Jump to content

Vinterkonservering og lagring ( fersk båteier)


Lankapower

Recommended Posts

* Bytt girolje på motor. Åpne øvre lufteplug, åpne nedre plugg og samle gammel girolje i et kar.

kjøpe girolje på 1l flaske med pumpe som kan skrues direkte i gjenger i nedre hull. Pump inn til det renner over i øvre hull. Sett i øvre plugg, fjern pumpen

og sett i øvre skrue. Pass på at du far med metallpakningen på begge skruene.

 

* Ta ut tennpluggene, og spray 'fogg-oil' etter annvisning på boksen (30 sek i hver sylinder?)

 

* Kjør motor noen omdreininger på starter *uten* plugger.

 

* Sett i pluggene igjen.

 

* Fyll opp med Mercury 2T olje i tanken ?

 

* Spray 5-65 eller lignende på motor og elektrisk annlegg for å hindre korosjon

 

Ferdig ?

Link to post
Share on other sites

Hei, gratulerer med ny båt og motor.

Jeg ville anbefale deg å ta første service(vinterklargjøring) hos forhandler. Det koster noen kroner, men kan være greit å ha tatt den første servicen der.

I din manual, som skal følge med motoren står det helt klart hva du skal gjøre før lagring, hvis du vil gjøre dette selv.

Noe av det viktigste er at du tilsetter Mercury Fuel Stabilizer i bensinsystemet, for å hindre tilstopping i injector system.

Bruk kun Mercury eller Quicksilver Optimax/DFI oil. Den samme oljen kan du bruke i tennplugghullene (30 ml) i hver. Fogging oil bruker du mens motoren er igang på luftinntak. Husk kjør ferskvann gjennom systemet. Dette står under "Storage" i din manual.

Lykke til. :yesnod:

 

p.s. husk gearoljeskifte

Link to post
Share on other sites

Bruk kun Mercury eller Quicksilver Optimax/DFI oil. Den samme oljen kan du bruke i tennplugghullene (30 ml) i hver. Fogging oil bruker du mens motoren er igang på luftinntak. Husk kjør ferskvann gjennom systemet. Dette står under "Storage" i din manual.

Du kan ikke bruke 'fogging-oil' på denne motoren igjennom luftinntaket. Mercury verkstedet anbefalte meg å sprøyte 'fogging-oil' i

sylinderne ved å fjerne tennpluggene. De gjorde dette selv for vinterkonservering. Denne oljen er bedre enn 2T oljen ved at den ikke renner bort.

Link to post
Share on other sites

Du kan ikke bruke 'fogging-oil' på denne motoren igjennom luftinntaket. Mercury verkstedet anbefalte meg å sprøyte 'fogging-oil' i

sylinderne ved å fjerne tennpluggene. De gjorde dette selv for vinterkonservering. Denne oljen er bedre enn 2T oljen ved at den ikke renner bort.

 

 

 

Hei, som sagt i mitt forrige innlegg refererte jeg til manualen for min Mercury Optimax 115. Her var det snakk om en 150 hk og fremgangsmåten er nok den samme for vinterkonservering.

REF. MANUAL: Sitat: Remove spark plugs.Add approximately one ounce (30 ml) of engine oil into each spark plug hole.

Rotate the flywheel manually several times to distribute the oil in the cylinders. Reinstall spark plugs. (Sitat slutt)

Ellers er det viktig å bruke DFI 2-takt olje. (ikke den vanlige som du får kjøpt overalt)

Står forresten ikke noe om bruk av "fogging oil" i min manual, men er klar over at mange bruker dette. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...