Jump to content

Kragerø 26 - hva kan den være verdt?


bjoris

Recommended Posts

Vi vurderer å selge en Kragerø 26, men syns det er vanskelig å fastsette verdien. Hvis noen kan gi en fornuftig tilbakemelding er vi takknemlig:

 

 

Noen fakta:

 

Selvstøpt i 1983 - men minst like god som fabrikkstøpt

Sjøsatt 1.gang - 1987

Motor - Yanmar 77 hk, ca 1450 timer, uten feilslag

Fart - topp ca 13 tom båt, marjs - ferielast ca 10 knop

Innredning - hardtopp med AC - 98% ferdig (tak i forkabin gjenstår samt litt i AC)

Tilstand - trenger litt oppussing - skrogtrekk henger, litt lekkasje fra vind, kalesjen må ny, noe teak har fått litt blåmann osv (ikke så ille og stort sett bare dører og ting som lett kan byttes).

Utvendig er båten pen, men den brune stripa er matt og må rubbes....

Utstyr: enkelt utstyrt, men det som er er av god kvalitet, Lewmar luke, wallas kokeapp m/lokk, skikkelige førerstoler osv.

 

Båten trenger litt oppsussing, men motor og skrog/overbygg og viktigste deler av innredning er solid og pent utført. Et godt utgangspunkt for en som vil bruke noen timer og 10-20 tusen for å få den tipp/topp. Båten har stått på land hvert år og motor har fått skikkelig vinterkonservering hvert år (inkl. oljeblanding i dieselen).

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg synes hundre lapper er i minste laget... forsøk deg på mere enn dette. Dette er jo en meget romslig 26 foter. Det er ingen andre som kommer i nærheten av dette. Det er jo noen som hevder at Kragerø 26 er litt for bred i forhold til lengden... men det gir jo et betydelig større volum i båten. Det selges 24 fotere (Sollux og andre) for rundt 120 lapper med helt annen maskin enn en Yanmar 77... Start høyere og gi litt etter på pruting.... Da blir både kjøper og selger fornøyd.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

:confused:

 

Det var nok en god del mer enn 100 lapper vi hadde tenkt oss. Nå er det slik at båten ikke MÅ selges så hvis ikke prisen blir brukbar, beholder vi båten.

 

Folk vil se at denne er verdt betydelig mer enn 100 lapper hvis de kommer å ser på den. På baatnett.no ligger det tre stk. Den med skyvetak kan ikke sammenliknes, det er en helt annen type båt. Av de to andre ligger den ene til 175`den andre til 205`begge med små motorerer. Antakelig i noe bedre forfatning, men med altfor små motorerer...

 

Vi hadden en i fjor som snakket om 135, men vi syns det også er lite. Planen er å kjøpe en mindre og enklere båt siden Kragerøen ikke blir brukt som turbåt likevel. Det er ikke mye du får for 135 i dag (selv om det er gammelt og slitt) så jeg mener at båten må være verdt mer enn det, men time will show :smiley:

 

Nå legges den ikke ut for salg før etter påske så vi har litt tid på oss til å sette prisen.

 

Flere innspill mottas gjerne og hvis noen vil se så står den på land på Stord!

 

PS! Dersom båten hadde vært shiny mener jeg den ville hatt en verdi på ca 200`, spesielt siden den har en så bra motor. Spørsmålet blir hvor mye vi må slå av fordi den trenger noen tusenlapper og noen timer for å bli shiny. Vi har vurdert å shine den opp, men det er ikke tid eller motviasjon...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hei

Enig med deg, båten er verdt betydelig mer enn 100.000

Jeg kjenner en som solgte Kragerø 26 for 150.000 Dette var en skikkelig gammel "dass" med  bussmotor. Dette var nok i overkant, men likevel..

 

Din båt vil jeg anslå til ca. 200.000 dersom det bare er kosmetisk shining som skiller den fra strøken.

Link to post
Share on other sites

Bjoris, hvis du ikke skal legge den ut for salg før til påske har du jo god tid til å fikse opp båten selv. Du nevner enkle ting som rubbing av brun stripe, ny kalesje, noe treverk som må skiftes/pusses ned, skottbekledning som henger osv.

 

Dette er vel ikke all verden. Kalesjen kan kanskje leveres inn for reparasjon. Det gjorde jeg - kostet 1500,-.

 

Tror du har mye igjen for å fikse båten selv før du legger den ut for salg. Det blir ihvertfall lettere å få solgt den til en pris du blir fornøyd med. De som kjøpe båt når våren nærmer seg vil vel også gjerne ha en båt de kan ta i bruk med en gang og ikke en som de må begynne å arbeide med mens vi andre nyter påtlivet - på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Til bjoris

 

Det virker jo som du har god peiling på hva båten burde kunne gå for. Antagelig ved du mye mer om dette enn oss andre her. Siden motivasjonen for å gjøre den 100% ferdig ikke er tilstede kunne du vel gått ut med en pris som ligger litt over, og så heller ha litt for prutting ?

 

Tror alikevel at det er enklere å selge en båt som er 100% strøken, og husk at 199.990 er mye mindre enn 200.000

Link to post
Share on other sites

Takk for mange tilbakemeldinger.

 

Ja, det er klart en har en viss formening om hvilken pris en vil ha, men ville ikke legge føringer for en diskusjon. Ser at det er vanskelig å vite uten å ha sett båten.

 

Men jeg har blitt litt klokere og innser at det kanskje bør annonseres litt tidligere enn jeg hadde tenkt siden mange vil ha båten klar når sesongen starter. Er bare litt redd for at salget da vil ta tid og at aktuelle kjøpere ser at båten har stått lenge til salgs og dermed blir skeptisk. Jeg tenker iallefall slik...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

:smiley:

Sorry, Bjoris, har visst trampet i drivbenken når det gjelder priser på Kragerø!

Tenkte i farta på prisen Jamo hadde fått, men det er vel en annen type.

Imponerende mye plass i Kragerøen, største 26-foter på sjøen?

Legger raskt på 70-80 % på min antydning, minst!  :eek:

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...