Jump to content

Askeladden 705, kostbar rep. av dieseltank

Astrix

Recommended Posts

Har også STÅL diesel tank, men fra 1963 og er tett. Skal ikke skiftes ut. Vanntank i rustfritt - av nyere dato - har fått lekasjer og skal skiftes ut. Ikke alltid en vet hva en har fått før årene har gått.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Da mener enkle meg at tanken skulle holde i mange år til. Det må jo være brukt svært dårlige materialer hvis den nå er moden for utskiftning.

For å klare opp. Har du hatt båten på verksted, eller er dette noe du skal få gjort? Etter ditt første innlegg i denne tråden tolket jeg det som om du hadde gjort denne jobben.

Jeg ville uansett kontaktet Askeladden for å høre hva de har å si om dette.

Ben Sin

Hei Ben sin

båten står på verksted nå.

Det har den gjort nå i snart tre uker.

Er så sinnsykt irritert på verkstedet at om jeg hadde kunnet så hadde jeg tatt båten rett ut.

Disse folka eier jo ikke oppdragelse engang , for å ikke snakke om service innstilling. :cryin:

blir bare så innmari provosert av slett kundebehandlig og dårlig oppfølging

-Har du mulighet til å få knipset noen bilder å legge ut i denne tråden?

-Har du stykket hodet inn i tanken og sett disse tæringene som verkstedet snakker om?

-Kan det tenkes de har ødelagt tanken din når de skar hull i den og prøver å få deg til å bære kostnad med ny tank pluss abeid med den gamle tanken?

-Server oss noen bilder så kan vi lettere hjelpe deg. Får du ikke hodet inn i tanken så stikk hånden inn med fotoapparat og knips i vei. Da kan du se på bildene etterpå.

-Får du mistanke om at du blir lurt trill rundt så ta med deg en takstmann i fra forsikringselskapet. Han kan se på båten din og avgjøre om verkstedet holder deg of narr.

Jeg drar innom verkstedet imorgen og tar noen bilder som du anbefaler meg å gjør.

Var innom de på Torsdag og tilbyde meg å dra til Os for å hente ny tank(skulle på planlagt båttur )

Svaret: det går ikke raskere for det, rep. tar den tiden det tar :rolleyes:

Blei så f.....annnet at jeg måtte gå der ifra. :headbang:

KOmmer ALDRI til å kjøpe en ting hos de, da drar jeg heller til Stavanger om det skulle være noe jeg må handle.

Redigert av Astrix (see edit history)

Nå har det jo vært en mengde innlegg her på bp om tæringer i aluminiumstanker. Det kan jo tenkes at verkstedet har rett (når det gjelder tæringer)?

Det ser ut til å være en gjenganger det med aluminiumstanker som tærer, ikke har mannhull, som ikke kan taes ut uten å ødelegge båten, .........

Jeg føler med deg i denne saken. Men det ville jo heller ikke være god kundebehandling å la være å si fra om problemer de oppdager under veis?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hei !

Skriver vel nå med fare for å pådra meg en venn for livet, men ....

Kan nok være enig i at 32 timer høres mye ut men på den andre siden er det jo ikke en liten fillejobb vi snakker om heller.

Men hvordan i all verden kan noen lage en båt på en slik måte - folka kan jo ikke ha peiling på drift og vedlikehold av en båt med dieselmotor.

Jeg mener en bør sjekke innholdet på dieseltanken i allefall hvert 3-5 år, i Yanmarmanualen står det faktisk at tanken skal kontolleres og avtappes årlig.

Jeg kan jo forstå at noen ikke sjekker slikt når man kjøper båt, man antar vel at produsenten aner hva det dreier seg om, og skal du angripe noen, må det vel være produsenten på dette punktet. Av folk som har vært i gamet noen år, er det faktisk vanlig at man sjekker tilgang til tanken når man kjøper båt.

