logget av Svart 2.April.2010 Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 Det virker til å være en teknisk vranglære med hensyn til formålet med galvanisk skilte ladere og annet galvanisk skilt utstyr, og dette sannsynligvis på grunn av at marineelektrofaget bare praktiseres i proffbransjen og ikke i fritidsbransjen. (Selv i proffmarkedet kan dette være et kunnskapsproblem, men der finnes jo alarmsystemer som ikke tillater at dette gjøres feil selv om man ikke kan alt). Formålet med, eller opprinnelsen til galvanisk skilte ladere var å muliggjøre galvanisk skille mellom likestrømssystemer. Med andre ord så ønsket man ikke en kobling mellom likestrømssystemene via båtens lokale jord. Så kommer fritidsmarkedet inn i bildet og kludrer dette til om mulig enda mer. At man beskytter hele båten mot feil med en skilletrafo er i så henseende feil, for det forekommer rett som det er at galvaniske skiller i ladere utviklet av hobbyprodusenter til fritidsbåtmarkedet svikter og kjører feil inn på jordleder i båter som enten ikke er riktig konstruert, klipte jordledere og lite gjennomtenkte modifiseringer utviklet på bryggekanten. Jeg har ikke tall på alle de båtene jeg har repparert, hvor det før jeg kom inn i bildet ble hevdet at monterer man skilletrafo så er alle problemene løst. Båten må også være riktig konstruert og i orden. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 2.April.2010 Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 Her er det viktig å vite om omtalt laderen har en forbindelse mellom laderens (land-) jord og minusuttak til batteriene. Direkte forbindelse mellom jord og batteri-minus kan måles også med en multimeter. Står ikke i regelverket at jordlederen skal kobles mot batteri minus? Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Zach Svart 2.April.2010 Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 Jeg finner to ladere som vi kan stole på når det gjelder lekkasje av mulig jordfeil fra land (inkl. forholdet til støy på HF-radio): Ladac sine 15 A og 30 A trafoladere. Det eneste jeg lurer på er vedlikeholdspenningen på 13,3 volt (mot "normalt" 13,8), men Ladac må vel vite at denne spenningen er OK til vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.