Jump to content

Hvordan få sjømannsfradrag?

jensemann2

Recommended Posts

Hei.

Jeg begynte å jobbe i kystvakten 1 august, og har 1 års kontrakt. Har ca 4 uker på og 3 uker fri hele tiden. Vet at jeg må ha 130 dager på sjøen for å få sjømannsfradraget, og det får jeg ikke frem til nyttår.. Men har hørt at noen får det hvis man har kontrakt på at man skal være på sjøen over nyttår også.. Noen som kan forklare meg dette på en måte? Må jeg gjøre noe for å få dette fradraget, eller går det automatisk??

3.3.2 Minst 130 dager i året

I tillegg til kravet om hovedbeskjeftigelse er det i utgangspunktet et krav at skattyter faktisk har arbeidet om bord i til sammen 130 dager i samme inntektsår. Flytter skattyter arbeidsplass fra et skip til et annet, gjelder summen av dager på de skip som fyller vilkårene. Har skattyter deltidsarbeid, telles hver arbeidsøkt han faktisk har vært om bord. I denne sammenheng er det ikke avgjørende om inntekten ikke anses skattepliktig til Norge, for om vilkåret om minst 130 dager om bord er oppfylt. Se nedenfor om hvilke inntekter som inngår i beregningsgrunnlaget.

Selv om skattyter har arbeidet om bord mindre enn 130 dager anses vilkåret likevel oppfylt for arbeidstaker som er ansatt for arbeid om bord, når arbeidsforholdet direkte omfattes av en tariffavtale som forutsetter minst 130 arbeidsdager i gjennomsnitt om bord i løpet av året, på skip i fart som kvalifiserer til særskilt fradrag for sjøfolk. Det samme gjelder om skattyter har inngått en arbeidsavtale hvor det formelt er nedfelt at han er bundet av en tariffavtale som i gjennomsnitt forutsetter minst 130 dager i året om bord, dersom arbeidsgiveren er part i tariffavtalen. Det er ikke nødvendig at arbeidstaker er medlem av den organisasjonen som har inngått tariffavtalen. Vilkåret vil i så fall anses oppfylt selv om arbeidstaker faktisk har arbeidet mindre enn 130 dager f.eks. på grunn av at vedkommende har vært sykemeldt eller har gått med ventehyre.

Inneholder tariffavtalen bestemmelser som sier at arbeidsgiver har styringsrett i forhold til hvordan han vil disponere arbeidstakere, i forhold til om vedkommende arbeidstaker skal arbeide om bord på kvalifisert skip, på land etc, anses tariffavtalen ikke å fylle vilkårene i FSFIN § 6‑61‑2. Det samme vil gjelde dersom det fremgår at arbeidstaker skal veksle mellom arbeid på land, skip som ikke fyller vilkårene og kvalifisert skip.

Hvis arbeidstakers arbeidsavtale ikke medfører at han er bundet til å oppfylle en tariffavtales bestemmelse om 130 dager om bord per år, må kravet om 130 faktiske dager om bord i samme inntektsår være oppfylt før fradrag gis.

Har skattyter begynt sent eller sluttet tidlig i året slik at han arbeider under 130 dager om bord, kan han likevel få særskilt fradrag for sjøfolk dette året. Forutsetningen er at arbeidstakeren er omfattet av en tariffavtale som i gjennomsnitt forutsetter minst 130 dager om bord per år, og at han arbeider om bord henholdsvis hele året etter at han startet, hele året før han sluttet, eller at han faktisk oppfyller 130-dagerskravet i minst ett av årene.

Kortvarig arbeid om bord (under 130 dager) som vikar eller annet korttidsarbeid gir isolert sett ikke rett til særskilt fradrag for sjøfolk. Dette gjelder selv om ansettelsen omfattes av en tariffavtale som forutsetter 130 dager om bord i gjennomsnitt per år.

Har skattyter i samme inntektsår vært beskjeftiget dels i fiske som gir rett til særskilt fradrag for fiske og dels i arbeid som gir rett til særskilt fradrag for sjøfolk, er det tilstrekkelig at arbeidet om bord som fisker og som sjømann sammenlagt utgjør minst 130 dager for å få rett til særskilt fradrag for sjøfolk.

For skattyter som blir permittert som følge av mindre arbeid, vil vilkåret om 130 dager om bord likevel måtte anses oppfylt så lenge tariffavtalen skattyter er omfattet av forutsetter 130 dager om bord. Se FIN i Utv. 2004/538. Om at dagpengene i samme periode likevel ikke inngår i beregningsgrunnlaget, se nedenfor.

Skattyter som mottar attførings- eller rehabiliteringspenger anses for samme tidsrom ikke å være omfattet av en tariffavtale med aktuell tjenesteplikt om bord. Det samme gjelder tidsrom hvor skattyter mottar uførepensjon. Se FIN i Utv. 2004/538. Med uførepensjon likestilles tidsbegrenset uførestønad og foreløpig uførestønad etter ftrl. kap. 12.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Det er lenge siden jeg jobbet med slike ting, men jeg mener å huske at du krysser av for sjømannsfradrag på selvangivelsen, og i tillegg oppgir antall dager.

Og så skriver du noen velvalgte ord i merknadsfeltet.

Jeg har egentlig aldri forstått hvorfor sjøfolk skal ha et ekstra skattefradrag.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

hei Jensemann2.

Når det gjelder sjømansskatten er den utregnet slik at en må ha dei fastlagte dagene vere innenfor inntektsåret.

Disse dagene blir ført på åroppgaven din.

Tidligere da eg reiste fikk en prosenter av sjømansfradraget alt etter hvor mye du hadde reist.

Reglene finer du på denne adressa punkt 2.1.2. og maks fradrag er 80000kr+minste fradraget

http://www.skatteetaten.no/upload/skjemaer...?epslanguage=NO

Det var aldrig noe problem for meg å få fradraget.

mvh naurstd??