Jump to content

Støtter vi gjestehavnene tilstrekkelig?

Dreamer

Recommended Posts

Lykken for en båtfamilie er å fortøye i en koselig gjestehavn, få kontakt med nabobåtene og ta en tur på den lokale butikken. Men er vi flinke nok til å støtte disse små lokalsamfunnene? Vi registrerer at en god del av disse stedene - i alle fall på Vestlandet - sliter med å overleve, bl. annet fordi byfolket fyller kjøleskap og dieseltanker før vi drar hjemmefra. I det siste har jeg begynt å tenke på at kanskje man bør handle mest mulig av helgeprovianten på disse lokale butikkene. For vi er vel enige om at de bør overleve? Og det er båtfolket mange lever av!

Edited by Dreamer (see edit history)

Dersom de senker prisene så kommer sikkert flere til å handle i de butikkene. Klarer de ikke det så har de heller ikke livets rett og må finne på noe annet å gjøre.

Vi forbrukere har en plikt til å handle der det er billigst. :flag_sw:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Dersom de senker prisene så kommer sikkert flere til å handle i de butikkene. Klarer de ikke det så har de heller ikke livets rett og må finne på noe annet å gjøre.

Det er vel nokså innlysende at en liten lokalbutikk ute i havgapet ikke kan holde samme prisnivå som en remabutikk i et stort bysenter?

Nei, det er ikke så lett å holde like lave priser som supermarkedet i byen. De bør av den grunn også satse på noe mer enn bare dagligvarer. Nystekte fiskekaker, ferske reker (ikke 3 dager gamle eller mer som i byen), lokale spesialiteter ..... .

Fersk brød, melk, aviser og en del annet kjøper man uansett.

200 kroner synes jeg er greit nok.

Det tror jeg ikke du mener. 200 spenn for å få lov å stikke opp i den lokale butikken for å handle? Ved kjapp ekstrapolering blir det, med farta til Admiralen, 2400 kroner for å ligge i havna 24 timer.

Nei, det er ikke så lett å holde like lave priser som supermarkedet i byen. De bør av den grunn også satse på noe mer enn bare dagligvarer. Nystekte fiskekaker, ferske reker (ikke 3 dager gamle eller mer som i byen), lokale spesialiteter ..... .

Fersk brød, melk, aviser og en del annet kjøper man uansett.

Husker i fjor vinter, fiskebutikken i Grebbestad, vi trodde vi handlet kvalitet inntil lukta spredte seg da vi begynte å varme på steinbit'en. Det er ikke slikt man husker med glede. Vi behøver ikke komme mer enn hundre meter fra vannkanten for å få råtten fisk. Men i prinsippet er jeg enig. Det er bare det at noen ganger virker det som om fiskebutikker i havgapet allikevel får fisken sin etter logistikken Lofoten, Kina, Oslo, Grebbestad (i dette tilfellet). Akkurat nå virker jeg surmaga, jeg vet det.

Synes 100.- er passe. 150,- er max da med strøm. Alt over dette gjør at jeg handler mindre. Det får være måte på til flåing.

Men har begynt og ligge mere for anker. er kun avhengig av og hente vann ved brygge.

Helt enig med Dreamer og mener det er viktig å støtte de små lokale butikkene, og jeg betaler med glede 100-150 kroner for å overnatte.

Alltid trist å komme til steder der alt er nedlagt.

Tipper mange av dere som mener det motsatte gjerne kjøper varer til blodpris på bensinstasjoner :crazy: .

Har i all min tid betraktet havnene som fristed for båt. Marinaer ser jeg på som et unntak, dersom disse er fullt drevet på privat basis. De fleste marinaer har kommunalt tilskudd og burde være åpne for gjester. Vi tar da ikke betalt når vi får gjester på besøk hjemme på land. De siste årene har dette utviklet seg til et lukrativt marked hvor vi er pengemålet. Her har jeg vanskeligheter med å forstå en kommune som tar avgift og som ikke samtidig tenker på kroa eller butikken i havna. Disse foretningene blir taperne i et slikt opplegg dersom vi unngår disse stedene. Har ikke noe i mot å betale for tjenester de tilbyr, men sjøen / havna bør være frilagt etter mitt syn. Snart begynner de vel å ta betalt for drikkevann også....

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Ja, det kan nok hende du får slike varer også ved brygga, Hulda.

De gjør jo seg selv kun en bjørnetjeneste. Man kjøper ikk der igjen og nå vet og flere om at det er noe man bør unngå.

I vårt nærområde kjenner jeg f.eks. til Bukta (Papperbukta) hvor du får ferske varer. Nystekte fiskekaker, ferske reker m.m. Vedkommende som driver stedet er selv fisker og serverer ferske varer. Da betaler jeg heller litt ekstra og vet at det er topp kvalitet. M.h.t. slike varer er de bare å få i sommerseongen. Resten av året er det for lite besøk.