Men jeg vet ikke hva verkstedet har gjort galt i denne saken, borsett fra at 32 timer kanskje høres mye ut. Samtidig er det klart at et slikt mannhull bør være på toppen av tanken, og da spørs det hvor lett dette har vært å få til. Tipper verkstedet mer enn en gang allerede har angret på at de ikke sendte deg på dør første gangen du kom inn. Jeg har faktisk opplevet en gang at en båt-transporør nektet å hjelpe meg med å få opp båten fordi han mente at

båten var så svakt konstrurert at han ikke tok sjansen på å løfte på den. Og vi snakker om en kjent båt.

Så - etter at de har fått på plass mannhullet, og for første gang har muligheter til å sjekke tankens tilstand, oppdager de at tanken er tæret - noe som også er oppsiktsvekkende på en 6 år gammel båt, og så mener du at dette er verkstedets feil. Skjønner jo at dette er surt for deg, men kan ikke se at verkstedet har gjort annet feil enn å i det hele tatt påta seg saken.

Skulle vært artig å høre SW sitt syn på i hvilken grad du kan gå løs på en båtprodusent som har konstruert og produsert en båt som det ikke kan utføres grunnleggende vedlikehold på. Om du som båtkjøper burde forstått osv - og så er det vel et spørsmål om hvor lenge en fabrikant kan holdes ansvarlig.

Garantien er jo for lengst gått ut.

det er nå slik jeg ser saken da.

-koh

Redigert av koh (see edit history)
var innom verkstedet idag, og de er kommet frem til at tanken må skiftes, skal jeg da betale for nedlagte timer vedrørende manhullet , rengjøring etc.

Stiller meg bare store spørsmål rundt dette med kundebehandling.

Jobber selv med salg og KUNNE aldri oppført meg på den måten som denne sags/veksted båtbransjen.

ER det slik at bransje er sånn eller er jeg bare veldig uheldig i valg av verksted

Noen som har erfaring med Dieseldyr i tanken og tatt dette på forsikring???????????

Du får se om det står noe om skadedyr i polisen din..... :wink:

Hvordan i all verden kan det ha seg at verkstedet monterer motoren dersom tanken er gåen? Det er ikke vanlig tror jeg at en fagmann monterer motoren uten å informere kunden om slike forhold. I så tilfelle, hvordan fant du selv ut at tanken var gåen? Uansett tror jeg du skal ha en veldig opplagt feil ved tanken for at verkstedet skal være ansvarlig. De hadde vel kun i oppgave å rengjøre tanken.

Tidene er dessverre altfor gode i båtbransjen. Vi får alle tipse den lokale mekanikeren om at han bør kjøpe seg en rullende servicevogn, og starte eget firma. Dermed oppstår kanskje nye firmaer med kompetanse innen båt. Slik det er i dag klarer ikke verkstedene å holde på folk pga. mange gode jobbtilbud. Hadde bare disse dyktige mekanikerene som sluttet startet opp eget firma fremfor å skifte bransje.

Hadde bare disse dyktige mekanikerene som sluttet startet opp eget firma fremfor å skifte bransje.

Jeg må si at jeg skjønner godt at mekanikere i denne bransjen bytter beite. De som er flinke mekanikere er som regel glad i å skru på motorer, men når man må rive ned hele båten for å komme til poenget så blir det en mare. Enkle jobber som å bytte en dynamo eller starter kan jo i mange båter være så og si umulig uten å rive hele båten eller løfte motoren ut av båten. Jeg er selv utdannet både mekaniker og maskinist og kunne helt sikkert gjort en veldig god jobb som mekaniker i lystbåter. Vil jeg dette..?? Nei, rett og slett fordi jeg hater trange maskinrom som er designet av folk som ikke har forståelse for at ting skal være servicevennlig. Og dels fordi jeg har tenkt å benytte båtsesongen i min egen båt, ikke oppi alle andre sine båter. Ikke er jeg interessert i å bli hudflettet av folk som ikke vet hvilke problemer som faktisk kan dukke opp når man skal gjøre en mindre jobb. Gratis jobber jeg ikke og det kommer heller aldri til å skje. Men å hjelpe venner med å få ting i orden er jeg med på. Forlanger da aldri betaling men takker selvfølgelig ja til et godt måltid etter at jobben er utført.

