Hafrsfjord Startet 1.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 1.Oktober.2007 Fikk demonstrert en "knute" i helga, den kalltes "En sjømanns minste kunst". Noen som har en tegning eller forklaring på denne knuten? Mvh. Hafrsfjord Sitér dette innlegget Link to post
hanssae Svart 1.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2007 Du får se om du finner den her Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 1.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2007 Takker for tipset, men har allerede sjekket der...... Knuten "endte opp i" to løkker som f.eks. kunne tres inn på armene til ett menneske bakfra og så kunne en med letthet bære denne personen på ryggen.....etter de løse tauendene. Vanskelig å forklare..... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2007 Hei. Er det denne knuten du mener? Kan ta noen fler bilder av hvordan den knyttes. Den burde i hvert fall kunne brukes til det du nevner. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hafrsfjord Svart 1.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2007 Takker Lars H. Der var den ! Skal sette meg ned med tau og forsøke den nå Mvh Hafrsfjord Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 1.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2007 Du kan gjerne legge ut et par bilder i stadiene før den ferdige knuten Lars H. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Wicma Svart 1.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2007 Hei. Er det denne knuten du mener? Kan ta noen fler bilder av hvordan den knyttes. Den burde i hvert fall kunne brukes til det du nevner. Lars H. Har lært den som "tau håndjern" Putt på et en båtsmandsknop på de endene som stikker ut, så kommer ikke personen løs. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2007 Kan godt legge ut knytteinstruksjon, men nå er det tur med skipshunden. Bilder kommer senere i kveld. Hvordan er det med kunskapene om knuter ellers. Kan dere knytte dobbelt pålestikk? Ypperlig til å heise en person opp med en løkke under armene og en under ræva, omtrent som en båtsmanstol. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sydvesten Svart 1.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2007 Luft hunden Lars H. så kan du i allefall lære opp med innen båtknute kunstens knuter... Jeg har kunnet litt, men pga liten bruk og særdeles langt fremskredet "elendig hukommelse" så trenger jeg en oppfriskning... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Lars H. Svart 1.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2007 Hei igjen. Kan en knytte et vanlig dobbelt halvstikk, er "En sjømanns minste kunst" knuten nesten ferdig. Lag et vanlig dobbelt halvstikk som på bildet under og trekk i de to tampene slik pilene viser. Det er alt. Denne knuten kan også lages slik at en får 3 løkker, slik: Det er utrolig hva en lærte i speideren som guttunge! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Amfea Svart 1.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2007 Det er utrolig hva en lærte i speideren som guttunge! Det som imponerer meg er hukomelsen, speideren var glemt etter konfirmasjonsalder. Denne var ny for meg Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Hafrsfjord Svart 1.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2007 Ja den var jammen enkel ( når en har fasiten ) ! Takker for undervisningen Mvh. Hafrsfjord Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 1.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2007 Disse kalles ofte "enkelt trompetstikk" og "dobbelt trompetstikk". Den praktiske anvendelsen er noe begrenset . . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Lars H. Svart 1.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2007 Trompetstikk, ja. Navnet hadde jeg glemt, men husker det nå. Mener også å huske at den kunne brukes til å feste barduener i. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jawik Svart 1.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2007 "enkelt trompetstikk" og "dobbelt trompetstikk" Stikker man tuten på en flaske edle dråper inn i senter av stikket har en bærehandtak i løkkene. Sikres med en båtsmandsknop i endene og flasken henger. Kan også anvendes til fortøyning dersom en glatt påle stikker rett ut fra land mot skuta. Fortøy så i løkkene. Flasketrikset! Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Lars H. Svart 1.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2007 Jeg nevnte visst dobbelt pålestikk også, og her er det: Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
SamH Svart 1.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2007 (redigert) Disse kalles ofte "enkelt trompetstikk" og "dobbelt trompetstikk".Den praktiske anvendelsen er noe begrenset . . . . . Det er et dobbelt toppstikk, ikke et trompetstikk. Toppstikket ble brukt for å (ref Kusk Jensen) : "hvor en forhalingstrosse skal benyttes til barduner og stag ved nødrigging" Trompetstikket er for å sette sytau eller en løper på krok edit: typo Redigert 1.Oktober.2007 av SamH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 2.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2007 (redigert) Med to løkker heter den enkelt toppstikk, og med tre løkker heter den dobbelt toppstikk. Og bruken er som SamH nevner er stort sett begrenset til når en skal reise opp en nødmast. Hvis dobbelt toppstikk lages på et langt tau, og trees over mastetoppen, får en et feste til et forstag, to sidevant og 2 tauender som kan brukes til doble akterstag. Noen engelske knutebøker kaller den derfor "jury-knot", hvor jury viser til "jury-mast" eller nødmast. Redigert 2.Oktober.2007 av ÅtteGlass (see edit history) Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Marwin Svart 2.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2007 Lærte en knute for mange år siden... Knuten er glemt, men navnet på den var visstnok "Constalita"... Trur eg. Den bestod av to løkker (et rundt hvert lår) og en løkke på skrå over en skulder; Ingen av løkkene var glidende (=strammende). Knuten (som en liv-line-sele) ble brukt av hjelpemann ved utforfiring av pasient på båre ned en bratt fjellside... Noen som har en idé?? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
alidal Svart 2.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2007 (redigert) Her er en link til forskjellige knoper og stikk. Til og med slipsknute! Redigert 2.Oktober.2007 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 3.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2007 Fikk demonstrert en "knute" i helga, den kalltes "En sjømanns minste kunst". Noen som har en tegning eller forklaring på denne knuten? Mvh. Hafrsfjord Hei. Jeg lærte et triks av min far da jeg var liten gutt som han kalte "en sjømanns minste kunst". Regner med at det er den hvor du lager en bukt med kringleform ?? Om det er den kan jeg lage en bilde serie til deg. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 3.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2007 Om det er den kan jeg lage en bilde serie til deg. Takker for tilbudet, men hvis du titter litt lenger oppe i tråden, så har allerede Lars H. ordnet saken Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 4.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2007 Det er et dobbelt toppstikk, ikke et trompetstikk. Støttes! Trodde i noen postinger at min speiderhukommelse var på hell, men nå er vi i alle fall to som mener den heter toppstikk! Fra min gamle læremester i sjømannsfaget (seilskuteutdannet i mellomkrigstiden og deretter et helt liv på de syv hav som styrmann og kaptein) var den mest praktiske anvendelsen å frakte tre pils til stranden. Deretter kom den akademisk korrekte, men lite brukte anvendelsen til rigging av nødmast. Sitér dette innlegget Oso Link to post
ÅtteGlass Svart 4.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2007 ...men nå er vi i alle fall to som mener den heter toppstikk! Vi er ihvertfall tre.... At knuten har liten praktisk anvendelse, er i beste fall et understatement. Men det har den til felles med de fleste knuter. Hvis en kikker litt i "standardverket for knuter", The Ashley Book of Knots, så presenterer den rundt 2000 forskjellige knuter. De fleste har et beskrevet (les snevert) bruksområde, men de fleste båtbrukere klarer seg fint med et titalls knuter i de fleste situasjoner. Men jeg innrømmer gladelig at jeg har stor glede av å lære meg snodige og litt sære knuter. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Frivakten Svart 5.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2007 men de fleste båtbrukere klarer seg fint med et titalls knuter i de fleste situasjoner. Du mener vel et TOtalls knuter Det holder med å kunne halvstikk (dobbel og på egen part) samt frosken som hoppet opp av dammen for å tisse rundt treet og ble skremt og hoppet ut-i-igjen-stikket Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.