Jump to content

Hva slags ovn er dette?


mbm

Recommended Posts

Jeg kjøpte nå i høst en tresnekke. Med båten fulgte det også med en ovn men denne var ikke montert.

 

Det jeg lurer på er hvordan denne ovnen virker og hva man skal "fyre" med.

 

Legger ved et par bilder av ovnen og håper noen kjenner den. Det er laget til plass for montering med pipe, men tror ikke ovnen har blitt brukt i denne båten før.

 

ovn.gif

 

ovn2.gif

 

Takker for svar.

--

the colonel

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Det som du har fått med er en Danskebysse. Ofte brukt i trebåter. Den brenner på diesel som skal kobles inn på regulatoren. Den kula som du ser på bildet er en stakemekanisme ettersom det kommer endel sot i disse byssene. Pipe/rør kan sikkert noen andre fortelle hvor du kan kjøpe man www.maritim.no selger tror jeg!

 

Sleipner93

Link to post
Share on other sites

Dette ser ut som en vanlig pottebrenner a la Refleks. Hvis så, er det bare å skru opp regulatoren slik at det blir diesel i potta. Ta en fille, eller et eller annet, dynket med noe brennbart og slipp oppi. Det er sikkert en drøss linker her du kan finne om temaet. Se også f.eks hjemmesidene til Refleks i Danmark.

Link to post
Share on other sites

Greit å vaske og rense regulatorhus og evt sil, samt rengjøre og sjekke brennkammer før bruk. Greit å lese litt om montering av feks Refleks ,Dickinson eller Sigmar, om montering og bruk, hvis du ikke vet merke eller har manual. Du kan fyre opp med opptenningsbrikett, og åpne forsiktig for diesel etter 5 min. Eller du kan slippe ca fire korker røsprit oppi, og tenne på ved å slippe en liten bit tørkepapir med fyr på oppi. Når spriten brenner, åpner du pent for diesel. Trygg og god varme uavhengig av strøm. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takker for svar.

 

Sleipner93:

Den brenner på diesel som skal kobles inn på regulatoren.

Forstår jeg det korrekt at det skal kobles til en dieseltank til regulator merkert med rød sirkel på bildet nedenfor?

 

ovn3.gif

 

Det fulgte ikke med noen slik tank men noe slikt må det vel gå an å lage.

 

Hulda:

Det er sikkert en drøss linker her du kan finne om temaet. Se også f.eks hjemmesidene til Refleks i Danmark.

Jeg har tatt et par søk men finner ingen "arbeidstegning" eller a-b-c i dette forum eller på nettet forøvrig.

 

Gullfisk:

Greit å lese litt om montering av feks Refleks ,Dickinson eller Sigmar, om montering og bruk, hvis du ikke vet merke eller har manual.

Takker for tips om vedlikehold. Har du kanskje en direkte link til sider med monteringsanvisning? Jeg har ikke manual eller annen info og har vel aldri sett denne type ovn i bruk heller.

--

the colonel

Link to post
Share on other sites

Ja, motoren er diesel - Yanmar (tror jeg det staves) 4 cylinder og 44 HK (noe overdimensjonert for denne båten har jeg hørt (27 fot - se avatar). Som det fremgår av denne og tidligere av mine poster, nei - jeg har ikke peiling på båt.

Uansett, det blir vel en del mer omfattende å legge rør fra hovedtanken enn å lage til en egen liten tank på et par-tre liter som kan plasseres i umiddelbar nærhet av ovnen.

--

the colonel

Link to post
Share on other sites

Tanken skal ha fall om du ikke vil være avhengig av pumpe. Maritim hadde i hvertfall 20l tanker før. Har 40 liter til min Dickinson Newport, som bruker 5,86l pr 24t på lav og 14,54 på høy. Går vel stort sett på lav, så tanken varer leeeenge. Brenner helt rent på diesel hos meg i hvertfall, og hvis den er justert for diesel, må den justeres om ved bruk av parafin. Parafin har vel noe lavere brennverdi også tror jeg. Finner manualer og info her:

http://www.dickinsonmarine.com/shop5/shopd...ycategories.asp

http://www.refleks-olieovne.dk/default.asp?pagenumber=3461

http://www.sigmarine.com/our__product_line.htm

 

Viktig med avstand til brennbart materiale, da det blir mye varme i øvre del av ovn og i røykrør. Også viktig med lang nok skorstein for trekken i ovn. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Du kunne tatt med regulatoren til noen som selger refleks bysse, for det er litt avhengig av dysen om du kan fyre med diesel eller parafin.

Jeg måtte gi beskjed om jeg ville ha diesel eller parafin den gang jeg kjøpte Refleks, mulig det står ett nummer på dysa.

 

Regulatoren brukes av flere fabrikanter, og er svinedyr.

Link to post
Share on other sites

Hmm, hvordan sikrer du deg da mot overfylling? Må isåfall ha overflow fra dagtanken ned til diesel hovedtanken. Dette røret må da dimensjoneres så det uten problemer kan ta unna den mengden som kommer i returen fra motoren med god margin. Ser for meg mange fallgruver her, men det er jo alltid mulig å få det til.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Takker for mange nyttige innspill. Har funnet ut at byssa har gått på diesel tidligere så jeg regner med den er justert for dette. Har demontert regulatoren og rengjort alt da denne var helt tett. Det ordnet seg med trykkluft. Men jeg har ikke montert og testet enda, men dieselen kommer i alle fall igjennom nå. Jeg har heller ikke funnet noen egnet tank, men jobber med saken. Må også lage til en beholder under byssa for å ta seg av returen, men her går det vel greit med et vanlig malingsspann eller lignende.

