Jump to content

Mobilt kontor, overgang til fri tilgang ombord


Verrie

Recommended Posts

Overskriften kan virke forvirrende. Var litt i tvil om hvordan denne skulle bli forståelig nok.

 

Det er tidligere skrevet mye her på BP om trådløst internet ombord. Men det jeg nå lurer på, har jeg sålangt ikke klart å finne svar på. Jeg velger derfor å opprette nytt emne på det.

 

På grunn av jobben, har jeg internet der hvor jeg er. Jeg benytter Mobilt Kontor fra Telenor, med eget sim kort for datatrafikk. Nå er det slik at jeg ønsker internet trådløst i båten for andre pc enn min egen.

 

Jeg har tidligere sett eksempler på kompetanse her på BP som er utrolig, og det skal derfor bli spennende å se om noen her kan komme med fullgode løsninger som lokale databutikken ikke kunne svare på ?

 

-På et vis ønsker jeg trådløst router. Finnes der applikasjoner/koblinger som datakortet kan tilkobles router på ?

 

-Jeg er klar over at 3G/UMTS/Egde etc har begrenset datatrafikk. Når jeg sitter alene på pc går det greit. Jeg vil tro det blir som sirup når flere PC er tilkoblet. Finnes der løsninger hvor jeg kan øke hastigheten ?

 

-Hvis "JA" på spørsmål 1. Har jeg samme mulighet for å stenge andre ute fra nettverket ved en slik bruk av router?

 

-Hvis "JA" på spørsmål 1. Hva slags router bør jeg anskaffe meg, og hva koster disse ?

 

-Hvis mitt nåværende datatrafikk kort har for dårlige sende/motta egenskaper. Hvilket bør jeg isåfall se på ? Jeg vet jo at der finnes maritime bedrifter som leverer internet applikasjoner til offshore etc., men antar at dette koster langt mer enn hva fattige folk som meg kan betale, men der må kanskje finnes mellomting ?

 

Så en helt annen ting. Jeg satt forleden kveld oppe i Aksdal (ved Stord). Koblet opp pc, og før jeg fikk startet mobilt kontor, dukket der opp beskjed nederst om at der var tilgjengelig nettverk. Dette langt fra folk og bygninger. Jeg så meg rundt og så en annen bil hvor en satt og arbeidet med pc (antageligvis internet). Her kommer dummyspørsmålet : når jeg sitter på internet (mobilt kontor), er det mulig for andre og surfe på min mobillinje??? Jeg ville normalt sagt klart NEI. Men så er det slik at jeg har virusprogram fra Trend Micro, hvor der kommer popup bilde med hvilke andre pc som er på nett (samme linje som den jeg bruker, enten om det er hotell, andre nettverk etc) og erindrer såvidt at denne også har dukket opp når jeg er på mobilt kontor!? Er dette mulig ? Jeg antok/antar at der er vesentlig forskjell på single datakort kontra router ??????

Link to post
Share on other sites

Ser at bl.a. komplett.no har en trådløs router med støtte for 3G: "D-Link DIR-451 3G & 3G Turbo Wireless Mobile Router".

Så det kan jo være ett alternativ skaffe seg noe slikt.

 

Et annet alternativ kan jo være å bruke din PC til å dele internett forbindelsen (ICS, internet connection sharing i XP) med de andre pc-ene? Det kreves da trådløst kort i alle pc-er, og du må sette din pc til å dele internettforbindelsen, samt sette koble sammen pc gjennom trådløst nett. Ulempen er at din pc alltid må være på for at andre pc skal kunne bruke internett..

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke 100% sikkert, men jeg tror at eneste muligheten er at all trafikk må gå "gjennom" den PCen som du har koblet "Mobilt kontor" på.

Ser ikke helt hvordan "Mobilt kontor" fra Telenor kan kobles til en router. Du skal jo både taste pin-kode og koble til manuelt hver gang du skal surfe ut på internett.

Hilsen: Capitan of Canopus

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ved bruk av ICE legges brukernavn og passord inn i "boksen", som deler det ut pr. forespørsel (er vel gjerne lagt inn på forhånd før det sendes ut til kunde). Tilsvarende det man må gjøre med med routere ved bruk av Telenor sine protokoller på ADSL.

Link to post
Share on other sites

Kan anbefale Ice internett. Du får med en ruter som du kan sette til wpa kryptering. Det skal ganske mye til for å knekke koden til den.(ikke velg wep). Den kan deles med alle som har wpa passordet og som har dekning til ruteren.

På Ice sine sider står det vel maks 2Mbit, men jeg har som regel rundt 400-600 Kbps nedhastighet og rundt 60-70 Kbps opphastighet.

 

De har dog 2GB begrensning i måneden, men det skulle vel holde hvis du ikke skal laste ned veldig store filer.

Jeg har gått over den grensen en gang, men har ikke hørt noe fra dem.

 

(Jeg er ikke tilkynttet ICE på noen måte bortsett fra at jeg har ett abonnemang gjennom dem)

Redigert av loco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har også ICE abonnement, og det fungerte helt ypperlig hele svenskekysten ned mot Göteborg og i Oslofjorden. På de nyeste websidene deres står det forresten ikke lenger om noen maxtrafikk pr måned. Kanskje de har fjernet den grensen?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette jobber jeg litt med, og her er mine erfaringer :

 

 

Linksys sin 3G-ruter wrt54g3g (må putte i Mobilt-Kontor PCMCIA) fungerer greit, denne har jeg selv brukt mye.

Problemene jeg har opplevd på alle boksene jeg har tatt i er at forbindelsen har vanskelig for å tas opp igjen når den har stått over natta o.l. strømmen ut og inn av boksen og alt er på stell igjen.

 

Ellers har jeg også levert et par bokser som har selve 3g-modemet innebygd i boksen, denne trenger altså kun strøm og SIM-kort. Jeg har ikke fått noe negative tilbakemeldinger på disse.

 

 

Linksysen har jeg forresten levert en av, hvor strømledningen ble kuttet og plugget rett i 12volten i en bil. Den ble så brukt som aksesspunkt mellom to biler på en Europa-tur. Fungerte visstnok strålende, og boksen lever enda så den tålte spenningsvariasjonene dynamoen gir ihvertfall! Det burde love bra for båtbruk også!

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Løfter opp en gammel tråd jeg hadde.

 

Jeg kjøpte den gangen omtalt boks, men koblet denne aldri opp, idet jeg har hatt 2 mobile kontor og dekket mitt behov.

 

Men nå trenger jeg å gi tilgang til flere igjen ombord, men duppeditter har en tendens til å forsvinne over tid. Må derfor kjøpe ny.

 

Jeg ser Clas Ohlson har to typer, se her og her.

 

Når det gjelder 4GR versjonen, har denne noe praktisk betydning all den tid nettet så langt ikke er særlig utbygd enda, og at dette tydligvis tar noe lang tid? Eller har denne funksjoner jeg ikke ser som er kjekt å ha?

 

Jeg var innom en av deres butikker i går, men personalet kunne ikke der svare på hvilken jeg absolutt burde ta, men anbefalte den rimeligste da jeg "neppe trengte noe mer enn den".

 

Hva mener dere?

 

Bør jeg se på andre leverandører/produkter, for å få best router? Hvordan er prisene på Clas i forhold til andre leverandører?

 

Jeg benytter Telenor sine mobile kontor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...