Jump to content

Fortøying på "en" utligger


Saphir

Recommended Posts

Har akkurat kjøpt min første båt, en Hansvik 18 TF. Og jakten på båtplass startet da umiddelbart.

Jeg har båten på henger, men det har jo sine klare fordeler å ha en fast plass til båten. :smiley:

 

Jeg var heldig og kom over en "privat" båtplass. Plassen jeg har fått tak i er på en liten betongflytebrygge med metall utliggere. Og den plassen jeg har fått er den innerste.

Altså på innsiden av siste utligger mot land.

 

Spørsmålet er da; hvordan førtøyer jeg båten best mulig når jeg ikke kan feste den på begge sider. (det er kanskje en mulighet for et tau fra hekken og inn mot land)

Noen forslag?

Link to post
Share on other sites

2 fortøyninger nærmest mulig 90 grader på utligger, disse kalles gjerne brest.

 

2 fortøyninger mest mulig parallelt med utligger, disse kalles gjerne spring.

 

Altså:

 

1 stk tau fra kryssholt akter til utligger nærmest mulig akterenden på båten.

1 stk tau fra kryssholt forut til utligger nærmest mulig baugen på båten.

1 stk tau fra kryssholt akter til utligger nærmest mulig baugen.

1 stk tau fra kryssholt forut til utligger nærmest mulig akter.

 

Det er alt du trenger, og bør være grei skuring.

 

Brest skal det gjerne være en del slakk i, mens spring godt kan være relativt tighte.

Link to post
Share on other sites

To fortøyninger i baugen, en mot utliggeren ytterst og et par store fendere mot utliggeren. Om du i tillegg klarer å få et tau i land på motsatt side akterut så blir det jo enda bedre. Men Husk at denne siste må være lang pga tidevannsforskjeller...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jolla mi ligger også innenfor den innerste båsen. Jeg fortøyer den i "4 hjørner". D.v.s. som jeg ville gjort i en bås, men to av tauene går til land. Jeg har vel litt mindre tidevann i Horten enn du har i Bergen, så det er ikke sikkert du kan gjøre det på samme måten. Hvor stor klaring du har kan også være avgjørende.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått klarhet i dette, tror jeg :smiley:

I dag har jeg kjøpt inn tauverk, fendere ++. Tenkte jeg skulle lage et fast fortøyingsopplegg til båten.

Sjekket kaien i dag, og jeg ser at det ikke er så lett å få et tau festet på land, så jeg kommer til å prøve forsalget son Anonym kom med.

I morgen skal jeg sette båten på vannet fra hengeren for første gang... :sailing:

Så da er det bare å krysse fingrene.

Link to post
Share on other sites

Jeg fortøyer den i "4 hjørner". D.v.s. som jeg ville gjort i en bås, men to av tauene går til land. Jeg har vel litt mindre tidevann i Horten enn du har i Bergen, så det er ikke sikkert du kan gjøre det på samme måten.
Så lenge dette er på en flytebrygge kan jeg ikke helt se hvor problemet med tidevannet kommer inn.... :crazy:
Flytebrygge på den ene siden, land på den andre.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med båt, Saphir! :cheers:

 

lines.gif

Her er en illustrasjon hentet fra denne siden: http://www.boatingbasicsonline.com/course/boating/7_1.php (hvor det også står mye annet nyttig)

Jeg har selv båten liggende på bare en utligger. Min båt er fortøyd omtrent som på illustrasjonen, men fordi den er lenger enn utliggeren har jeg ikke den såkalte "stern line". Har i stedet to "bow line" som begge er festet i selve flytebryggen (ikke utliggeren).

Dette fungerer bra!

(bortsett fra at hele utliggeren løsnet fra flytebryggen her i vinter :headbang: men det er en annen historie)

Min blogg på baatplassen.
Link to post
Share on other sites

Takk for det Sjarles ! :smiley:

Jeg har nå fortøyd båten omtrent som på illustrasjonen, men med "stern line" litt mer på skrå innover på grunn av kort utligger hos meg og.

Jeg har godt med fendere på siden mot utliggeren(4 stk) og også gummidemper som bildet fra bliss X viser på alle fire tauene.

Så da tror jeg den vil ligge trygt. :wink:

Link to post
Share on other sites

en enkel paraplydregg vi sikkert gjøre nytten. Båten er jo ikke så stor, og havnen ligger vel litt skjermet for vær og vind? vil tippe at en paraplydregg på 4 kg, samt en lodd på 3-4kg som er festet et stykke over bunn på tauet, vil holde hekken din ut frå utliggeren.

Har selv benyttet dette systemet på min forrige 24 foter som lå ved værutsatt fast kai. hadde vel 2 fester ut å sjøen med 10kg lodd på hver. Båten lå da ca 2 meter ut fra kai uansett vær...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...