Edited by OLPI (see edit history)

Horten gjestehavn har alltid holdt en hyggelig pris. Og fruen handler mer enn villig alt på storsenteret rett ved kaia. Og med KNBF fordelskort betaler jeg 113 kroner inkl. dusj og strøm. DET ER BILLIG!

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Hei.

"KNBF fordelskort" var nytt for meg selv om jeg er KNBF medlem. Hvordan får en et slikt kort, og hvordan fungerer det i praksis? Hva kan det brukes til?

Men tilbake til spørsmålet om å støtte gjestehavner. Her er det vel stor forskjell på en liten havn i f.eks Ryfylke eller i området til Dreamer og Horten, Grebbestad osv? Et lite lokalt sted med en butikk kontra et bysamfunn?

Lars H.

Edited by Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nå er det vel slik at de fleste av oss er villige til å betale, men det må være innenfor rimelighetens grense. En skal ikke sitte igjen med en følelse av å bli flådd. 200 kroner synes jeg er i overkant mye litt avhengig av fasilitetene og tilgjengelighet på service tjenestene.

Vi forbrukere har en plikt til å handle der det er billigst. :flag_sw:

Hadde jeg hatt Princess 65 så hadde jeg driti om jeg måtte betale 2 kr mer for kneipen :wink:

Og det gjør jeg selv om jeg har Tresfjord og.

For når jeg er i båten vil jeg gjerne ha det litt enklere enn hjemme, dvs handle i lokalbutikken med de prisene de har - drikke den ølen/cocnacen jeg vil.

Og hadde jeg ikke hatt råd til å unne meg det, hadde jeg solgt båten og kjøpt meg en billigere :yesnod:

Husk båtpenger er ikke som andre penger.......

Edited by Brage (see edit history)

Så er det balansegangen da. Det er vel ikke så mange av oss som lever av luft og kjærlighet heller? Eller driver butikk på ren idealisme.

Kunsten er å ikke prise seg ut, samtidig som omsetningen må være stor nok til å overleve. Jeg tror ikke det er fett å drive gjestehavn noen få måneder i året.

Den dagen bedriften er stengt, savner vi den kanskje.

Ben Sin

Jeg tror ikke det er fett å drive gjestehavn noen få måneder i året. Den dagen bedriften er stengt, savner vi den kanskje.

Forsåvidt enig i det, men ved overkommelige priser blir det flere gjester og mere penger i kassa.

Hva er prisen for de som ikke har fordelskortet?

Hei.

"KNBF fordelskort" var nytt for meg selv om jeg er KNBF medlem. Hvordan får en et slikt kort, og hvordan fungerer det i praksis? Hva kan det brukes til?

Lars H.[/b]

Fordelskortet fås kjøpt av vakta i gjestehavna i Horten. Jeg kjøpte det for endel år siden av Henning, som da skjekket medlemslapet mitt og noterte nummeret på fordelskortet opp i en bok slik at dette er mitt personlige kort. Jeg betalte den gang 40 kroner for kortet, som har en magnetstripe på baksiden som jeg drar før minibankkortet mitt. Fungerer helt greit.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Da jeg skrev mitt første innlegg, tenkte jeg på små lokalsamfunn (byer og større tettsteder blir ikke så avhengig av de inntektene fritidsbåtene gir i en kort sesong). Jeg kan gjerne ta et eksempel, Kolbeinshavn i Austevoll (sør for Bergen). Der var det for noen år siden to butikker samt kafe. På kafeen var det av og til dans på lørdagskveldene, et populært sted for å samles for båter fra hele distriktet. For en del år siden ble kafeen lagt ned. Og sist jeg var innom - for noen uker siden - var også begge butikkene stengt. Hyttefolk vi snakket med, vurderte å selge. En trist skjebne for et idyllisk sted. Tanken lå snublende nær: Kunne vi - eller burde vi - som båtfolk ha opprettholdt dette stedet ved å bruke det mer, handle der, bunkre der osv?

Edited by Dreamer (see edit history)

Havnene som fristed: Tenk dere en seiler som søke nødhavn. Ligger i fem dager å foretar reperasjoner. 200 kroner x 5 dager = 1000 kroner til havnemyndighetene. Takk. Hvor er logikken og gjestfriheten blitt av, når vi krever betaling for en slik situasjon. Mye er borte av sjømannsånden og simpel høflighet.

Seileren legger igjen flere tusen kroner i nærbutikken og verksted. Likevell er havneavgifta der som et pluss.

Edited by jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Det er vel nokså innlysende at en liten lokalbutikk ute i havgapet ikke kan holde samme prisnivå som en remabutikk i et stort bysenter?

Det er jeg enig i og blir sikkert vanskelig for dem å klare. Uansett så handler jeg der hvor det er billigst uavhengig om det er en lokal butikk eller ikke. Har heller ønske om flere bakerier langs kysten, deilig med ferskt brød om morgenen. :wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport