Jump to content

Jomfrutur med Hansvik 18 - med innslag av Hjort!

Saphir

Recommended Posts

Jeg må bare få dele mine opplevelser med BP brukerne. For meg var det en merkedag i dag, jeg sjøsatte min første båt en Hansvik 18 TF i et nydelig høstvær.

I utgansgspunktet har min kone vært litt skeptisk til hele prosjektet med båt kjøp, men det snudde virkelig i dag..

Sjøsetting av båten på rampen ved Straume bro gikk bra. Rampen kunne kanskje med fordel ha vært litt brattere, for båten måtte "hjelpes" ut. Det var heller ikke mer vann under kjølen enn det måtte være.

Når vi var kommet i båten og skulle til å legge fra kaien ved rampen kommer det en "luring" for full maskin inn straumen mot Nordåsvannet. Resultatet var noen solide bølger som var på vei mot hekken på båten vår. Heldigvis klarte jeg å bakke båten såpass at vi nesten fikk snudd båten, slik at ikke vi skulle blitt slengt inn mot kaien.. :headbang:

Ikke særlig god start med tanke på at min da skeptiske kone var med for første gang. Er det ikke mulig å ta litt hensyn når man ser folk holder på sette ut båten?

Etter denne noe ublide starten tøffet vi utover Raunefjorden i rettning Tyssøy. Og der fikk vi oss en overraskelse, en naturopplevelse av de sjeldne (i hvertfall for oss). Rett forran båten får vi øye på en hjort som har lagt på svøm i rettning Alvøy. Vi kjørte litt videre for ikke å skremme den unødig og bare la oss i ro for å iakta svømmeturen. Rett og slett et fantastisk syn.

Her er et bilde fra hjortens svømmetur.

ba35927.jpg

Med en slik naturopplevelse og et fantastisk vær ble vår første tur med båten en minnerik opplevelse. Min kone kunne konkludere med at det hadde vært en fantastisk tur og hennes skepsis var forbi. Hun var rett og slett enig i at båtkjøpet ikke var noen dum ide! :flag:

Slik kan det gå!

VAr vel ikke helt det du hadde ventet å se i sjøen. Gratulerer med ny båt.

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

Enda en med båt lappen!

Gratulerer med både vel gjennomført jomfrutur, og tilfreds "jomfru"! :flag:

Det er fint å få prøvd nybåten litt, slik at ideene til oppgraderingsprosjekter får "satt seg" litt før vinteren kommer :wink:

Lykke til videre! :sailing:

Gratulerer Saphir

Flott bilde av den hjorten :smiley:

Hva var grunnen til at du til slutt havnet på Hansvik?

Hvilken motor har du på?

Hvilken henger ble det?

Er det muligheter å få se noen bilder av båt, både utvendig og innvendig?

Mvh Beertrip

Takk for gratulasjoner!

Det er fint å få prøvd nybåten litt, slik at ideene til oppgraderingsprosjekter får "satt seg" litt før vinteren kommer

Jeg har allerede sådd inn behovet for GPS/plotter, noe min kone også "ser" har en sikkerhets verdi.

Men jeg har allerede flere planer for mulige oppgraderinger for min båt.

Hei beertrip!

Jeg var lenge i stuss på hvilken båt jeg skulle gå for. Etterhvert stod det mellom Rana og Hansvik. Jeg så etter gunstige kjøp på begge disse merkene, og hadde egentlig bestemt meg for å vente til våren med å kjøpe. Jeg var forsåvidt likestillt mellom disse to båtene, Rana hadde sine + og Hansvik sine +

Men så dukket det plutselig opp en Hansvik her i Bergen.

Båten så for meg ut til å være et ekstremt godt kjøp, Båten var en pent brukt Hansvik 18TF Hardtop (1999 modell) med 50 hester Mercury (2000 modell) og en BK henger (2005 modell) Båten var lagt ut for 70.000 :crazy:

Det var tydeligvis ikke bare meg som skjønte at dette var et godt kjøp, selgeren også..

Det ble en liten budrunde, som jeg vant etter å ha gitt 90.000 for den.

Det var i utgangspunktet litt mer enn jeg hadde tenkt, men så fikk jeg en relativt ny båt og motor for en sum som fortsatt er under markedspris etter hva jeg kan skjønne.

Båten har kun hatt en eier siden ny og er svært godt behandlet, etter min mening. Motoren kom rett fra service, der den hadde fått b.a ny propell og impeller. (jeg fikk kvitering på dette og det kostet over 6000 kroner!)

I tillegg til Båt motor og henger fikk jeg med en ekstra kallesje i god stand og et OPI A-stativ med pressening.

Selgeren hadde ikke "klargjort" båten for salg (vask,polering o.sv.) han ville bare legge den ut for salg for å prøve responsen. Så i løpet av vinteren blir det full vask og rens samt noen oppgraderinger. Jeg er svært fornøyd med både båt og motor og sater på å bruke den mye fremover.

