Jump to content

Overgang fra BMW motorene til Volvo Penta drev


sossin

Recommended Posts

Vet at det finnes flere båter som har kombinert BMW motor(enten 165 hk eller 180 hk) med Volvo Penta drev. Har selv veldig god erfaring med disse motorene, men de blir enda mer interessant om det var lett å koble disse med anerkjente drev.

 

Så mitt spørsmål er :

 

Dersom det er noen der ute som har en slik overgang til enten Volvo Penta drev, eller Mercruiser drev, kunne det vært mulig å legge ut noen bilder, og eventuelle mål og fremgangsmåte? Fikser noen dette kan jeg få produsert noen greie tegninger, som jeg igjen kan legge ut.

 

Er det ellers noen som vet om BMW drevene ble videreført i Mercruiser? fikk de et nytt navn, eller fjernet?

 

takker

Link to post
Share on other sites

BMWdrev (produsert av ZF) og Mercruiser drev går IKKE om hverandre. De er helt forskjellig konstruert. Såvidt jeg vet forsvant disse drevene fra markedet etter at Mercruiser overtok BMW på slutten av -80 tallet, og det er vel også derfor deletilgangen etterhvert er blitt vanskeligere til disse drevene.

 

Du kan koble BMW'en din enten til:

 

Mercruiser drev: Da trenger du alle delene fra og med svinghjulshuset og ut fra en Mercruiser 150/165/180 hk Diesel (fra VM). Her passer alt om hverandre. Enkleste løsning.

 

Volvo 280/290 drev: Da trenger du svinghjulshuset fra en BMW/Mercruiser motor som har vært koblet til gear, med SAE boltmønster, og bakre del av et VP todelt svinghjulshus for drev, som i delingen også har SAE boltmønster. Disse passer sammen. Fantes f.eks. på VP AQ240 V8, men også andre. Jeg har liggende en slik jeg kan ta bilde av om du vil. (Men jeg hadde ikke tenkt å selge den, dessverre....) Forøvrig må du regne med litt ombygging av eksosrør fra turboen og ut, pluss diverse.

Forholdvis enkel løsning hvis du bare greier å skaffe de rette delene.

 

Jeg vet noen har prøvd å få dreiet (delt i to) både et Volvo og et BMW eller Mercruiser svinghjulshus og så sveiset de to delene sammen, men det høres som en mer risikabel affære.

 

Om det også finnes muligheter med andre drev enn dette vet jeg ikke.

 

Lykke til! :smiley:

Redigert av Edmund (see edit history)

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
Share on other sites

apropos ZF: så det er ZF som lager Zeus altså http://zf-marine.com/ZFR/POD_Drives/index....SC=1280:1024:32

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...