Jump to content

Yamaha og korrosjon ? ;-)


Droll

Recommended Posts

På tide med nye offer anoder, noen som virker denne gangen :wink:

 

26ae_3.jpg

 

Har sett endel korrosjons skader gjennom årene, men denne må vel være "litt" over snittet ?? eller :lol:

 

Er visstnok etter et par måneder i saltvann ......annonsen på Ebay

 

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hvor har dette skjed? Dødehavet. Annodene må enten ikke ha hvert montert eller så har de bltt spist opp rimelig fort. Har noen en forklaring, jeg er veldig interessert i hva som skjedde med den motoren? kan ikke ha hvert et par måneder, må minst ha hvert 4 år :lol:

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

jeg tror på det siste

Eller noe slags syre.

 

Det der er det værste jeg har sett ja.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hva står den på?

Med så råtten nedre del, burde den falle sammen..

den står vel på akselen fra motor til gearhus.

Med støtte i veggen.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en selsom fornøyelse av å følge en debatt på et US-forum for ca halvvannet år siden. En båteier hadde kjøpt to helt nye 175 hk ikke-Yamahaer av forhandler og satt på en vel 3 år gammel båt. Forhandler monterte motorene. Han brukte båten jevnlig i ca. 3 mnd og byttet deretter liggeplass i marinaen. Alt såre vel sålangt....

 

Etter vel 2 mnd uten bruk kom han tilbake igjen i fra reise/jobb e.l. og oppdager at under denne tiden var begge undervannshusene tært opp - der de tok nedi sjøen når motorene var tiltet opp.

 

Han reklamerer selvfølgelig til produsent gjennom forhandler, men får selvfølgelig et "kick in the ass". Ingen hjelpsomhet til å finne ut av årsak i fra forhandler heller.

 

Etter å ha utøst sin frustrasjon på båtforumet, får han noen gode tips og engasjerer en såkalt "marine electrician consultant" som foretar målinger ombord og rundt båtplass. Denne finner at båtens strømopplegg er iorden når den står på land, men når den kommer på båtplass får den tildels store spenninger i mot motorer. Han konkluderer med en kraftig strømlekkasje et sted, antakelig i fra marinabrygge, en dokk rett i nærheten eller en stålbåt som lå rett ved.

 

Den uheldige motoreier kom ingen vei med sine krav, og endte opp med å reparere sine ikke-Yamaha, selge disse, og kjøpe seg to nye wannabe-Yamahaer - og bytte båtplass.....

 

(med forbehold om at jeg husker alle detaljer rett...)

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Hva står den på?

Med så råtten nedre del, burde den falle sammen..

 

Det skal uhyggelig mye til for å knele en Yamaha vet du.... :wink: - Når jeg tenker meg om er det naturlige anagrammet: "Slagskipet Bismarck" - som på tross av hele den Britiske hjemmeflåtens innsats tilslutt måtte senke seg selv..... :lol:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Hadde du bare visst hvor missfornøyd jeg er med Suzukien...

 

:lol: - sånn går det når du kjøper bare på trass..... :cool:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...