Jump to content

Vask av båt med saltsyre


torikk

Recommended Posts

Hei! Er det noen som har erfaringer med og bruke saltsyre til vask av plastbåt. Har hørt at det er et bra stoff og bruke på den brune stripen man får over vannlinjen. Derfor lurte jeg på om noen har brukt det til å vaske hele båten/skroget og hvilken blandings forhold/prosent syre man bruker

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt DeepClean (saltsyre og såpe). Brukt det på gørrelinja og det blir strøkent. Aggressivt som fyttekatta, skyll med myyyye vann etterpå. Om jeg ville brukt det på hele båten? hmm... Tror ikke det :-) For lett å søle på noen som ikke tåler syra og da er løpet kjørt (f.eks gummi rundt vinduene?)

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

F.eks. Hempel Gelcoat Cleaner gjør samme jobben på gulbrune stripa over vannlinjen. Sterk nok den! Misfargingen blir borte så fort man har tatt på dette pulveret fuktet i vann. Bruk hansker og skyll godt.

 

Skal prøve meg med litt saltsyre på "rur" som ikke har gått vekk med bruk av høytrykkspyleren, men gruer meg litt!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Den brune stripen er vel en blanding av forskjellige fettholdige organiske materialer, og da er vel ikke saltsyre så veldig effektivt. Men på skjælru og den slags kalkholdige saker er det derinot veldig effektivt. Bruker saltsyre en del i forbindelse med jobb (betongbransjen) så jeg har i ihvertfall min erfaring. Prøv å ikke søl saltsyre på messing/sink/stål/osv. det tærer som f.... i sterkt konsentrat.

 

Ketil

Link to post
Share on other sites

Skal prøve meg med litt saltsyre på "rur" som ikke har gått vekk med bruk av høytrykkspyleren, men gruer meg litt!

 

Ingenting å grue seg for. Men bruk bruk pustemaske, eller jobb med vinden i ryggen. Det kribler godt i halsen av gassen når syren påføres!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Båtvasken til Max Wax er helt rå. Ulike blandings forhold etter hva som skal vaskes bort :yesnod:

 

Dusjes på. virke i 5 min.

 

Tilog med bunnstoffet på båten. Hvitt i våres, brun grønn i høst. etter 5 min med båtvask på og så gå på med svamp med båtsåpe og vann. Gnu over og skyll med vann. Bunn stoffet er hvitt igjen :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Den brune stripen er vel en blanding av forskjellige fettholdige organiske materialer, og da er vel ikke saltsyre så veldig effektivt.

Har du prøvd dette selv? Selv så kjøper jeg en flaske med saltsyre fra Coop, tynner denne ut med vann og heller på en spruteflaske. Spruter på, lar sitte 1-2 min og skyller av. Ikke tegn til noe som sitter igjen og helt uten anstrengelse (nesten som å se en reklame hvor man spruter på og "tørker" vekk, bare enklere). Derfor reagerer jeg litt når du sier at saltsyren ikke er så effektiv på den gule/brune stripa på båten. Hva den består av vet jeg ikke, men at saltsyre fungerer er det ingen tvil om. Har vondt for å tro at det er noen produkter som fungerer bedre og er billigere til akkurat dette formålet.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å spraye på er jo greit dersom spruten kun treffer der den skal. Selv har jeg brukt en malerkost, ikke så mye søl av det.

 

Men er det noen fagfolk, kjemikere er vel rette yrkesgruppen som kan si noe om syre kan skade gelcoaten? Jeg har aldri hørt om noen skade fra noen hittil. Det en imidlertid ikke skal bruke er basiske vaskemidler som f.eks grønnsåpe. Disse midlene vil ved gjentatt bruk kunne få hvit gelcoat til å gulne selv om de fjerner den gule feite stripen der og da.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...