Astrix Startet 2.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 2.Oktober.2007 hatt en rep. på lokale verkstedet der de hatt en jobb med dritt i dieseltanken. Ut med motoren pga. tanken ligger på innsiden. skjært mannhull i tanken , vasket og rengjort , skiftet filtre og div. Så her kommer mitt spørsmål . kun i arbeidstimer 25.000,- er ikke dette galmatis???? de tar kr 790,- dette blir da 32 timer. Noen som synes dette er mye Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 2.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2007 (redigert) Hei Du skrev her at jobben ville ta ca 25 timer. Hvis jeg forstår deg rett, har du nå hatt båten på verksted for den jobben du ba om. Da forstår jeg ikke hvorfor du er overrasket over at regningen samsvarer med tilbudet du har fått. Mulig jeg har misforstått deg. Ben Sin red. Beklager, nesten samsvarer skulle jeg skrevet. Redigert 2.Oktober.2007 av Ben Sin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 2.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2007 Der er nå litt forskjell på 25 og 32 timer men det spørs jo hvilket tilbud som er gitt. Spørsmålet du burde ha stilt deg selv før du leverte båten inn til gribbene er jo hvor mye arbeid du kunne ha gjort selv. En masse (kanskje til og med alt) av disse timene består av enkelt arbeid som hvem som helst med litt mekanisk innsikt kan gjøre selv og da er kr 790.- pr time ganske god betaling spør du meg. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Ben Sin Svart 2.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2007 Jeg er enig i at det er masse penger. Jeg kan skjønne at et overslag på 25 timer kan bli 32. Jeg vet ikke om 790 kroner pr. time er "god" betaling. Regner med at dette ikke var svartarbeid. Til opplysning koster det noen kroner i timen å drive et verksted. Som det er påpekt mange, mange ganger før. Få på plass en god avtale med verkstedet før en slik stor jobb settes igang. Vi har blant annet en tråd om et visst tregt verksted som beviser dette. Jeg forstår at det kan bli dyrt å ha båt hvis man ikke selv kan "mekke" litt. Kjenner selv noen båteiere med veldig mange tommeltotter. I beste mening Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 2.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2007 Kjenner ikke båten, men det kan fort ta så mange timer når motor skal frakobles, heises ut og inn, rettes og kobles til. Lage mannhull og lokk tar og tid avhengig av materiale, og kanskje denne også må ut, pluss tømmes og rengjøres.Skifte filter og fylle drivstoffsystem+ lufting hvis diesel. Ting tar erfaringsmessig lengre tid oppi en båt enn på en verkstedbenk, så det er ikke noe alarmerende tidsbruk synes jeg, utfra egne erfaringer på hobbybasis. Sitér dette innlegget Link to post
Los Endos Svart 2.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2007 Synes ikke 790,-pr time var avskrekkende. Alt til båt er kostbart, betydelig over bilbransjen. Men tydeligvis ikke timeprisene på verkstedet. Men jeg synes du burde bli informert underveis hvis de bruker 32 timer i stedet for 25. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2007 Hvilken avtale gjorde du med verkstedet før du ga "grønt lys"? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lanber Svart 3.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2007 Dette er viktig, hvis de har gitt deg en pris kan og skal de ikke avvike fra den. Som selvstendig næringsdrivende kan jeg skrive under på at en timepris på 790 eks MVA ikke er mye, det er heller ikke spesiellt billig. Tar 650 selv inkl instrument til 300.000. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 3.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2007 Det forutsetter vel at de har gitt en fast pris? Hvis de gir et anslag så kan det ikke avvike med mere enn 15% uten at oppdragsgiver blir kontaktet, eller noe sånt? Eller? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Jon-Kåre Svart 3.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2007 Det er riktig som Mouche skriver så det du skal betale for hvis det var et overslag du fikk er 28,75 timer. Alt over disse timene skulle du blitt varslet om Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Mouche Svart 3.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2007 Kikket også innom Forbrukerportalen og der står det en god del om dette og også om hvordan man skal forholde seg i en "uenighet" - viktig! http://forbrukerportalen.no/faq/1023110585.81 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Fusebox Svart 3.