Jump to content

Alt om RIB

C-marine

Recommended Posts

Tenkte det var på tide å samle praten om Rib i en tråd. Når jeg leter etter litt tips om RIB Bruker jeg alltid lang tid på å finne den.

En ting jeg lurer på er om jeg skal oppbevare riben med pontongene oppblåst eller uten luft?

Da jeg tok opp Riben sist helg fikk jeg en rift i festet mellom pontongen og glassfiberskroget, vet noen om noen i Bærum/Asker/Oslo som kan fikse dette for meg? Jeg vil ikke ha en sånn stygg lapp du limer over hvis de er mulig å unngå, Er det noen som har noen tips tilmeg?

Edited by C-marine (see edit history)

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

Enda en med båt lappen!

Takk, skal ta en telefon dit. Fikk igår tips fra en bekjent om at Båtsmann i Leangbukta driver ned slikt, kan noen bekrefte det for meg?

Edited by C-marine (see edit history)

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

Enda en med båt lappen!

• 4 months later...

Hei, er det noen her på forumet som vet om en plass jeg kan få kjøpt et overtrekk til riben min?

Enda en med båt lappen!

• 1 month later...

Tar opp igjen denne tråden.

VI har som sagt tidligere i tråden her fått en liten rift i overgangen/limingen av pontongene til glassfiber skroget. Vi har bestemt oss for å fikse dette selv, menn ingen av oss har gjort det før. Er det noen her på forumet som har gjort dette og har noen erfaringer som jeg kan ha bruk for? F.eks. midler for å rense området vi skal fikse. hva slags lim bør vi bruke? bør vi klippe til noe? har absolutt ikke peiling på hvorfan vi skal gøre dette så det hadde hvert fint med noen innspill.

Enda en med båt lappen!

kjøp et sånt repareringskit.

vask med rød/whitesprit før du tar på limen, det er ofte bruksanvisning på boksen, eller så hjelper vel forhandler deg. husk at lappen skal være runde kanter på!

takk for svar, bør jeg ha oppblåste pontonger når jeg gjør dette?

Enda en med båt lappen!

kjøp et sånt repareringskit.

vask med rød/whitesprit før du tar på limen, det er ofte bruksanvisning på boksen, eller så hjelper vel forhandler deg. husk at lappen skal være runde kanter på!

Whitespirit er det siste du bruker når du renser før liming, fordi den legger igjen en noe fet hinne. Da sitter det ikke.

Når man limer Hypalon eller PVC RIB så vasker man med MEK. Husk friskluftmaske. Da biter limet best. Husk at det er forskjellig lim til hhv. Hypalon og PVC.

Dette er kunskap jeg har opparbeidet, skaffet til veie ved å være proffesjonel RIB eier/kjører.

Pr i dag har jeg 2 stk Revenger 29 PRO / 34 i bruk. Gode båter med trygge kjøreegenslaper, selv når man gir på litt.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Hva er MEK? tror kanskje det fulgte med et sånt reparasjons kit, er det godt nok? Eller bør jeg kjøpe et helt nytt et, det er 2 år gammelt.

Enda en med båt lappen!

MEK er et meget sterkt rense / tynne middel. Selges vanligvis ikke til privatpersoner. Men du kan nok få kjøpt av det lokale båtverkstedet. Ikke skru av korken på denne innendørs.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Jeg har stoffet og primet riben, men sliter veldig med groe på pontongene. Vet noen om det er mulig å stoffe undersiden av pontongene? flasser det bare av eller fubker det? Kan stoffing på pontongene påvirke pontongene? Gjøre dem sprø, eller noe?

Enda en med båt lappen!

Hvor får jeg kjøpt dette bunnstoffet i asker og bærum. Evntuelt hva heter det?

Enda en med båt lappen!

• 2 weeks later...

har et lite skjell problem på pontongene. se bilde. Er det noe jeg kan bruke for å få det vekk?

dsc00212.jpg

Enda en med båt lappen!

har prøvd det dal-z det funker ikke!!

Enda en med båt lappen!

Båten er 340cm lang og 175 brei. så at trekket jeg skulle ha kosta 1600sek. Litt mer en jeg hadde tenkt meg.

Enda en med båt lappen!