Fikk du noen grunn til at tanken må skiftes? Hadde samme problemet som deg, men gjorde jobben selv. Skar opp et duelig hull på toppen av tanken og gjorde fysisk rent og tørket ut med filler. Limte nytt lokk over hullet med Tec7 og skrudde med syrefaste skruer. Gjorde rent drivstofflinjen frem til og med vannutskiller/filter. Har ikke merket noe til problemer etterpå.

Det med limet er ikke sikkert var så smart dersom jeg må ha det opp igjen, men den tid den sorg.

mvh tuffff

Det med limet var nok IKKE smart nei !!!

Tech7 er en MS-polymer og den er IKKE bestandig mot diesel !

Skjær opp limingen, fjern limet. Så bruker enten ferdigkjøpt mannhull-luke og tilpasser eller du tetter med en RTV-silikon. RTV silikon er spesielt laget for bruk i motorer. Den benyttes ved montering av gearhus, deksler etc. Du kan enten påføre det og montere umidelbart(da blir det liming) eller du påfører og lar det HERDE FØR MONTERING(da virker den som pakning) !

Dette bør du uansett gjøre da Tech7 vil løse seg opp og havne i dieseltanken. Det kan ta lang tid, men før eller senere VIL det skje....

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Tja, ifølge Novatech så har Tec7 god motstandskraft mot olje og moderat motstandskraft mot drivstoff. Det ligger en stripe med Tec7 under "skruelinjen" oppe på tanken`- altså normalt ikke direkte eksponert for diesel. Hvor mange år skal det gå før eventuelle problemer dukker opp og hva består problemene i?

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)

Hvor mange mann må til for å løfte en båt ? :smiley:

Det er mange momenter som spiller inn. Den største faren ligger nok i lekkasje. Jeg regner med at Tech7 er benyttet for å tette og derfor vil bli eksponert for diesel. Her er selvfølgelig spørsmålet hvor mye masse som ligger der relatert til hvor lang tid det vil ta før lekkasjen oppstår. Om dieselen løser limet ditt fullstendig eller delvis er vanskelig å si, men i værste fall kan du få ms`n helt inn i filteret.

Jeg satt i min forrige jobb på et skjema som fortalte hvilke stoffer og gasser som forskjellige lim-baser tålte og ikke tålte "Media resistance table" og MS-polymer er en av de produktene som er mest vart for olje/diesel/bensin/frostvæske. Vanlig silikon er heller ikke det beste, men RTV-silokon er utviklet for motor-bruk. Spørsmålet er derfor: Vil du ha en tikkende lekkasje-felle ombord eller ikke....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Neida, jeg vil jo selvfølgelig ikke ha noe tikkende lekkasjefelle ombord, men siden det er det potensielt værste problemet, så setter jeg dette opp mot arbeidet det er å plukke det hele fra hverandre nå, så da lar jeg nok dette være. Ved helt full tank, og ved skvalping av diesel i stor sjø, kan det naturligvis komme noe diesel ut på toppen av tanken dersom "pakningen" går i oppløsning, men det vil jeg jo merke nokså snart, og det vil uansett ikke kunne være snakk om mange dråpene.

Men uansett - takk for opplysningen - jeg holder øye med problemstillingen.

Man lærer noe hele tiden her på baatplassen :flag:

mvh tuffff

Men til de som skal gjøre noe tilsvarende i fremtiden, bruk RTV silikon så er jobben gjort en gang for alle :cheers:

har gjort askkurat det samme som deg tuff.. tviler på at vi blir funnet drivende mot shetlandsøyene av den grunn :-) .

Tviler jeg også på - men om du noengang har hatt en liten diesellekkasje tror jeg du vil se annerledes på det. Diesellukten har en gjennomtrengende stank, og det skal ikke mye til, og har du først få de i båten bak tanker osv - er det ikke bare bare å vaske vekk - og så blir alle ombord så herlig

sjøsyke !

Nei - sørg for å holde mannhullet tett, og har dere d.p.d. gjør jobben på nytt - skikkelig !

-koh

• 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...