Jump to content

Nesten brann i båten  Phuuuu!!!!

bbergs

Recommended Posts

Har brukt vifteovn i båt i mange år, men valgte samme type som ofte benyttes til oppvarming av nybygg under byggeperioden.

Vifte har kulelager og ovnen står på lav effekt innstilt på ti femten grader.

Ikke den billigste varianten, men virker solid og stabil, men litt stor.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Har brukt vifteovn i båt i mange år,

Jeg også, men holder meg til den forsikringsgodkjente Thermal 2000 med keramisk element.

Har faktisk 2 slike nå. Den eldste er over 10 år nå.

Meget bra vifteovner. Står på kontinuerlig hos meg.

Importøren har ikke registrert et eneste branntilfelle forårsaket av denne ovnen.

Den har solgt noe enormt i Norge alle årene den har vært på markedet.

Så lenge alt er godkjent brukt på heimebane, så må vi kunne stole på at det virker. Og at evt forsikring trør i kraft om feks ovnen i båten tar fyr. Men fanken så skummelt med oljeovn...

Sant nok - såvidt meg forstått dekker de fleste båtforsikringer det aller meste av båtbranner som ikke er påsatt med overlegg ... men hva menes i såfall med "forsikringsgodkjente ovner"?

Mange av oss her på forumet er dog såpass glade i båtene våre at det vil være et stort tap om båten brenner opp, selv om det medfører forsikringsutbetaling.

... og de som helst skulle ønske å bli kvitt båten sin, jeg håper de ikke nå føler seg oppfordret til å fylle båten med diverse billige vifteovner og oljefylte ovner ;-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Bruker også denne vifteovnen thermal 2000, den har gått i 3 sesonger kontinuerlig hele høst, vinter og litt av våren. Svakheten med dem er viftelagre da jeg tror de bruker neopren plastlagre, min har begynt og få defekt lager, men virker helt ok ennå, det er jo kjeramisk varmeelment, overopphetning og veltesikring på dem, er ikke i tvil om at jeg skal kjøpe en til, da både fukt og varmen blir bedre i båten med en sånn,pga sirkulasjon

Om Thermal 2000 ikke er direkte forsikringsgodkjent er den i alle fall anbefalt av Gjensidige forsikring ifølge Maritim.

Har en slik en jeg også, men brukes bare hvis jeg er i båten da jeg har to stk Adax 250w panelovner stående på når jeg ikke er ombord (med mindre det er frost, da fyres det i dieselovnen). Panelovnene er konstruert med noen stålriller med lav overflatetemperatur og skal derfor være mindre brannutsatt enn tradisjonelle panelovner. Støvsuger dem en gang i blant for sikkerhets skyld og sover derfor godt med tanke på brann. Er i grunnen mer bekymret for bruk av gass ombord i båt, med tanke på gasskomfyren.

Men til dem som er bekymret for brannfarlige oljeovner, hva med vannfylte radiatorovner? Synes å huske blant annet Beha har noen modeller.

Hm, vi fikk aldri noen oppdatering fra orginalposter her? :-(

Tobixen det var meg som startet denne tråden i 2004. Husket dessverre ikke at jeg hadde et annet nik. Da jeg skulle logge meg på etter noen år uten båt. Denne tråden er nå 10 år gammel. Kan huske at jeg fikk ny vifte fra importøren den gangen men ingen tilbakemelding på hva som var årsken til svikten i lagren. Erstattnings viften brukes den dag i dag, men aldri uten at jeg er tilstede i båten. Idag bruker jeg kun haylite varmerør. Ta ikke sjansen på åpne elementer i viften en gang til. Kan fortsatt ikke fortå at noen tørr og bruke slike vifter uten at det er daglig tilsyn.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Kan huske at jeg fikk ny vifte fra importøren den gangen men ingen tilbakemelding på hva som var årsken til svikten i lagren.

Så det var lagersvikt i viftemotoren det var snakk om den gangen.

Hvorfor fremstillte du dette nærmest som ett branntilfelle da ?

Jeg husker saken meget godt, og du var ikke akkurat medelsom med forumet den gangen.

Redigert av Mix (see edit history)

Den jeg hadde tok fyr i bryteren. Men at jeg sier det er kanskje ikke bevis nok... Både jeg og andre som har opplevd lignende ting med Thermal 2000 burde nok ha rapportert til importøren så de kunne fått registrert noen branntilfeller, men av og til blir det til at ting som svikter bare kastes. Ovnen var noen år gammel og jeg ville ikke ha en slik drittovn igjen hverken da eller nå.

