Jump to content

Noen som har forsøkt å kjøre kalesjen i vaskemaskinen ?


Worry II

Recommended Posts

Kjøp en rull byggplast, rull den ut som underlag. Benytt grønnsåpe og lunket vann....skrubb i vei :smiley:

Etterpå kjøper du impregnering og bruker en malekost (stoor) og stryker på impregneringen. Kalesjen ma være tørr før du impregnerer !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Prøvde dette en gang. Kalesjen ble forsåvidt grei den, men et av vinduene så ut som det var skutt på med hagle etterpå! Men vinduet var nok sikkert modent for utskifting uansett, det var begynt å bli litt mørkt i fargen...

 

Det jeg reagerte litt på var at den ble litt ujevnt vasket, pga bretter i stoffet. Kalesjestoff er jo ganske stivt, så da kommer ikke alltid såpevannet skikkelig til.

 

Husk max temp. på 30 grader om du forsøker, ellers vil den garantert krympe!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ikke helt det samme men nesten: Jeg har en ny kalesje som jeg satt på i påsken. På lørdag ble båten satt på land. Jeg tenkte å legge kalesjen i lunket biotexvann og sette den på båten igen for tørking. Er det egentlig noe poeng å sette den på båten igjen for tørking? Jeg er rett for at den skal krype hvis jeg bare henger den opp for tørk i stedet. Den burde vel være ferdig krympet nå? ( Spesielt etter den "fine" sommeren vi har hatt her på østlandet :rolleyes: )

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefalle deg å ringe de du kjøpte kalesjen av.

De gangene jeg har kjøpt ny kalesje har jeg nemlig fått beskjed om å ikke gjøre noe med den de 2 første årene.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Om man lar den våre som den er i to år vil den være så grønn og skitten at den er umulig å få ren etterpå! I alle fall her vestpå, og med den sommeren vi har hatt i år...

 

Sist gang jeg vasket min lå den i bløt i badekaret over natten. Deretter ble den lagt ut på en presenning på gårdsplassen, og skrubbet tre-fire ganger med Biltemas kalesjerens. Jeg for min del liker best å sette den på mens den ennå er fuktig, jeg synes den strekker seg finere når den tørker da. Så lenge du holder deg til max 30 graders vann vil den ikke krympe noe videre, men den er som sagt lettere å håndtere når den er fuktig.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

jeg renset kalesjen med Hempel kalesjerens i helgen, spraya bare den på med en trykksprøyte, lot den virke i 10min, skrubbet med en stiv børste og skylte av med kaldt vann. lot den tørke.

Impregnerte den med Hempel impregnering som jeg smurte ut med svamp.

Gjorde det med kalesjen på båten, kalesjen var som ny etter jeg hadde gjort dette.

Link to post
Share on other sites

Prøv med vanlig vask først! Om jordslag ikke forsvinner da, kan man heller prøve kraftigere stoffer etterpå. Disse stoffene er så sterke at de svekker både duk og sømmer, og bør ikke brukes i utide.

 

Ellers er vel jordslag bortimot uungåelig over tid, men kan begrenses mye med vanlig rengjøring.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg leverte kalesjen min til rens og impregnering for noen år siden, til en som visstnok ikke drev med særlig annet.....rett utenfor Sarpsborg (husker ikke navnet nå), men hadde jeg husket det ville jeg skrevet det her. Jeg refketerte på en annonse i lokalavisen her jeg bor. Han måtte ha den en ukes tid. Etter 8-10 dager ringte jeg og hørte om den var ferdig, og jeg kunne da hente den neste dag. Da jeg kom ned der, hang den til tørk, og det dryppet av den. Alle plastrutene var innsauset med impregnering. Jeg spurte hvordan det var å få av impregneringen og fikk til svar at hell en spiseskje salmiakk i bøtta, så går det lett av.

 

Enden på visa var at etter å ha brukt først 1 skje, deretter 2, 3, 4 og 5 og enda flere skjeer i vannet, fikk jeg fremdeles ikke av impregneringen. Jeg prøvde med andre stoffer, og gned først med klut, deretter med svamp. Intet nyttet, annet enn at rutene ble helt nedmattet. Til slutt brukte jeg litt White Spirit, og da formelig rant alt sammen av så lett som bare det. Visstnok skulle dette vært fjernet før den tørket inn!

 

Jeg ble sittende igjen med en kalesje som ikke var ren, med nedmattede ruter, 14oo kr fattigere og en erfaring rikere. Jeg tror aldri jeg har opplevd å betale så mye for en så slett og uprofesjonell jobb.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...