Jump to content

Rusten kjøl på seilbåten

sjore

Recommended Posts

Hei

Kjølen (jern) på seilbåten (Fenix) er veldig rusten. Jeg hadde tenkt å sandblåse den, men hva gjør jeg så? Jeg har planer om å sparkle den slik at den blir "strøken", hva slags grunning bør jeg bruke mellom jernet og sparkelmassen? Hva slags sparkelmasse? Kan jeg / bør jeg bruke 2 komponent antipest (f. eks VC TAR) på kjølen også før bunnstoffet? Lønner det seg å sette en zink-anode på kjølen?  :cheers:

Sandblåse er naturligvis det beste. Men det går også an med radialstålbørste på vinkelsliper. Som grunning anbefales 2 komponenet sinkrik epoksyprimer. Bruk kost når du maler, minst tre strøk. Da får du et tykt belegg som også er nokså slitesterkt. Selv har jeg brukt maling fra International. Den jeg brukte mener jeg å huske er garantert 15 år i tropiske farvann. Malte i 1999, og fremdeles like fint, skulle også bare mangle. Når du har malt med slik maling er det ikke behov for anode. Det er masse sink i malingen som blir diffusjonstett. Skal ikke blande meg bort i sparkling, har ikke greie på det. Men International trenges å slipes lett med sandpapir og vaskes med sprit e.l. før man gjør noe annet. Malingen er meget "glatt". VC Tar er det ikke behov for.

Hei

Kjølen (jern) på seilbåten (Fenix) er veldig rusten. Jeg hadde tenkt å sandblåse den, men hva gjør jeg så? Jeg har planer om å sparkle den slik at den blir "strøken", hva slags grunning bør jeg bruke mellom jernet og sparkelmassen? Hva slags sparkelmasse? Kan jeg / bør jeg bruke 2 komponent antipest (f. eks VC TAR) på kjølen også før bunnstoffet? Lønner det seg å sette en zink-anode på kjølen?  :wink:[/quote

Hei

Jeg hadde det samme problemet på seilbåten min.

Hos meg var årsaken kavitasjon som jeg gjorde slutt på med å

sette zn-anoder på kjølen.

Kavitasjonen gjorde at bunnstoffet og primingen løsnet, og kjølen rustet.

Det så ut som om det hadde vært en mann løs med en skjærebrenner

på kjølen.

mvh

giver

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...