Jump to content

"En sjømanns minste kunst"....?


Hafrsfjord

Recommended Posts

Hei.

 

Er det denne knuten du mener? Kan ta noen fler bilder av hvordan den knyttes. Den burde i hvert fall kunne brukes til det du nevner.

 

knute.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Du kan gjerne legge ut et par bilder i stadiene før den ferdige knuten Lars H.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kan godt legge ut knytteinstruksjon, men nå er det tur med skipshunden. Bilder kommer senere i kveld. Hvordan er det med kunskapene om knuter ellers. Kan dere knytte dobbelt pålestikk? Ypperlig til å heise en person opp med en løkke under armene og en under ræva, omtrent som en båtsmanstol.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Luft hunden Lars H. så kan du i allefall lære opp med innen båtknute kunstens knuter... Jeg har kunnet litt, men pga liten bruk og særdeles langt fremskredet "elendig hukommelse" så trenger jeg en oppfriskning...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Kan en knytte et vanlig dobbelt halvstikk, er "En sjømanns minste kunst" knuten nesten ferdig.

Lag et vanlig dobbelt halvstikk som på bildet under og trekk i de to tampene slik pilene viser. Det er alt.

 

knute1.jpg

 

knute.jpg

 

Denne knuten kan også lages slik at en får 3 løkker, slik:

 

knute3a.jpg

 

knute3b.jpg

 

Det er utrolig hva en lærte i speideren som guttunge!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Trompetstikk, ja. Navnet hadde jeg glemt, men husker det nå. Mener også å huske at den kunne brukes til å feste barduener i.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

"enkelt trompetstikk" og "dobbelt trompetstikk"

 

Stikker man tuten på en flaske edle dråper inn i senter av stikket har en bærehandtak i løkkene. Sikres med en båtsmandsknop i endene og flasken henger. Kan også anvendes til fortøyning dersom en glatt påle stikker rett ut fra land mot skuta. Fortøy så i løkkene. Flasketrikset!

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Disse kalles ofte "enkelt trompetstikk" og "dobbelt trompetstikk".

Den praktiske anvendelsen er noe begrenset . . . . . :wink::wink:

 

Det er et dobbelt toppstikk, ikke et trompetstikk.

Toppstikket ble brukt for å (ref Kusk Jensen) :

"hvor en forhalingstrosse skal benyttes til barduner og stag ved nødrigging"

 

Trompetstikket er for å sette sytau eller en løper på krok :wink:

 

edit: typo

Redigert av SamH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med to løkker heter den enkelt toppstikk, og med tre løkker heter den dobbelt toppstikk. Og bruken er som SamH nevner er stort sett begrenset til når en skal reise opp en nødmast. Hvis dobbelt toppstikk lages på et langt tau, og trees over mastetoppen, får en et feste til et forstag, to sidevant og 2 tauender som kan brukes til doble akterstag. Noen engelske knutebøker kaller den derfor "jury-knot", hvor jury viser til "jury-mast" eller nødmast.

Redigert av ÅtteGlass (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lærte en knute for mange år siden... Knuten er glemt, men navnet på den var visstnok "Constalita"... Trur eg. :rolleyes:

Den bestod av to løkker (et rundt hvert lår) og en løkke på skrå over en skulder; Ingen av løkkene var glidende (=strammende).

Knuten (som en liv-line-sele) ble brukt av hjelpemann ved utforfiring av pasient på båre ned en bratt fjellside... :eek:

 

Noen som har en idé??

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Fikk demonstrert en "knute" i helga, den kalltes "En sjømanns minste kunst". Noen som har en tegning eller forklaring på denne knuten?

 

Mvh. Hafrsfjord

Hei. Jeg lærte et triks av min far da jeg var liten gutt som han kalte "en sjømanns minste kunst". Regner med at det er den hvor du lager en bukt med kringleform ?? Om det er den kan jeg lage en bilde serie til deg.

Link to post
Share on other sites

Det er et dobbelt toppstikk, ikke et trompetstikk.

 

Støttes! Trodde i noen postinger at min speiderhukommelse var på hell, men nå er vi i alle fall to som mener den heter toppstikk! Fra min gamle læremester i sjømannsfaget (seilskuteutdannet i mellomkrigstiden og deretter et helt liv på de syv hav som styrmann og kaptein) var den mest praktiske anvendelsen å frakte tre pils til stranden. Deretter kom den akademisk korrekte, men lite brukte anvendelsen til rigging av nødmast.

Oso

Link to post
Share on other sites

...men nå er vi i alle fall to som mener den heter toppstikk!

 

Vi er ihvertfall tre.... :yesnod:

 

At knuten har liten praktisk anvendelse, er i beste fall et understatement. Men det har den til felles med de fleste knuter. Hvis en kikker litt i "standardverket for knuter", The Ashley Book of Knots, så presenterer den rundt 2000 forskjellige knuter. De fleste har et beskrevet (les snevert) bruksområde, men de fleste båtbrukere klarer seg fint med et titalls knuter i de fleste situasjoner. Men jeg innrømmer gladelig at jeg har stor glede av å lære meg snodige og litt sære knuter.

:flag:

Link to post
Share on other sites

men de fleste båtbrukere klarer seg fint med et titalls knuter i de fleste situasjoner.

 

Du mener vel et TOtalls knuter :smiley:

 

Det holder med å kunne halvstikk (dobbel og på egen part) samt frosken som hoppet opp av dammen for å tisse rundt treet og ble skremt og hoppet ut-i-igjen-stikket :smiley:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...