Marwin Svart 2.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2004 Hva med den gode gammeldagse ribberørsovnen? Ingen vifte og god tettningsgrad (IP) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Slagskibet Svart 20.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2004 Synes en panelovn i baderomsklassen IP X4 (EP-serien fra BeHa) eller helst IP X7 (har jeg ennå ikke funnet) er det riktige. Hvorfor det da Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 20.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2004 Hvorfor det da Fordi disse har ingen vifte som kan gå i stykke, de bråker ikke samt at ovnen er godkjent for fuktig miljø. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 20.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2004 Åjå. Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 20.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2004 Nyere kupevarmere for bil fra f.eks. Defa har et PT element som regulerer effekten etter hvor varmt det er. Om den føler på lufttemperaturen eller elementtemperaturen vet jeg ikke. Det mest naturlige er vel kansje at den føler på elementet. I så fall vil ikke dette bli overoppvarmet selv om viftemotoren skulle stoppe. Det forutsetter selvsagt at pt elementet virker da, men om det står i serie med elementet så skal det egentlig være umulig at noe skal kunne gå galt. ClasOhlson har også en relativt rimelig kupevarmer med PT element. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 20.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2004 Og så var det bråket da. IP-koden er kanskje like bra for kupevarmere Sitér dette innlegget Link to post
Plomma I Svart 20.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2004 Har hatt en slik vifteovn nå i tre år den funker som den skal, må ha vært en mandagsovn du har fått, nå bruker jeg ikke vifteovnen annet hvis jeg skal på vannet dagen etter. Ellers bruker jeg ei lyspære i motorrommet om vinteren, legger den rett ved sjøvannsintaket (har båten ute hele året) og så har jeg ei pære ved vanninntaket til toalettet. Men jeg er nede i båten daglig gjennom helle vinteren og passer på og sjekker at alt er i orden. Ellers er jeg nede i båten ved eventuelt dårlig vær, Sitér dette innlegget hilsen Plomma I, roynils@online.no Link to post
Festina Lente IV Svart 20.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2004 Jeg kjøpte en sånn i fjor, men jeg turte ikke sette den på da det ikke var kjeramisk element slik som reklamen tilsa. Jeg kan ikke forstå at ovnen er forsikringsgodkjent. Defaovnene som er godkjent for bruk i bil har jeg imidlertid stor tillit til, og har aldri hatt problemer med disse. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
LALUNA II Svart 20.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2004 Viifterovner er fyfy :nono: :nono: har selv en liten panelovn på 500 w finner den ikke hos levrandøren sikkert utgått men denne ligner litt se på DENNE har en lignende hatt den i 4-5 år utmerket i bruk holder fukt/ frost ute ogen liten lunk inne Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
`MINA' Svart 20.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2004 Skal scanne inn tabellen på mandag og legge den til tråden her.. Suzuki Legger ved en link til et PDF dokument som viser IP-klassifiseringene ( kan ta litt tid å laste ned ) IP klassifiseringen kan man lese slik : Første siffer viser til inntrengning av "faste gjenstander" som støv, fingre m.m. Andre siffer viser til hvilken form for inntrengning av vann som gjenstanden er laget for å tåle. [glow=red,2,300]GeV [/glow] Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Verrie Svart 20.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2004 Fryktelig synd at dette skjer, men i forbindelse med dette har jeg spørsmål : Kjøpte i dag vifteovn, med tre valg : frisk luft, 1000 og 2000W. Jeg kjøpte denne utelukkende for kun å bruke selve vifta til å sirkulere på lufta i båten, mao ikke ment som oppvarming. Er der farer forbundet med dette også, eller kan jeg trygt bruke vifta da ?? Har egen 250w ovn i motorrom ved vanntank fastmontert. Årsaken til at jeg ønsker vifte i båten, er at denne ligger på vannet hele året, og jeg vil hindre eventuell fuktig stillestående luft som kan medføre mugg etc. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 20.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2004 Blir det så mye bedre om fuktig luft sirkulerer enn om fuktig luft står stille? Henviser ellers til http://www.baatplassen.no/i/kategorier.php?ID=5162 Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 20.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2004 Blir det så mye bedre om fuktig luft sirkulerer enn om fuktig luft står stille? Henviser ellers tilhttp://www.baatplassen.no/i/kategorier.php?ID=5162 Utvilsomt ja. Dette på grunn av at stillestående luft ved tak og hjørner lettere vil søke vei ut gjennom kalesjeglippe samt luke. Dette hindres jo av døråpninger etc.... Et annet moment er at når man har sirkulasjon på luft, vil "tørrballene" lettere fange opp fuktigheta..... Takk for henvisning Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 20.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2004 Et annet moment er at når man har sirkulasjon på luft, vil "tørrballene" lettere fange opp fuktigheta..... Der er jeg med Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 21.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2004 Ovner med vifter er :nono: :nono: :nono: uansett - synes nå jeg da. Helt enig!! 400 liter bensin i vifteovnsoppvarmet "yogurtbeger" rett utenfor soveromsvinduet.. Oaow Ikke for det, bensintabbe har jeg sjøl gjordt !! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