Bruker nå Hylite og andre ovner uten bryter og andre bevegeilge deler. Jo enklere jo mer funksjonssikkert, selv om de ikke er 'forsikringsgodkjent'.

Men til dem som er bekymret for brannfarlige oljeovner, hva med vannfylte radiatorovner? Synes å huske blant annet Beha har noen modeller.

Nå synser jeg - men grunnen til at oljefylte radiatorer sprekker er at en temperatursikring eller termostat ikke har fungert som tiltenkt, olje har fordampet inni radiatoren, man har fått overtrykk og den har sprukket.

Sannsynligheten for at akkurat det samme skal skje med en vannfylt radiator er kanskje større? Brannsårene man får av overopphetet vann er kanskje ikke like store som brannsårene man får av overopphetet olje, og vannet er ikke brannfarlig.

Poenget med en oljen i en oljefyllt radiator er å spre varmen - jeg antar da at varmelementet er i bunnen av ovnen, og at varmen får oljen til å sirkulere. Snur man ovnen opp ned (eller den velter pga en bølge) vil man risikere at sirkulasjonen ikke virker som tiltenkt, og man kan få problemer.

Nå synser jeg - men grunnen til at oljefylte radiatorer sprekker er at en temperatursikring eller termostat ikke har fungert som tiltenkt, olje har fordampet inni radiatoren, man har fått overtrykk og den har sprukket. Sannsynligheten for at akkurat det samme skal skje med en vannfylt radiator er kanskje større?.

Ikke vet jeg hva som er den vanligste grunnen for at oljeovnene tar fyr, men da jeg jobbet litt hos en Byggmix-butikk under studietiden fikk vi inn to oljeovner i retur som hadde tatt fyr. Disse var av typen billigmerke "ProHeater" (eller noe lignende) til kun et par hundre kroner for en ovn på 2000w. Fikk aldri det andre merket vi førte, Wilfa Delonghi, i retur, så vil tro både temperatursikring og falsing av radiatorene var bedre hos dem, men så kostet de også ti ganger prisen av billigmerket. Men, tilbake til billigovnene, det viste seg etter etterforskning at grunnen til at de begynte å lekke olje var at de var blitt flyttet på til stadighet, slept over dørkarmer etter ledningen, den ene var det også merke etter å ha veltet. Ikke rart ting begynner å lekke etter slik behandling (etterforskning ble foretatt av branneksperter). Slike ovner, og i alle fall ikke de ukurante billige konstruksjonene, er ikke beregnet til å tåle støt og vridning av tynne blekkplater hele tiden. Da kan det gå galt. Vi ansatte fikk beskjed om at brannekspertene hadde sagt de hadde vært borti flere tilfeller der oljeovner tok fyr. Som regel av billig type og som jevnlig hadde blitt flyttet på. Ikke alle vet å flytte en skjør konstruksjon med andektighet, det kan jo disse erfaringene tyde på. Vi sluttet i alle fall å føre disse ovnene, men fortsatte med det dyrere merket. Og det selges fremdeles i butikken.

Godt mulig det samme kan skje med en vannfylt ovn, men etter litt googling kan det se ut for at disse promoteres som det brannsikre alternativet til oljefylte ovner. Hvis dette stemmer kan det jo være interessant alternativ :smiley:

Skulle jeg ha hatt en ovn av radiatortypen i min egen båt hadde det nok blitt av den fastmonterte flate typen. Minst mulig fysisk belastning på radiatorene gir minst risiko for at noe går galt. Men nå fungerer panelovnene jeg har glimrende, så det blir ikke aktuelt med det første :wink:

Mix, du later til å forsvare denne ovnen så kraftig at man skulle tro du hadde økonomiske interesser i denne? ;-)

Dersom man har en plastvifteovn og vifte, kulelager eller bryter tar fyr, eller dersom vifta slutter å virke, så blir det ikke nødvendigvis båtbrann av dét - men ettersom vifta er laget av plast så kan man heller ikke utelukke muligheten.

Jeg teller så langt 4 tilfeller som har vært "skummelt nært brann" og ca åtte tilfeller av at kulelagrene har blitt utslitt eller nært utslitt her på BP. Nå kan det tenkes at dette reflekterer at det er mange BP-medlemmer som eier nettopp denne ovnen, men min konklusjon er i allefall krystallklar - generelt ikke bruke plastvifteovn uten tilsyn, og denne vifta er neppe særlig mye sikrere enn en nittinikronerssak fra biltema.

Redigert av tobixen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...