--

the colonel

Link to post
Share on other sites

Takker for mange nyttige innspill. Har funnet ut at byssa har gått på diesel tidligere så jeg regner med den er justert for dette. Har demontert regulatoren og rengjort alt da denne var helt tett. Det ordnet seg med trykkluft. Men jeg har ikke montert og testet enda, men dieselen kommer i alle fall igjennom nå. Jeg har heller ikke funnet noen egnet tank, men jobber med saken. Må også lage til en beholder under byssa for å ta seg av returen, men her går det vel greit med et vanlig malingsspann eller lignende.

--

the colonel

 

Returen bør vel gå tilbake til tanken? :flag: Eller skal du bare ha malingspann til du får ordnet skikkelig retur til tanken?

Link to post
Share on other sites

Returen bør vel gå tilbake til tanken? :flag: Eller skal du bare ha malingspann til du får ordnet skikkelig retur til tanken?

 

Ettersom jeg har planer om å montere tanken over ovnshøyde (pga fall) blir det vanskelig å få returen til å gå tilbake til denne uten pumpe. Det enkleste blir således å lede returen til en beholder som plasseres under ovnen (under benken denne står på). Men jeg har som kjent ingen erfaring med slike ovner, så viss dette opplegget frarådes hører jeg gjerne om grunnen. Man må selvsagt holde et øye med returtanken med dette opplegget slik at denne ikke blir overfyllt, men dette bør vel gå greit. Med en 3-5 liters returtank vil det vel ta noen fyringstimer før denne fylles.

 

Jeg ser for meg at dieseltanken som forsyner ovnen plasseres i et skap circa en halvmeter+ fra ovnen, ev. en rustfri sylinderformet beholder som plasseres på veggen. Se grovskisse nedenfor,

 

tank.gif

 

--

the colonel

Link to post
Share on other sites

Ettersom jeg har planer om å montere tanken over ovnshøyde (pga fall) blir det vanskelig å få returen til å gå tilbake til denne uten pumpe. Det enkleste blir således å lede returen til en beholder som plasseres under ovnen (under benken denne står på). Men jeg har som kjent ingen erfaring med slike ovner, så viss dette opplegget frarådes hører jeg gjerne om grunnen. Man må selvsagt holde et øye med returtanken med dette opplegget slik at denne ikke blir overfyllt, men dette bør vel gå greit. Med en 3-5 liters returtank vil det vel ta noen fyringstimer før denne fylles.

 

Jeg ser for meg at dieseltanken som forsyner ovnen plasseres i et skap circa en halvmeter+ fra ovnen, ev. en rustfri sylinderformet beholder som plasseres på veggen. Se grovskisse nedenfor,

 

tank.gif

 

--

the colonel

 

Du sier noe der. Men jeg har ikke sett bysser med retur før? :crazy:

Link to post
Share on other sites

Byssa krever vel ikke returtank?

Refleks'en krever ikke returtank, hvis du holder deg ved brygga / i land........

 

Med en gang du kaster loss og møter "bølgen den blå" - riktignokk skal de være av litt størrelse - så blir det noe diesel "til overs". D.v.s. flotøren i regulatoren passer på at nivå'et i pottebrenneren ikke overstiger et visst nivå. Den stenger tilførselen når nivået blir for høy. Så er det tyngdekrafta og pendelbevegelser i sjøgang som har lyst til å sabotere denne nivåvakta med voldsom oppblaffing av flammen til følge (...hvis du tetter overløpet, eller hvis du bruker regulatoren til en "Hjemme-paraffinovn" f.eks - som ikke har dette overløpet....). Dertil finnes, inni regulatoren, et overløp som slipper ut diesel som er "for mye" slik at flammene alltid er under kontroll - skønner du nå....?

 

Altså, ved store bevegelser i båten så er det en fordel med returtank, ja! ;o)

 

Når det er sagt, så har jeg i alle år brukt en 2-ltr. plastdunk under dørken, med gjennomsiktig plastslange fra overløp nedi kanna. Det er ikke mange skvetter som finner veien ned dit. Du trenger altså ikke noen stor anardning for å fixe det.

 

En annen ting du bør passe på, ved montering av ovnen, er å ta hensyn til regulatorens plassering. Den bør sitte slik til at dens lengdeakse treffer mest mulig lengdeaksen i båten. Altså nærmest mulig senterlinjen i båten (som regel umulig å få til uansett) og retningen (du bare vrir ovnen for å få til det) langskips. da blir det minst overløp og flotøren jobber mest effektivt - tror jeg...

 

Last ned monteringsveiledning fra Shelby Teknikk i Egersund.

 

Når det er sagt så har jeg aldri sett en firkanta Refleks noen gang, ikke den typen der ihvertfall. Har en original firkanta type 71 selv.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg mater diesel til den med pumpe fra Progress Ingeniørfirma.

Et slikt system har jeg også. Pumpen er trykkstyrt, og pumper mot en nåleventil. Ventilen slipper dråper forbi ett lite seglass (90-120 dråper/min) og så renner det rett inn i brennkammeret derfra. Ingen flottør, og ingen væskeoverflate som skvulper i bølgene. Pumpa er helt lydløs, slår ett slag ca hvert minutt. Den mates direkte fra hovedtanken via en sugestuss fra toppen. Ingen mulighet for luft i dieselen til motoren. Jeg tror dioden på instrumentpanelet som viser at pumpa går, bruker mer strøm enn selve pumpa.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...