Brutus Startet 2.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 2.Oktober.2007 CMD sin IPS konkurrent Zeus er nå lansert, og kommer i Askeladden Commuter 1135 som kommer i '08. Klarer maskiner opp til 550hk og har en unik funksjon som vel i grunnen er et posisjoneringssystem. Men de kaller det "elektronisk anker" som kan brukes for å holde båten i ro når man tanker, fisker eller har behov for å ligge i ro kortere perioder. Kanskje har IPS også denne funksjonen...? CMD Zeus Askeladden Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 2.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2007 Står et stykke om CMD Zeus i siste nr. av Båtmagasinet. Interessant... snart slutt på baugpropell... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
roaldbj Svart 2.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2007 Det er dette fremdriftssystemet som nå monteres inn i den nye Grand Banks trawleren 41 EU. Antar at Grand Banks har oversikt over hva de gjør. Det er ganske revolusjonerende at trawlere er relativt tidlig ute når det gjelder montering av dette fremdriftssystemet. Hva er forøvrig hovedforskjellen på Volvos IPS og Cummings MerCruisers Zeus system? Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 2.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2007 Står et stykke om CMD Zeus i siste nr. av Båtmagasinet. Interessant... snart slutt på baugpropell... Feil. I båtmagasinets siste nummer omtaler de Axius. Dette er et system med tradisjonelle drev. Like kuult. Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 2.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2007 (redigert) Det er vel noen småforskjeller som jeg har fått med meg. IPS har forovervendte propeller montert på et drev under båten. Fører til at motorene kan flyttes lengre bakover i båten en med aksling. Men synes propellene ligger veldig ubeskyttet på IPS mht. propellskade ved en bunnføling eller drivgods. Det er også en sikkerhetsfunksjon ved "den store smellen" som fører til at hele drevet faller av. Men båten er fortsatt tett. På Zeus er det slik at finnen under propellen er beregnet for å bryte dersom det samme skjer her. Samtidig vender propellene "rett vei" og drevene sitter i små tunneller som gjør at de er mer beskyttet. Ellers så er det elektronisk styring alle veier med en sikkerhetsfunksjon som gjør at drevene rettes opp dersom du mister styresignalet på IPS, er båten helt strømløs, så må du rette opp drevene manuelt med et medfølgende sveiveredskap før eventuelt slep. Regner med det er tilsvarende på Zeus. Redigert 2.Oktober.2007 av Brutus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 2.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2007 (redigert) Feil. I båtmagasinets siste nummer omtaler de Axius. Dette er et system med tradisjonelle drev. Like kuult. Ben Sin ooooppps, litt kjapp der. Axius er folkevarianten av Zeus og Ips, men har lignende funksjon. Redigert 2.Oktober.2007 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
slettet Svart 2.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2007 Det er dette fremdriftssystemet som nå monteres inn i den nye Grand Banks trawleren 41 EU. Antar at Grand Banks har oversikt over hva de gjør. Det er ganske revolusjonerende at trawlere er relativt tidlig ute når det gjelder montering av dette fremdriftssystemet. Hva er forøvrig hovedforskjellen på Volvos IPS og Cummings MerCruisers Zeus system? http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=171555&cat=5867 Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 3.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2007 Takk for henvisningen. Da blir det spennende å følge utviklingen fremover i forholdet mellom IPS og Zeus. Jeg må innrømme at da jeg først gang ble kjent med IPS teknologien tenkte at dette var helt uinteressant for meg. Når Grand Banks nå monterer Zeus i sine siste 41 fots modeller er det ingen grunn til å være avvisende. Tvert om er jeg nå svært opptatt av å registrere brukererfaringer med dette fremdriftssystemet. Jeg håper at noen på båtplassen kan fortele om sine erfaringer med dette fremdiftskonseptet. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2007 Det står en del om brukererfaringer på IPS i Motorboat Monthly og MotorBoat and Yachting. Sistnevnte blad har hatt en Bentau Flyer 12 med IPS som reportasjebåt i ett år. I siste nummer av MBM står det en artikkel om et ektepar som har hatt en 44 fots FB båt med IPS installasjon. Det som fremheves er god prestanda,lavt drivstoff forbruk og lav støy. I tillegg "elsker alle" joy stikken og manøvreringsegenskapene i havn. Nå kan selv kona legge til er ord som nevnes ofte. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 Zeus by ZF Marine: http://zf-marine.com/ZFR/POD_Drives/index....SC=1280:1024:32 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
roaldbj Svart 9.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 Det blir spennende å følge denne utviklingen fremover. Antar at det blir for mye arbeid å bygge om båter med fast aksel til Zeus. Motoren må nok flyttes akterover. Men skal si at mye plass kommer til å bli frigjort fremover dersom dette slår an. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 Zeus krever spesielle tuneller i skroget for å fungere. Må nok spesialkostrueres for drevene. Tanken med IPS var jo at man ikke burde konstruere skrogene etter drevene - men erfaringen har vist seg at det krever litt annen bæring i hekken for å få rett baugvinkel på båtene. Er nok en læringsprosess for konstruktørene dette. Er vel ikke uten grunn at de største verftene har hatt prototypene på sine første IPS båter grundig testet før de slippes til makedet Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 9.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 Har du sett noen tester med Grand Banks 41 som bruker Zeus drev? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 2.Mars.2008 Del på Facebook Svart 2.Mars.2008 At-le sitt bilde av Askeladden Commuter hentet fra en annen tråd. "Brettet" bak/over drevet, er dette kun å regne som et trimflaps, og hvorfor er det da plassert så nære propellerene? eller har dette andre funksjoner i form av forbedret manøvreringsevne? Noen som kan utdype litt Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 At-le sitt bilde av Askeladden Commuter hentet fra en annen tråd. "Brettet" bak/over drevet, er dette kun å regne som et trimflaps, og hvorfor er det da plassert så nære propellerene? eller har dette andre funksjoner i form av forbedret manøvreringsevne? Noen som kan utdype litt "Brettet" bak drevet er automatisk trimflaps. /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.