Jump to content

Ny marinelader fra CTEK som er uten tæringsproblemer


Haba

Recommended Posts

Det virker til å være en teknisk vranglære med hensyn til formålet med galvanisk skilte ladere og annet galvanisk skilt utstyr, og dette sannsynligvis på grunn av at marineelektrofaget bare praktiseres i proffbransjen og ikke i fritidsbransjen. (Selv i proffmarkedet kan dette være et kunnskapsproblem, men der finnes jo alarmsystemer som ikke tillater at dette gjøres feil selv om man ikke kan alt).

Formålet med, eller opprinnelsen til galvanisk skilte ladere var å muliggjøre galvanisk skille mellom likestrømssystemer. Med andre ord så ønsket man ikke en kobling mellom likestrømssystemene via båtens lokale jord.

Så kommer fritidsmarkedet inn i bildet og kludrer dette til om mulig enda mer.

 

At man beskytter hele båten mot feil med en skilletrafo er i så henseende feil, for det forekommer rett som det er at galvaniske skiller i ladere utviklet av hobbyprodusenter til fritidsbåtmarkedet svikter og kjører feil inn på jordleder i båter som enten ikke er riktig konstruert, klipte jordledere og lite gjennomtenkte modifiseringer utviklet på bryggekanten.

 

Jeg har ikke tall på alle de båtene jeg har repparert, hvor det før jeg kom inn i bildet ble hevdet at monterer man skilletrafo så er alle problemene løst. Båten må også være riktig konstruert og i orden.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...