Jump to content

CMD Zeus er lansert


Brutus

Recommended Posts

CMD sin IPS konkurrent Zeus er nå lansert, og kommer i Askeladden Commuter 1135 som kommer i '08.

Klarer maskiner opp til 550hk og har en unik funksjon som vel i grunnen er et posisjoneringssystem. Men de kaller det "elektronisk anker" som kan brukes for å holde båten i ro når man tanker, fisker eller har behov for å ligge i ro kortere perioder. Kanskje har IPS også denne funksjonen...?

 

CMD Zeus

Askeladden

 

:sailing:

Link to post

Det er dette fremdriftssystemet som nå monteres inn i den nye Grand Banks trawleren 41 EU. Antar at Grand Banks har oversikt over hva de gjør. Det er ganske revolusjonerende at trawlere er relativt tidlig ute når det gjelder montering av dette fremdriftssystemet. Hva er forøvrig hovedforskjellen på Volvos IPS og Cummings MerCruisers Zeus system?

Link to post

Det er vel noen småforskjeller som jeg har fått med meg. IPS har forovervendte propeller montert på et drev under båten. Fører til at motorene kan flyttes lengre bakover i båten en med aksling. Men synes propellene ligger veldig ubeskyttet på IPS mht. propellskade ved en bunnføling eller drivgods. Det er også en sikkerhetsfunksjon ved "den store smellen" som fører til at hele drevet faller av. Men båten er fortsatt tett. På Zeus er det slik at finnen under propellen er beregnet for å bryte dersom det samme skjer her. Samtidig vender propellene "rett vei" og drevene sitter i små tunneller som gjør at de er mer beskyttet. Ellers så er det elektronisk styring alle veier med en sikkerhetsfunksjon som gjør at drevene rettes opp dersom du mister styresignalet på IPS, er båten helt strømløs, så må du rette opp drevene manuelt med et medfølgende sveiveredskap før eventuelt slep.

Regner med det er tilsvarende på Zeus.

Redigert av Brutus (see edit history)
Link to post
Det er dette fremdriftssystemet som nå monteres inn i den nye Grand Banks trawleren 41 EU. Antar at Grand Banks har oversikt over hva de gjør. Det er ganske revolusjonerende at trawlere er relativt tidlig ute når det gjelder montering av dette fremdriftssystemet. Hva er forøvrig hovedforskjellen på Volvos IPS og Cummings MerCruisers Zeus system?

 

 

http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=171555&cat=5867

Link to post

Takk for henvisningen. Da blir det spennende å følge utviklingen fremover i forholdet mellom IPS og Zeus. Jeg må innrømme at da jeg først gang ble kjent med IPS teknologien tenkte at dette var helt uinteressant for meg. Når Grand Banks nå monterer Zeus i sine siste 41 fots modeller er det ingen grunn til å være avvisende. Tvert om er jeg nå svært opptatt av å registrere brukererfaringer med dette fremdriftssystemet. Jeg håper at noen på båtplassen kan fortele om sine erfaringer med dette fremdiftskonseptet.

Link to post

Det står en del om brukererfaringer på IPS i Motorboat Monthly og MotorBoat and Yachting. Sistnevnte blad har hatt en Bentau Flyer 12 med IPS som reportasjebåt i ett år. I siste nummer av MBM står det en artikkel om et ektepar som har hatt en 44 fots FB båt med IPS installasjon. Det som fremheves er god prestanda,lavt drivstoff forbruk og lav støy. I tillegg "elsker alle" joy stikken og manøvreringsegenskapene i havn. Nå kan selv kona legge til er ord som nevnes ofte.

Link to post

Zeus krever spesielle tuneller i skroget for å fungere. Må nok spesialkostrueres for drevene.

 

Tanken med IPS var jo at man ikke burde konstruere skrogene etter drevene - men erfaringen har vist seg at det krever litt annen bæring i hekken for å få rett baugvinkel på båtene. Er nok en læringsprosess for konstruktørene dette. Er vel ikke uten grunn at de største verftene har hatt prototypene på sine første IPS båter grundig testet før de slippes til makedet

Link to post
  • 4 måneder senere...
commuter.jpg

At-le sitt bilde av Askeladden Commuter hentet fra en annen tråd.

 

"Brettet" bak/over drevet, er dette kun å regne som et trimflaps, og hvorfor er det da plassert så nære propellerene? eller har dette andre funksjoner i form av forbedret manøvreringsevne? Noen som kan utdype litt :confused:

 

"Brettet" bak drevet er automatisk trimflaps.

 

/Øystein

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...