Jump to content

Ny marinelader fra CTEK som er uten tæringsproblemer

Haba

Recommended Posts

:crazy:

Hei, blir noe confused nå.

Fikk tips om at CTEK var kommet med en ny marinelader på 25A mod.300. Ctek har i dag kommet med en ny site og der står fint lite om denne laderen, men før omleggingen kunne vi lese at denne nye mod.300 laderen var spesialdesignet for maritimt bruk.

Den hadde fullstendig galvanisk skille og forårsaket derfor ikke tæring som andre switchede ladere og laderen ble levert sammen med en egen desulfatorenhet. Dette står nå ikke lenger å lese på hjemmesiden.

Men nå blir jeg urolig. Kan switchede ladere forårsake tæring, lekker jordledning eller nett gjennom ? Forårsaker CTEK sine tidligere modeller tæring, derfor ny marine-lader ?

I så tilfelle er vel "gammeldagse" ladere med egen transformator å foretrekke, men de er svære og tunge og som regel uten noe ladeautomatikk.

Kjenner noen til denne nye laderen mod. 300 fra CTEK ?

Kan andre anerkjente switchmode-ladere forårsake tæring ?

Vet ikke mye om denne problematikken med sw. lader og håper på at noen kan gi info.

mvh

Haba

Kan switchede ladere forårsake tæring, lekker jordledning eller nett gjennom ?

I så tilfelle er vel "gammeldagse" ladere med egen transformator å foretrekke, men de er svære og tunge og som regel uten noe ladeautomatikk.

Kan andre anerkjente switchmode-ladere forårsake tæring ?

Dette er avhengig av en hver lader og konstruksjonen dems.

En merke betyr ikke helautomatisk en rekke av egenskaper.

Så må man altid spørre om egenskapene av dette produktet man er interessert i.

Og ja: Det finnes også switch-mode-ladere som kan forårsake tæring.

Dette er avhengig av komponenter og kobling inne i laderen.

Her er det viktig å vite om omtalt laderen har en forbindelse mellom laderens (land-) jord og minusuttak til batteriene.

Dette gjelder både direkte og oppbygging av elektronisk styring som laderen har.

Direkte forbindelse mellom jord og batteri-minus kan måles også med en multimeter.

For å sjekke elektronisk forbindelse er det bedre hvis man spør laderens produsent/selgeren,

så sant man ikke har tilsvarende utstyr.

:seeya:

Jørg

Edited by Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Ctek M300 er en marinelader, med en ekstra vedlikeholdslader på kjøpet. Men det primære er at de er dobbelisolerte når det kommer til tæringsproblemet.

Ps. Hei Worse, har du gått til anskaffelse av Amerikansk motorsykkel i det siste...? :cool:

Kan ikke bli annet enn Electra Glide. Det mest obskøne navnet noen produsent noen gang har gitt sine sykler. Jeg har nettopp tilbakelagt 2.685 miles på en slik og det ga litt mersmak.

"Throw a leg over an Electra Glide and it's like having one boot in the east, one in the west, and you are ruler of all lands in between."

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Skipperen har vel sett filmen som er på DVD nå - "Wild Hogs" med John Tavolta m.fl. De ser ut akkurat som deg på bildet nå :yesnod:

Stilen var vel kanskje litt........ruskete ? av og til

10m.jpg

th-03.jpg

Ellers passer jo skipperens hilsen "vi kommer sent, men vi kommer godt, madam Torvestad" til Harleygliding ! :smiley:

Jeg gikk motsatt vei, fra en treg tysker til en rask rød japaner............på mine gamle dager :eek:

• 2 years later...

Hvorfor via Madrid? Jeg søkte opp stedet på internett, og det er visst en ørliten gammel gruveby. Ser jo ikke ut til å være så lang avstikker fra Route 66. Jeg bare lurer, fordi jeg skal selv kjøre Route 66 på Electra Glide i mai-juni. Gleder meg vanvittig, og er absolutt interessert i tips om spennende avstikkere.

Hei Stilte en gang spørsmålet til Ctek om jeg kunne resikere galvaninsk tæring med den lille som leverer 3,6 AMP. Svaret var nei men jeg følte at svarer satt langt inne. Det var ikke ett svar som jeg fikk med en gang.

Derfor behandler jeg Ctek laderen som om den kan forårsake galvaninsk tæring. Jeg kobler alltid fra - på batteri og hovedbryter av.

