Jump to content

Sjekkliste ved kjøp av seilbåt i Kroatia


Sun Flyer

Recommended Posts

Hei,

 

Nå er tiden inne for meg til å fullføre båtkjøpet mitt. Jeg drar til Kroatia i morgen for å sjekke opp båten som jeg 99% sikkert har kjøpt. Det eneste som kan stoppe kjøpet er hvis den har strukturelle skader, eller hvis sikkerhetsmessige ting ikke er i foreskrevet stand. Så hva skal jeg sjekke? Her er det jeg kommer på i utgangspunktet:

 

- Kjølinnfestning må sjekkes både fra innsiden og utsiden. (båten skal på land mens jeg er der)

- Styringen; alle kjeder/wire i forbindelse med denne

- Motoren, servicehistorikk og innkjøp av reservedeler

- Rigg; må opp i riggen å se etter svakheter i terminaler o.l.

- Se etter skader på gassinnstallasjonen

- Sjekke at kjøleboksen gjør jobben som den skal

- Prøve ankervinsjen

- inspisere skrogen på innsiden og utsiden (hva ser jeg etter?)

- Prøveseile for å sjekke at alt funker som det skal

 

Hvis alt er på stell, skal den da seiles hjem til norge. Jeg har leid et utenlansk firma til den jobben. Men jeg skal også ruste opp båten til den turen med bla flåte, stormseil, sikkerhetsutstyr osv. Noen tips her?

 

Noen tips når det gjelder papirarbeidet?

 

Båten er en 2002 jeanneau på 43 fot.

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering fra Kroatia. Har et par bekymringer i forhold til baaten, og vil gjerne ha kommentarer.

 

1. Kjčlbotene er ikke i syrefast. Normalt ikke et problem, men siden baaten ikke har kjčlbrčnn/sump vil disse bli vaate ofte. Der er mye overflaterust paa boltene og skivene. Dumt. Noen som vet hva det koster aa skifte disse til syrefaste?

 

2. Det er litt slark i rorlageret. Roret er ca 2 m dypt og den nederste biten kan beveges 2 cm i hver retning. Det er ikke lekkasje gjennom. Kvadranten er plassert en del over vannlinjen. Det er tegn til at roret har vaert nedi bunnen med bakenden.

 

3. Det kommer inn litt vann gjennom den vannsmurte pakkboksen rundt akslingen. Den kan skiftes her nede.

 

Baaten har 15000 nm mil som utseilt distanse paa loggen. (den er 5 aar gammel)

 

Ellers er det varmt og fint her i Sukosan...

 

mvh

Viggo

Redigert av jeanneau (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Sjå etter plastpest. Dvs. blærer i skroget. Desse kan vera opp til storleiken på ein norsk femkroning. Dette bør sjekkast rett etter at båten kjem opp av sjøen. Er skroget smurt med epoxy? Skrap og sjå.

Sjå etter merker i framkant av kjølen. Sjekk òg overgangen mellom kjøl og skrog.

 

Eg vil tru at det er svært vanskeleg og dyrt og skifta kjølboltane. Desse er jo støypt fast i kjølen.

 

Sjekk segla òg.

 

Sikkert meir å sjå etter.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Ny garderobe til en 43 foter koster vel fra 100k NOK og oppover.

 

Regner med at garderoben blir adskillig dyrere. Er det ikke en Sun Fast 43? Du skal vel seile regatta med denne og.

 

Tilstand motor, service, winscher, tauverk generellt. Hva med rigg, bom osv.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke like godt få en takstmann til å skrive en rapport på båten, så finner du sikkert noe å prute ned som dekker de 5000 til rapporten. Mener å ha lest at det er ca 5000 for en full gjennomgang av båt i forbindelse med kjøp. Jeg hadde i hvertfall aldri tatt sjansen på egen inspeksjon i den prisklassen.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Takk for innspill.

 

Har vaert i kontakt med heitmann om roret. Servicemannen der mener det ikke er grunn til bekymring og mener det kan staa slik det er et par aar til fčr en eventuelt sjekker om det maa gjčres noe. Han hadde opplevd at et rorlager hadde forskjčvet seg paa en sun fast 37 en gang og da var det relativt greit aa reparere. Heitmann opptrer forčvrig som upartisk megler i handelen.

 

Ellers har jeg sjekket seil og rigg som er i forbilledlig stand. Baaten har 8 seil. 2 storseil (2002 og 2006), 2 rullegenoaer (2002 og 2006), Racing genoa 1 og 3 (elvstrčm kevlar 2002), spinnaker (02), gennaker (02). Jeg har dessuten bestillt en stormfokk til henteturen.

 

Det er ingen tegn til plastpest. Overgangen kjčl/skrog er veldig pen. Vi tok den opp i gaar og etter stoffing gaar den ut igjen i morgen. Det har vaert lekkasje i sjčt mellom skrog/dekk, men er reparert. Samme med vantgjennomfčring paa den ene siden. Ingen krakellering i dekk.

 

Forrige eier (som er norsk) har litt problemer med papirarbeidet, saa det ser ut som om den seiles til norge uten at jeg har overtatt den. Da kan jeg jo sjekke tilstand en gang til etter de 3400 milene med seilas. Det vil gi en pekepinn paa om roret maa gjoeres noe med snart. Hvis det maa repareres, kan det da gjčres fčr jeg flytter ombord.

 

Innredningslčsningen paa denne baaten er optimal og fleksibel. Det er 4 lugarer, men skottene baade framme og bak kan flyttes for aa konvertere om til stor eierlugar baade foran og bak. Dčrkplatene er stygge rundt nedgangen/byssen, men tror at litt sandpapir og lakk kan gjčre de fine igjen.

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...