Jump to content

Varme på om natta!

Odd Thomas

Recommended Posts

Natt til lørdag (29.09.07) Var det 2 grader ute og 8 grader inne da vi våknet om morgenen. Med en liten gutt på 7 måneder ombord, ble det raskt en diskusjon om varmeren skulle stå på neste natt.

Vi har wallas varmer, som jeg benytter hovedsak parafin, eller lampeolje på.

Jeg er skeptisk til å la denne stå på, men det hører til historien at den ellers denne helgen gikk 12-15 timer i strekk, da var det ingen som sov ombord.

Natt til søndag var det mye mildere, så temaet løste seg selv etterhvert, men til en annen gang, er det trykt å ligge med dette om natta?

Har dere erfaringer her?

Søk her på BP og du finner endel om dette også , men kan jo svare hva vi gjør da . Varmeren ( Webasto diesel luft varmer ) står på døgnet rundt , hvis det er behov for dette . Det er lissom derfor vi har den ombord , nettopp for å holde det varmt å godt . Om det er farlig , tja hva er ikke det . Men mener at hvis alt er montert riktig og holdes iorden , da ser jeg ingen fare ved dette . Bruk varmeren du , det er nå min mening om saken .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Som et minimum bør en vel kanskje ha en røykvarsler eller to installert i båten, men det har du helt sikkert allerede. Selv har jeg ikke hatt varmeren ( Webasto 5000 ) på om natten enda, men ville nok hatt den på bare det blir kaldt nok. Bruker å fyre opp skikkelig før vi legger oss med dieselvarmeren + pod, holder nesten til morran.

Redigert av Hansi (see edit history)

Røykvarslere er en selvfølge i så tilfelle, og gjerne god lufting i tillegg. Det som er det viktigste, er at varmer er skikkelig og fagmessig montert, slik at det er en så sikker som mulig innstalasjon. Det er gjort mye dårlig hjemmemek av varmere i båt, så bli kjent med, og vær sikker på at innstallasjonen i din båt holder mål, og at alt av slanger er i orden hvis du fyrer om natten. :smiley:

• 1 måned senere...

Jeg er veldig skeptisk til å la varmeren stå på om natten.

Hadde nettopp lekasje i eksosslangen i nærheten av varmeren og eksosen kom inn i kabinen.

Problemet er jo at friskluft inntaket er i nærheten av varmeren, så hvis det kommer en lekasje på eksosen så kan dette bli sugd inn i varmeren og fordelt fint i hele kabinen.

Triks:

1. Lufting i kabinen

2. Røykvarseler (virker dette på eksos?)

3. Legge på en luftinntaksslange som henter friskluft fra utsiden av båten.

4. Jevnlig godt vedlikehold og kontroll av varmer og slanger

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Jeg har ingen betenekligheter med å la varmeren stå på døgnet rundt. I fjor vinter gikk den hele vinteren, både når jeg var på jobb og når jeg var hjemme og når jeg sov. Kan ikke se noe problemer med det så lenge varmeren er skikkelig montert. Er forøvrig flere her på brygga også som kjører varmeren hele vinteren. Røykvarsler er viktig å ha ombord, jeg klarer ikke å huske å kjøpe det, men det kommer....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...