Jump to content

Nesten brann i båten  Phuuuu!!!!

bbergs

Recommended Posts

Mix, du later til å forsvare denne ovnen så kraftig at man skulle tro du hadde økonomiske interesser i denne? ;-)

Nei, har ingen økonomiske interesser i dette. Så der tar du feil.

Bare oppserverer at det ikke har vært noen registrerte branner pga. denne ovnen.

Og det er for meg meget betryggende. Ovnen er solgt i et enormt antall.

En kortsluttet bryter eller ett kaputt viftelager er for meg akseptabelt i den store sammenhengen.

Min eldste Thermal 2000 har nå drifttstid tilsvarende 6 års kontinuerlig drift i båten.

Redigert av Mix (see edit history)

Nå er vell reglen den at tilleggs El,varme alltid skal brukes under tilsyn og ovenfornevnt vifte ovn skal

ha ukentlig tilsyn og rengjøre filteret.

At noen ikke gidder å leverer inn ting som går i stykker er synd, da det kan virke som "allle" feil er garantisaka.

Skal produsenten få rette opp feil må noen si i fra.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg også har sett at denne varmeren har nesten stoppet når den kjøres på lavt. Har derfor valg å ikke benytte den når jeg ikke er i båten.

Bruker heller to slike frostvakter.

Hvis denne nesten stoppet, mulig den var innstilt på "Fan", hvis ikke reklamer på feilen. manualen

frostvakter er som panelovner må skott monteres etter manualen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Har du link til denne nittikroners ovnen hos Biltema som er like sikker ?

Er den også godkjent av Gjensidige forsikring ?

Nittini komma nittini ;-) http://biltema.no/no/Bygg/Vifte/Varmevifte-46223/

Jeg har ikke skrevet at den er like sikker som Thermal 9000.

Biltema har hatt denne vifta i noen år, den har sikkert solgt ganske mange eksemplarer, og jeg har heller ikke hørt om noen branntilfeller med den.

Den er klassifisert som IP20 og spesifisert til å brukes i "tørre rom". Jeg tror også det står i bruksanvisningen at den ikke skal brukes uten tilsyn. Jeg må tilstå at jeg har brukt den i båten, også natterstid, men jeg er litt mer reservert mot plastvifteovner etter å ha lest denne tråden. Å bruke vifteovn kontinuerlig under vinteropplag høres uansett ikke ut som noen god idé, "forsikringsgodkjent" eller ikke.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Er den også godkjent av Gjensidige forsikring ?

Apropos, det er helt feil å si at "Thermal 2000" er godkjent av Gjensidige. Den er ikke "godkjent", men i beste fall "anbefalt".

Jeg greier ellers bare å finne dokumentasjon på at Thermal 2000 på ett eller annet tidspunkt har vært anbefalt av Gjensidige, ikke at den faktisk er anbefalt.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Hei Igjen jeg burde vel ha gått mye lenger med reklamasjonsretten på den vifteovnen når saken verserte i 2004. Jeg solgte båten og for meg var problemet løst. Saken ble glemt fra min side. Det at Tobixen tar opp saken igjen bare viser at vi er engasjerte i sikkerhet ombord når det gjelder varmeelementer og hva som er anbefalt til oppvarming i båt når vi ikke er tilstede vinterstid.

Apropos, det er helt feil å si at "Thermal 2000" er godkjent av Gjensidige. Den er ikke "godkjent", men i beste fall "anbefalt".

Jeg greier ellers bare å finne dokumentasjon på at Thermal 2000 på ett eller annet tidspunkt har vært anbefalt av Gjensidige, ikke at den faktisk er anbefalt.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Vil du da si at en kortsluttet bryter er ett branntilfelle ?

Brant båten ned, ter det du forsøker å fortelle. ?

Har du bildet av denne bryteren ?

Siden vi var i båten da ovnen tok fyr og oppdaget det med en gang, var det bare å trekke ut kontakten og blåse ut flammen. Ovnen ble tatt ut av båten og den svidde plastlukta luftet ut.

Poenget er at forskjellen på tilløp til brann og nedbrent båt(er) sannsynligvis var at vi var ombord og oppdaget det.

Kanskje er disse ovnene så intelligente at de bare svikter når det er noen til stede... :saint:

Poenget er at forskjellen på tilløp til brann og nedbrent båt(er) sannsynligvis var at vi var ombord og oppdaget det.

Kanskje det.

Eller kanskje opphetingsvern - sikring/jordfeilbryter hadde slått ut lenge før dette.

Jeg har kommunisert både med Gjensidige og Importør av denne ovnen og påstanden er at det

har vært nøyaktig null branner relatert til denne.

Hadde ovnen vært et problem ville nok dette vært kunngjort for lenge siden.

Ovnen har vært i handelen svært lenge og solgt i et anseelig antall.

Kanskje det.

Eller kanskje opphetingsvern - sikring/jordfeilbryter hadde slått ut lenge før dette.

Plasten brant allerede, og det er ikke brannslukkingsanlegg i ovnen

Jeg har kommunisert både med Gjensidige og Importør av denne ovnen og påstanden er at det

har vært nøyaktig null branner relatert til denne.

Flaks for dem og ikke minst oss brukere at det ikke har skjedd noe alvorlig

Hadde ovnen vært et problem ville nok dette vært kunngjort for lenge siden.

Beklager at jeg og andre ikke har gjort dem oppmerksom på problemene

Ovnen har vært i handelen svært lenge og solgt i et anseelig antall.

Det har mange andre ovner også

Forresten, hvordan definerer Gjensidige og importøren 'bruk under tilsyn'? Er det å være tilstede under bruk, eller er det å stikke innom og støvsuge filteret en gang i uka?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...