Jump to content

Sabb 22 HK, mye vann i oljen..


Rex-Mazo

Recommended Posts

Hei.

En venn av meg har kjøp seg en eldre fiskeskøyte som har en SAAB 22 HK diselmotor fra 1978.

 

Han har hatt problemer med en lekkasje som har gjort at båten har til tider vært ganske full med vann i motor rommet.

I går når vi skulle ut på vannet, peilet vi oljen.

 

Oljen var helt hvit/grå og hele motoren var fyllt med olje og vann. Den fylte hele peile pinnen. Vi tømte så motoren for olje, og det som kom ut var 90% saltvann og 10% olje.

Fylte så på ny olje, kjørte motoren, Tømte av oljen igjen og fylte på ny enda en gang.

 

Motoren går som ei klokke men det er noe som sier meg at ting ikke er som de burde være.

 

Kan vannet ha kommet inn i motoren pga. mye vann i motor rommet? Eller har vi her at det har røket noen pakkninger som gjør at kjølevannet kommer inn i motoren?

 

Denne motoren har et 2 delt kjølesystem. Det ene er av færskvann som igjen avkjøles via rør som går langs skroget på utsiden. I tillegg så har den saltvanns kjøling på vanlig måte.

 

Er ikke noen mekaniker, så her trenger jeg råd og vink.

 

Noen erfaringer der ute som kan gi oss et tips på hva som kan være galt?

Link to post
Share on other sites

Hvis den har ferskvannskjøling med utvendig kjølerør, består saltvannskjølingen kun av en pumpe som tilfører saltvann i eksosbendet for kjøling og lyddemping. I så fall kan man anta at sjøvannet dere pumpet ut kommer fra lekkasjer i skroget, ikke fra kjølingen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei

 

For det første skal motorrommet og saltvannskjøling skrivast i eit ord. Altså ikkje "motor rommet".

 

Når motoren har utvendig kjølesløyfa så reknar eg med at sjøvasskjølinga (altså i eit ord) er til å kjøla eksosen.

Med dei mengdene du nemner er det tvilsamt om vatnet kjem frå ferskvasskretsen. I så fall vil vatnet det minka dramatisk i trykkvasstanken på motoren.

 

Eg kjenner ikkje denne sabbmodellen, men dersom det er mekanisk saltvasspumpa så kan lekkasjen koma langs akslingen til denne.

Eg har opplevd dette på Volvo Penta. (Dette er ein av mange grunnar til at eg ikkje likar VP.)

 

Dersom store deler av motoren har vore under vatn så kan jo det har ført til vassinntrenging i denne. Eg trur dette er den mest sannsynlege årsaken. Det skal ikkje mykje vatn til, før olja blir gråkvit. Eg ville brukt motoren. Dersom denne ikkje blir drukna igjen og det ikkje kjem vatn i olja att, så veit de årsaken.

 

Rekn med minst 6-7 oljeskift før vatnet er borte.

 

Håper dette var til hjelp.

 

 

Ask

Redigert av Ask (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja da er det godt vi har folk som Ask som både er en motorekspert og ekspert i rettskriving.

 

Det er så mange som har skrive- og lesevansker så det er greit å slippe den nedlatende holdninga når noen

deler ett ord eller to for mye.

Skjønner du hva som menes så kan du ikke bare forholde deg til det? Istedet for å belære andre?

Selv om han sliter med orddeling så kan det godt hende han slår deg på en IQ-test anytime.

Link to post
Share on other sites

Visst det lekker fra kjølevannet vil du finne det ut ved å sjekke oljen ofte. Blir den hvit igjenn så lekker det nok fra kjølevannet. Ellers er min tro at når det har vært vann i motorommet så har det nok lekkt inn i motoren. :smiley:

 

Annen tekst er redigert bort..

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ergrer meg mye om folk som skriver Saab istedenfor Sabb i annonser.

 

Ja, noe skal man jo alltid ha å ergre seg over. Bare husk å ha i tankene at dette er et forum for båt og tilhørende emner, og ikke et rettskrivningsforum.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

he he.

Akkurat det med Sabb eller Saab kan jeg ikke skylde på dysleksi heller gitt. :headbang::blush:

 

Takk for svarene.

 

Når det gjelder personer som påpeker skrivefeil så har jeg ikke noen imot det personlig. Men det kan være personer som er mere plaget med det enn meg som kvier seg for å skrive innlegg om de hele tiden blir "tråkket på". Jeg ligger ikke 1 minutt våken over slike kommentarer for å si det slik. Kan nok hende det er for at man venner seg til å få slike stikkere oppover årene.

 

Men for all del. "Ask" kom jo med en fin teori og forklaring i samme innlegg da. Det er værre med de som bare lager et innlegg for å korrigere skrivefeil.

 

No hard feelings from me !

Link to post
Share on other sites

Har vannet i motorrommet stått langt oppover siden på motoren er det mye sannsynlig at det har lekket inn peilepinnen eller andre plasser. Så lenge du har fått ut vannet og skiftet olje bør der ikke være noen fare på ferde. Følg med på om der kommer nytt vann og i så fall må du finne ut hvor det kommer fra. Har motoren stått lenge med vann i oljen så vil nok rammelagrene ruste og det er nok ikke så gunstig på lengre sikt...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Dersom motoren står under vannlinjen kan dette være være en mulig årsak til vannfyllingen: Vannet kommer inn via sjøvannskjølesystemet, fyller opp eksosslangen og lydpotten for deretter å renne inn på toppen av stemplene og ned i veivhuset. Kjenner en båteier som fikk havari på en helt ny Iveco på denne måten.

 

MVH

Fiks

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Eg er klar over at dette ikkje er noko forum for rettskriving. Det er heller ikkje mi meining å trakka på folk.

 

Somme irriterer seg over hekkbølger, Bavaria, orustbåtar, seglbåtar eller ungane til nabobåten. Eg irriterer meg over dårleg språk. Skriving er ein stor del av jobben min, og dårleg språk irriterer meg meir enn eg likar. Faktisk så mykje at eg vurderte å ikkje svara.

 

Baatplassen er eit svært bra forum. Hovudårsaken er at folk tek seg tid til å svara på spørsmål. Det synest som om trådstartaren hadde litt nytte av mitt innlegg. I alle høve det tekniske. Det er det viktigaste for meg.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Jepp, "Ask". Jeg hadde nytte av ditt innlegg. Hadde også nytte av de andre innleggene.

 

Du skriver "Skriving er ein stor del av jobben min, og dårleg språk irriterer meg meir enn eg likar. "

 

Da må jeg få gi deg et godt tips tilbake. Ikke ta med deg jobben hjem. Da vil du ikke irritere deg så ofte.

 

 

 

Takk for svarene igjen folkens. Som alltid kan man stole på gode fornuftige svar på Baatplassen.no

Til god hjelp for en stakkars liten analfabet som ikke har greie på båtmotorer :lol:

Link to post
Share on other sites

I Etikette er følgende "regel" for Båtplassen:

 

Det er også en del mennesker som lider av dysleksi og som har problemer med å se sine egne stavefeil.

Hvis du føler at du MÅ kommentere andres språk, gjør det i IM, ikke i diskusjonsgruppen

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt mystisk hvis vannet skulle ha lekket inn gjennom peilepinnen. På 2G'en sitter peilepinnehullet i overkant av veivhusluka på styrbordside - altså ganske høyt på motoren. Hvis vann-nivået i båten har vært så høyt så hadde startmotoren druknet for lenge siden, den sitte mye lavere. Man skulle tro at du hadde lagt merke til en klissvåt starter...

:confused:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...