Jump to content

Rustvann gjennom skroget?


Tranen2

Recommended Posts

Hei!

Jeg er i ferd med å kjøpe en Wauquiez Gladiateur 33 fra 1977. Flott skute, men en pussig feil;

 

brunt rustvann kommer ut av skutesiden (samme plass på begge sider) rett der hvor innfesting til undervantet er støpt fast i skroget. Det er ikke store vannmenger kun ørsmå mengder fra en pore/hull...

 

Ingen synlige sprekker hverken på innsiden eller utsiden er observert. Relativt kraftig banking med hammer ga god, hard klang i skroget både på innsiden og utsiden. Har funnet ut at en jernplate på ca. 40cmx20cm er støpt inn i skroget. På innsiden er to u-jern sveist fast for feste av vantene. Litt overflaterust kan sees fra innsiden.

 

Hva i alle dager kan dette være? Må jeg gi opp denne båten på grunn av denne feilen? Er den alvorlig eller kun kosmetisk?

 

Skaden er reparert av fagperson på båtplast. Det ble slipt bort ca 6x6cm og inn til jernplaten og all rust/fukt ble fjernet. Et spesiallim ble brukt pluss at hullet ble støpt igjen med armering og i flere lag.

 

Noen med tips?

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2426/bilde_01.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2426/bilde_06.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2426/bilde_11.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2426/dsc00495.jpg

 

A.J.

Redigert av Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Takker for en hyggelig prat, den reparasjonen ser ikke god ut i mine øyne. Jeg ville tro at det måtte slipes mye mer på skrå for å få godt vedheft, selvfølgelig avhengig av tykkelsen på laminatet på det skadede stedet.

Nå er det nok små krefter i det aktuelle området. Hvordan vet verkstedet at de har fått tatt all rust fra platene?

Får du noen garanti på arbeidet, tør verkstedet garantere at det ikke er mer rust?

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at det pipler ut rustvann er noe så prosaisk at det er ikke tørt.

 

De innfestingene som er vist på bildet der strekkboltene går gjennom, ser ut til å være i sort stål. Da ruster det langsomt, og etter hvert som rusten bygger seg på og ekspanderer, vil plastskroget sprekke.

 

Hvis brakettene er laget av rustfritt materiale til og med AISI 316, er forholde alvorligere. I og med at brakketten er sveist/bøyd osv. vil det sannsynligvis gi grobunn for spenningskorrosjon. Det betyr at braketten vil kunne ryke der spenningen er størst.

 

Rustvann er bare en indikator på at noe er på gang. Og at jobben bør gjøres om igjen.

Link to post
Share on other sites

For ordens skyld, skaden er nå reparert. Bildet viser etter reparasjonen.

Kanskje best å gi opp hele greia....

Synd egentlig, fordi det er skjelden å komme ombord i en så solid og påkostet seilbåt. Fra innsiden så den ikke ut til å være mere enn 5-10 år gammel! Utsiden også, forresten; solid og overdimensjonert. Bortsett fra den forbaskede skaden, da :sad:

AJ

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Rettet en henvendelse til Yachtsenteret v/Christian Eik med problemstilling og bilder. Jeg ble behandlet seriøst og saken ble oversendt teknisk avdeling.

 

Fikk svar i dag og de konkluderer med at det ikke er en alvorlig skade og den er reparerbar. De var mere skepisk til om den utførte reparasjon var god nok. I mellomtiden hadde jeg fått spesifikk info om hvordan skaden var blitt reparert. Da jeg fortalte det, mente de at det bare var å kjøpe båten og ønsket meg lykke til. Jeg takket og bukket!

 

Jeg må få lov til å skryte av Yachtsenteret. Å serve ettermarkedet med en 30 år gammel båt på denne måten er over all forventning!! :flag:

 

AJ

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Ja da er det vel kanskje bare å gratulere da.

 

En får fine svar her på forumet også, se hva jeg fikk da jeg spurte om deler til løygangen, dette sparte meg for mye arbeid da andre ville selge meg alt nytt.

 

"Ulysses har rett, du har en Goïot løygang og skjøtevogn, og endestykket og låsestykket ditt er fortsatt i produksjon, låsestykket har artikkelnummer 102718, og endestykket, som kommer i par, har artikkelnummer 102719. Ser du er fra Porsgrunn, Gladiator, ta kontakt med XXXX på tolema, og ba ham ringe XXX på Termomarin (vi importerer Plastimo, og det er riktig at Navimo eier begge deler Ulysses), så skal jeg skaffe deg skinnedelene gjennom Tolema. Det er som regel 4-6 ukers leveringstid på Goïot-deler."

 

Så det er vel et tegn på at det er kvalitet i båten da delene fortsatt produseres.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Endelig muntlig avtale ble gjort i ettermiddag. Pris og leveringssted er avtalt. Leveringstidspunkt er litt væravhengig og det begynner å haste litt....høsten kommer vel i år også.

 

Du må nok gjøre regning med at jeg tar kontakt Gladiator, angående ting og tang jeg lurer på. Håper det er ok?

 

Jeg skal forsøke så godt det er mulig å holde båten i original stand. Litt av morroa med en veteranbåt...

 

:cheers:

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...