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2007 Fagarbeid koster penger ! Slik er det ! Dessverre For de som enten ikke er i stand til, eller har mulighet for, å gjøre ting selv, koster det store summer å sette bort ting. For min egen del pleier jeg å spørre hva jeg kan gjøre selv i forkant av fagarbeidet, og har enda til gode å få slemme blikk eller bli uglesett forøvrig. En annen ting som er vrient er verktøy. Kostbart, men nødvendig. Jeg undersøker hva jobben koster hos fagarbeidere som har dette verktøyet. Ser så litt på vanskelighetsgrad, hører med andre som kanskje har litt kjennskap til jobbtypen. Hvis det ikke er altfor ille, så er det bare å dra til verktøy butikken og kjøpe det som trengs, brette opp armene og starte på jobben selv. Ofte så sitter du igjen med utført jobb, kostbart verktøy som kan brukes neste gang, og kanskje nogenlunde samme kostnad som på verkstedet. Gevinst : Erfaring og verktøy. Foreløbig har jeg ikke forårsaket de helt store skadene, men : #1 : Byttet kjøkkenbenk og installerte oppvaskmaskin. Medførte at hele vasken måtte ut, med røropplegg og tappekran. - Testet etter montering, og alle koblinger til kranen var tette og fine, men : ! Hadde glemt å sette på røret til sluket under vasken (inni skapet), som medførte en liten tørkopp jobb etterpå. #2 : Bytte av septiktank i båten. ! Unngikk sveiseblink med et nødskrik, en liten tur innom akutten for 4-5 sting i fingeren etter et "lite" kutt. #3 : Byttet hjullager på en gammel Citroen Visa Super, og passet på at alt var skrudd skikkelig fast. ! Kom ca. 1 mil på veien til hybelen, før hjulet datt av, med bremsetrommel, hjuloppheng og det hele. NB ! Kulelager skal IKKE skrus helt fast ! "Ikke tenk, bare gjør det !" -For å nevne noe Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 3.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2007 Høres voldsomt ut at båten er konstruert slik at man må løfte ut hele motoren for å vaske dieseltanken. Med påhenger og løs 20 liters tank må jeg få komme med det naive spørsmålet om alle med fast tank kan risikere å måtte bla opp 30000 hvis det kommer noe uønsket i tanken. Er det like komplisert med påhenger og fast tank ?? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 3.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2007 Fast bensintank og påhenger: På min gamle båt White Shark175 så hadde jeg nok måttet demontere konsollen og skåret opp hele dørken for å komme til! På min nye båt Morgan5250 så er det 8 skruer og full tilgang til hele tanken inkl. løfte den ut! Svaret er med andre ord både ja og både nei? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Avsluttet2 Svart 3.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2007 Nei, det skal godt gjøres å få det like vanskelig med utenbords og fast tank. Det slår meg når jeg leser slikt at det må da være utrolig mye dyrere å ha innenbordsmotor enn utenbords..... Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 3.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2007 Jeg betalte 32 laken for å bytte platen i akterspeilet på båten, utbedret noen riper i skroget, støpt motorfundament litt høyere og ny topcoat i maskinrommet. Maskinrommet var da helt tomt og alt var lett tilgjengelig for verkstedet. Det var fristende å gjøre dette selv, men jeg valgte å la være. Akterspeilet er en så vesentlig del av båten at jeg ville ha fagfolk til å utføre jobben. Dels fordi jeg ikke ar lyst til å miste akterspeilet mitt midtfjords og bli våt på mer enn bare beina og dels med tanke på båtens verdi. Jeg har også 5 års garanti på jobben som er gjort etter håndverkerloven. Jeg tror ikke denne regningen din er så all for høy, sikkert helt ok. Det du har igjen for dette er at du har lært at det lønner seg å gjøre litt selv. Forresten... Ble mannhullet laget slik at motoren må ut av båten for å komme til å gjøre ren tanken..?????????? I så fall så ville jeg ha halvert regningen fordi verkstedet har løst problemet på en innfernalsk idiotosk måte... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 3.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2007 Jeg har fulgt med i denne tråden og synes den er veldig bra. Et viktig råd til medlemmer på BP som ønsker å utføre endringer/reperasjoner av/på båten er kanskje at det er klokt å diskutere dette her på BP før man starter med avtaleinngåelse med verkstedet. Jeg har erfart at verkstedene kan benytte ett av to prinsipper: Noen jobber ut fra anvendte timer, dvs at det er vanskelig å få noen forhandsavtale, mens andre jobber etter fastprissystem. Det kan være lurt å klarlegge hvilket system de benytter i forkant av arbeidet. Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 3.