kan umulig ha blitt brukt noe mer enn den lille turer i sneglefart fra brygga 10meter unna og til slippen.... Synd jeg ikke fikk bilde av dette.

Når en ser hvor lite groe, slim og rur som skal til for å senke farten - iallefall på planende båter med drev - kan en lure på om det å spraye drevet med bunnstoff egentlig i seg selv vil gjøre at en mister en knop eller en halv. Det blir faktisk ganske mye mindre "glatt" enn slik det er som nytt med blank lakk. Skulle ikke forunder meg om det iallefall er en halv knop forksjell på nytt ubehandlet og behandlet drev. Men selvsagt må det smøres ellers får en det igjen siste delen av sesongen.

Redigert av Swande (see edit history)
  • 3 år senere...

Ja, da vil det gro litt ekstra. Det virker som ruren faktisk liker denne lille "kriblingen" av strøm. Men fra fleip til fakta. Det er et kjent fenomen at dersom en har en sinkanode på aksling/propell, gror det mer enn uten. Og med en slik anode, går det jo en liten strøm mellom anoden og de metallene den skal beskytte. Nå er ikke jeg faglig helt kompetent på dette området, men en kjemiker/metallurg på jobben forklarte dette litt populært for meg med at området i vannet der denne strømmen går ble basisk med alskens ioner og greier. Og dette var et miljø som ruren trivdes godt i. Så å "grille" ruren med strøm, nytter nok ikke, snarere tvert imot.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har alltid brukt VC17 drevspray på seildrevet og propeller. Da har de vært helt rene den sesongen jeg ligger ute. I år var jeg tom og jeg kjøpte en boks Hempel klar drevspray, den fungerte heller dårlig og hele propell og drev var fullt av rur. Jeg måtte skrape hele sesongen, aldri mer det produktet. Vet at en X-35 her i distriktet bruker babyolje på foldepropellen. Noen bruker sprittusj og noen bruker ingenting.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...