Dobbelt isolering har vel ikke noe med om det er forbindelse mellom en fase og - på jord (batteri)?

Smaapala

Hei Stilte en gang spørsmålet til Ctek om jeg kunne resikere galvaninsk tæring med den lille som leverer 3,6 AMP. Svaret var nei men jeg følte at svarer satt langt inne. Smaapala

Det kom tre karer til meg i Holland og spurte om det samme. Den ene av dem var han som startet C-tek og de andre to arbeidet hos ham.

Dobbelt isolering har vel ikke noe med om det er forbindelse mellom en fase og - på jord (batteri)?

Dobbeltisolering betyr at apparatet ikke har behov for jording, og derfor heller ikke er koblet til 220V jord. Derfor kan det heller ikke oppstå galvanisk tæring med mindre det er jordfeil på 220V sida, noe som jordfeilbryteren skal forhindre... om den ikke er koblet ut pga jordfeil...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Dobbeltisolering betyr at apparatet ikke har behov for jording, og derfor heller ikke er koblet til 220V jord. Derfor kan det heller ikke oppstå galvanisk tæring med mindre det er jordfeil på 220V sida...

Dette kan være et problem med switch-mode ladere (har jeg lest også i tidligere innlegg her på BP), dvs. jordfeil på 220 volt-siden kan bli med 12 volt minus fra laderen og videre til vitale deler som er utsatt for tæring. Dobbeltisolering har i så fall ingen betydning sånn sett. Det skal ikke være enkelt!

Tilføyet: På såkalte "marineladere" må dette være et ikke-problem(?).

Edited by Zach (see edit history)
jordfeil på 220 volt-siden kan bli med 12 volt minus fra laderen og videre til vitale deler som er utsatt for tæring.

...som er en annen måte å formulere det jeg skrev.

Det eneste som garantert hjelper mot galvanisk tæring (og samtidig har nødvendig personsikkerhet) er galvanisk skille i form av en transformator. Om denne transformatoren er i laderen eller i landstrømanlegget om bord er knekkende likegyldig.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Dobbeltisolering har i så fall ingen betydning sånn sett. Det skal ikke være enkelt!

Tilføyet: På såkalte "marineladere" må dette være et ikke-problem(?).

Ordet marinelader betyr så mye som "koster ekstra", men ikke mer.

Man skulle altså alltid går ut i fra at den ikke er det så lenge ikke produsenten forklarer laderen som galvanisk isolert.

Så, spør.

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Det eneste som garantert hjelper mot galvanisk tæring...

...og med det skulle uttalelsen slutte allerede.

Skilletransformatorer er også veldig bra egnet for ådrepe folk, enten på brygga eller på vannet.

Ellers gjelder det som jeg skrev ovenfor.

Spør produsenten om det, så lenge produsenter spør Ole Petter er det fortsatt noe galt.

..forresten hade jeg selv et liknende opplevelse med C-Tec for 3 år siden i Nederlande.

Og siden C-Tec først regelmessig forklarer men senere trekker uttalelser om akkurat det

påstår jeg at de bare ikke er så smarte som reklamen forteller.

Jørg

Man skulle altså alltid går ut i fra at den ikke er det så lenge ikke produsenten forklarer laderen som galvanisk isolert.

Kjenner til et par switchmode-ladere som skal være galvanisk isolert. Hvis dette bare gjelder landjord, er vi like langt. Problemet kan følge med 220 volten likevel. I så fall er eneste løsningen skilletrafo eller trafolader som nevnt av hljoen ovenfor. Problemet blir å finne en trafolader med tilfredsstillende automatikk.

Mulig det ikke finnes. Og hvis switchmodeladerne er for å ivareta tilfredsstillende automatikk (evt. pris/vekt) er vel alternativet å montere en tilstrekkelig stor skilletrafo før lader og andre 220v forbrukere ombord. Så har man dekket alt.

Det høres liksom ut som "å montere en hovedbryter mellom andre hovebryteren og batteri". :smiley:

Hvorfor leter dere etter problemer som flest ikke finnes?

Enten er laderen angitt for å ikke være grunn for tæring, eller ikke.

Så blir det bare å sjekke om produsentforklaringene kan tas alvorlig og så er problemet løst i vel "99,9999%" av alle tilfelle,

mens "alle andre" kan klage både her og på produsenten.

Men hvis man ikke er sikkert om en produsenten duger til noe da kan man jo velge noe annet,

det finnes mye utvalg der ute.

:easter:

God påske også på den tråden her.

Jørg