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2007 (redigert) Problemet er jo at en allerede ved første forespørsel står med lua i hånden og folder nevene. Kan de hjelpe meg? Kan de hjelpe meg innen en ok tidsperiode?? Om svaret er positivt på begge spørsmål kommer rusen som ligner den en får ved kjøp av nybåt. Akkurat der og da hopper en bevisst eller ubevisst over de viktigste spørsmålene om pris, timeforbruk, hva som skjer om ikke båten blir ferdigstilt til avtalt tid osv.. Verkstedene vet at det er vanskelige tider for kundene. Kun verksteder med ryggmarg unngår fristelsen av å skumme markedet. De andre sender deg bare vekk om spørsmålene blir for detaljerte eller krevende for verkstedet. Vanligvis ville verkstedene som skummer markedet forsvunnet av seg selv etter en relativt kort periode, men siden presset på båttjenester er så stort og det hele tiden kommer nye kunder i markedet har de overlevd lengre enn de ville gjort i andre bransjer. Mitt råd er å prøve å finne et verksted som har god omtale, om en er fornøyd med verkstedet prøver en å bygge opp et godt og personlig forhold. Bruk verkstedet regelmessig - ikke shop rundt og velg billigste sted for å spare noen få kr. Min erfaring er at en da får mye igjen for de ekstra kronene en gjerne har brukt fordi det ikke alltid var billigst. En får det igjen i forbindelse med at gode kunder blir prioritert i køen, gode kunder får ofte gode råd og tips, verkstedet unngår å ta en spansk en i forhold til pris ovenfor gode kunder, gode kunder får ofte litt ekstra telefonservice om en trenger det, gode kunder blir tatt alvorlig om det skulle være diskusjon rundt en reperasjon, gode kunder blir tatt alvorlig om de reklamerer på produkt eller reparasjon. Selvfølgelig ingen regel uten untak, men i hovedtrekk slik markedet er nå mener jeg et godt og personlig forhold til verkstedet er verdt sin vekt i gull også for kunden. Selvfølgelig skulle det ikke vært slik. Selvfølgelig skulle det vært slik at en shoppet hos dem som til enhver tid samlet sett hadde den beste pakken på pris og tid før ferdigstillelse. Men markedet for båttjenester er så sprengt at en da sansynligvis før eller seinere vil gå på en smell og sitte og krangle med et verksted om pris/kvalitet/tidspunkt for ferdigstillelse. Synd, men slik er det bare. Redigert 3.Oktober.2007 av tj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Leidulf Svart 3.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2007 Finnes det virkelig båter der det ikkje er mannhull i tankene, og samtidig mulig å komme til?? Sitér dette innlegget - Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang.... Link to post
Astrix Svart 4.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2007 var innom verkstedet idag, og de er kommet frem til at tanken må skiftes, skal jeg da betale for nedlagte timer vedrørende manhullet , rengjøring etc. Stiller meg bare store spørsmål rundt dette med kundebehandling. Jobber selv med salg og KUNNE aldri oppført meg på den måten som denne sags/veksted båtbransjen. ER det slik at bransje er sånn eller er jeg bare veldig uheldig i valg av verksted Noen som har erfaring med Dieseldyr i tanken og tatt dette på forsikring??????????? Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 4.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2007 Fikk du noen grunn til at tanken må skiftes? Hadde samme problemet som deg, men gjorde jobben selv. Skar opp et duelig hull på toppen av tanken og gjorde fysisk rent og tørket ut med filler. Limte nytt lokk over hullet med Tec7 og skrudde med syrefaste skruer. Gjorde rent drivstofflinjen frem til og med vannutskiller/filter. Har ikke merket noe til problemer etterpå. Det med limet er ikke sikkert var så smart dersom jeg må ha det opp igjen, men den tid den sorg. Synes det er merkelig at de konkluderer med at tanken må skiftes, dersom eneste problemet har vært dieseldyr. Uansett så burde du ikke betale for hullet i tanken dersom du kun har bedt verkstedet å løse problemet. Det er disse som skal sitte på fagkunskapen her og vite hva som må til - ikke du som kunde. Dessuten er vel loven om håndverkstjenester nevnt over her i tråden (eller var det en annen tråd)? Dersom du har fått et prisoverslag kan verkstedet maks overskride dette med 15 %. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Astrix Svart 5.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2007 De mente at tanken var så angrepet at enkelte plasser var godset halvert. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 5.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2007 Astrix. Er dette på en Askeladden 705? I så fall kan da ikke den være mange år gammel? Dette må jo i såfall være en sak for sønnene Askvik. Har de laget tanken av vanlig platestål? Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 5.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2007 Aluminiumstanken i min båt er i fra 89, den er fremdeles like hel og fin. Nå har riktig nok tanken i min båt inneholdt bensin i fra 89 til 2006 men likevell. Jeg tror du skal sette deg litt bedre inn i hva dette egentlig dreier seg om. Dieseldyr spiser ikke i fra tanken din, de legger i fra seg et slimaktig avfallstoff som tetter filtre og fører til motorstans. Dette her høres mer og mer ut som en garantisak, produskjonsfeil el.lign.. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y EIMY Svart 5.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2007 Har STÅL Tanker fra 86 tett som få Men skal skiftes til rustfritt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.