tobixen Svart 24.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2014 Hm, vi fikk aldri noen oppdatering fra orginalposter her? :-( Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
All In Svart 24.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2014 Et annet varsku, i tilfelle det finnes flere uten gjennomtenkte løsninger her. I en båt jeg hadde, var det isete i bunnsvilla. Jeg hadde en oljeovn i båten, og når jeg la den opp ned i motorrommet, passet den finnedi. Etter en time i skogen, fikk jeg tlf om at motoren røyk. Vi reddet den, men vi fikk en støkk Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 24.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2014 Hva lærte man av dét? Oljefylte radiatorer skal ikke plasseres opp ned eller på siden, eller slik til at de kan velte ved bølger? Dersom både oljefylte radiatorer og vifteovner generelt sett er brannfarlige ting man helst ikke bør ha ombord, da er det ikke mange alternativer igjen bortsett fra å vinterkonservere og akseptere frost, samt bruke tykke soveposer når man sover ombord? :-( Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Popeye70 Svart 24.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2014 Dersom både oljefylte radiatorer og vifteovner generelt sett er brannfarlige ting man helst ikke bør ha ombord, da er det ikke mange alternativer igjen bortsett fra å vinterkonservere og akseptere frost, samt bruke tykke soveposer når man sover ombord? :-( Hva med frostvakter og sånne varmekabler man bruker for å unngå at rør fryser? Disse er ganske trygge. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Euklid Svart 25.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2014 Panelovner er da heller ikke så ille sikkerhetsmessig? Hverken det eller frostvakter er egnet for å holde det skikkelig varmt, da er dieselvarmer tingen. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2014 Pælma alt av oljeovner etter at en eksploderte på stua. Noe av det mest skremmende mtp brann jeg har sett. Føst så spjæra den og sprutet olje utover sofa/tv, vegger og tak, så var elementet blottlagt og det ble så varmt at oljerøyken/dampen velta ut før kona fikk nappet ut kontakten. Et lite minutt til så hadde vi vært uten hus, og kanskje jeg uten kone. Heldigvis var ikke ungene hjemme akkurat da. -------------- Den ovnen stod ikke på noen av de listene som ble publisert med dårlige oljeovner. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2014 åh stempli pinkvin.. varm olje på kropp hadde ..ja Har hørt de har lekket tom. Vi har en liten oljeradiator på 1000w i campingvogna.... kanskje vi skal finne ein anna løsning der Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
kointa Svart 25.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2014 (redigert) og plutselig kom eg på at jeg vil ta en biltur til havna , og når jeg først er der kan jeg vel likeså godt fjerne vifteovnen som står på . En frostvakt får ta over jobben, god lufting , og en bekymring mindre. Var egentlig ikke bekymret før jeg leste denne tråden og BP medlemmene sine erfaringer og råd. Så i over fire måneder har jeg levd med "det man ikke vet, har man ikke vondt av" Dette er vel tredje gangen jeg får en slik "oj, oj" opplevelse av å lese innlegg her på BP, og iverksetter tiltak umiddelbart, mens familien lever i den trua at dette er ting jeg kunne fra før, og visste alt om -for de må jo vite at det er jeg som er kaptein, og min kunnskapsbase her på BP trenger de strengt tatt ikke å vite om. Tror mine nærmeste lever godt med å tro at kapteinen/rederen i huset har kontroll på båten om ikke noe annet. Så takk til BF medlemmene som deler sine erfaringer og kunnskap i fleng, uten dere så kunne mitt båt hold blitt kostbart og kronglete. Og ikke minst underholdningen og lærdommen jeg får med å være inne på dette forumet Redigert 25.Januar.2014 av kointa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 25.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2014 Det finnes også historier her på forumet om oppladbare lommelykter og nødbluss som plutselig har selvantent. Jeg heller etterhvert til den oppfatning at uansett hvor godt man forebygger, så er brann en av de tingene som bare plutselig kan inntreffe. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2014 Så lenge alt er godkjent brukt på heimebane, så må vi kunne stole på at det virker. Og at evt forsikring trør i kraft om feks ovnen i båten tar fyr. Men fanken så skummelt med oljeovn... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.