Jump to content

Alt om RIB

C-marine

Recommended Posts

Tenkte det var på tide å samle praten om Rib i en tråd. Når jeg leter etter litt tips om RIB Bruker jeg alltid lang tid på å finne den.

En ting jeg lurer på er om jeg skal oppbevare riben med pontongene oppblåst eller uten luft?

Da jeg tok opp Riben sist helg fikk jeg en rift i festet mellom pontongen og glassfiberskroget, vet noen om noen i Bærum/Asker/Oslo som kan fikse dette for meg? Jeg vil ikke ha en sånn stygg lapp du limer over hvis de er mulig å unngå, Er det noen som har noen tips tilmeg?

Redigert av C-marine (see edit history)

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

Enda en med båt lappen!

• 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Tar opp igjen denne tråden.

VI har som sagt tidligere i tråden her fått en liten rift i overgangen/limingen av pontongene til glassfiber skroget. Vi har bestemt oss for å fikse dette selv, menn ingen av oss har gjort det før. Er det noen her på forumet som har gjort dette og har noen erfaringer som jeg kan ha bruk for? F.eks. midler for å rense området vi skal fikse. hva slags lim bør vi bruke? bør vi klippe til noe? har absolutt ikke peiling på hvorfan vi skal gøre dette så det hadde hvert fint med noen innspill.

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

Enda en med båt lappen!

kjøp et sånt repareringskit.

vask med rød/whitesprit før du tar på limen, det er ofte bruksanvisning på boksen, eller så hjelper vel forhandler deg. husk at lappen skal være runde kanter på!

Whitespirit er det siste du bruker når du renser før liming, fordi den legger igjen en noe fet hinne. Da sitter det ikke.

Når man limer Hypalon eller PVC RIB så vasker man med MEK. Husk friskluftmaske. Da biter limet best. Husk at det er forskjellig lim til hhv. Hypalon og PVC.

Dette er kunskap jeg har opparbeidet, skaffet til veie ved å være proffesjonel RIB eier/kjører.

Pr i dag har jeg 2 stk Revenger 29 PRO / 34 i bruk. Gode båter med trygge kjøreegenslaper, selv når man gir på litt.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Jeg har stoffet og primet riben, men sliter veldig med groe på pontongene. Vet noen om det er mulig å stoffe undersiden av pontongene? flasser det bare av eller fubker det? Kan stoffing på pontongene påvirke pontongene? Gjøre dem sprø, eller noe?

Enda en med båt lappen!

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...