Her er bilder av båten:

ihavn.jpg

hekk.jpg

istropp.jpg

motor.jpg

inne.jpg

ute1.jpg

:flag: Enig at Hansviken er en fin båt.Hadde selv en litt eldre utgave 1983 modell med 40hk mercury(fire sylidret)1997 modell

Gjorde ca 25-26 knop.Var også god og trygg i stor sjø,men ikke så glad i krappe bølger mot.da den slår endel.

Savner den båten litt.

På min var det pentry med vask og kokeapprat,Det er kanskje noe å tenke på hvis du skal oppgradere!!!

Edited by sol (see edit history)

Har ikke fått målt farten på min ennå, men den går vel gjerne som din.

Jeg har lurt litt på å kanskje få til et lite pantry i båten. Ser at Hansvik selger pantryseksjon med Origo 1500 for 9990 kroner, det synest jeg var en stiv pris.

Ser at det er mulig å kjøpe bare Origo 1500 for 1700 kroner :smiley:

Vet heller ikke om jeg får plass til en pantryseksjon slik som det var på de litt eldre Hansvikene. Jeg har to stoler ved siden av hverandre, og skulle jeg hatt en stor pantry måtte jeg nok ha offret den ene stolen.

Om det kun er kokemuligheter du er ute etter så ville jeg satset på disse små hendige gassbrennerne en får i koffert. Selges blandt annet hos maritim og Biltema til en brøkdel av prisen for en origo.

Gratulerer med ny båt, var flere flotte båter på det første bildet :wink:

Bølger fra strømmen kan du bare vende deg til først som sist, det finnes mange idioter som passerer den broen, fendre godt i båsen din! I morgen blir det knallvær og det er bare å hilse innom på nabobryggen om du drar forbi.

Du kan forresten få kjøpe min doble Origo som er brukt en sesong for en rimelig penge. Jeg skal inn med gass i vinter så jeg må bytte uansett.

Edited by Frøken Fryd (see edit history)

Frøken Fryd

Ja det lå noen fine båter i bakgrunnen, tenkte det var med på å gjøre bildet bedre :smiley:

Jeg kommer til å følge med på fortøyning og vurderer å sette på noen flere fendre i båsen min ja.

Det blir nok en tur i morgen tidlig, det kan jo bli lenge til neste gang vi får slikt vær her på våre kanter.

Jeg sender deg en IM ang. Origo!

mvh

Saphir

:flag: Du har rett ang pentry.På min var det bare en stol.Lagde forøvrig pentry selv av merantifiner.Koster et par hundre kroner.

Er vel dumt å ofre stolen på passasjersiden,men tror ikke det kan gjøres på annen måte.

Kommer jo an på hva du skal bruke båten til.Vi var på en ukes tur nedover svenskekysten,så det et fullt mulig å bo i båten noen dager

om været ikke er så værst.Skulle ønske kalesjen var noe høyere,slik at man kunne stå under den,men blir kanskje ikke så pent.

Kan ellers anbefale disse billige gassapparatene til 200,- som du blant annet får på biltema og europris

Vi hadde tidligere en 1985-modell Hansvik 18 HT med pentryskap. Båten ble brukt til en del 2-3 dagers turer, noe som gjorde det kjekt å ha en plass for kokekar, dekketøy, bestikk og diverse matvarer. Vi hadde derfor mye nytte av pentryskapet. Dessuten var oppvaskkummen grei å ha. Som kokeapparat hadde vi bare den omtalte "Europris-brenneren", og den (i tillegg til en liten grill) klarte seg utmerket til vårt bruk.

Jeg har ikke fått med meg hvorvidt det er vinkelsofa bak i båten din(?), men hvis det er det så ville uten å nøle ha "ofret" stolen på BB side, og satt inn/laget et skap med vaskekum - og eventuelt - kokeapparat der.

En annen grei løsning som vi hadde i båten, var et skap under førerplassen, hvor en "Porta Potti" av den minste typen akkurat gikk inn. Vet ikke hvordan dette passer i båten din?

Her bilder av pentryskapet og "toalettrommet" i Hansvik'en vår:

pentryskap.jpg

portapottiskap.jpg

Jeg savnet også en fast kokeplass. Det ble løst på denne måten.

pic00010.jpg

pic00011.jpg

Der er en brakett (av 3mm alu) i bakkant av plata som er såvidt synlig. Den er skrudd og limt fast i skrogsiden. Der er brukt TET-nipler (elektrikker-materiell) i hullet i braketten og i hullet i bakkant av benken og dessuten i "oppslått-låsen". Dette for å unngå vibrasjoner og støy. Stengene (rustfrie) kan ellers brukes til å tørke kluter på. Den nederste stanga er også hengsel.

Sokkelen til trangia kjøkkenet er skrudd fast i plata. Dette opplegget fungerte meget bra. Der ble stor nok avstand mellom kjøkkenet og kalesjen selv om man bare lar den henge nedover, og benplassen foran passasjer-setet ble også fullt ut bevart. Setene i min båt kunne dreies helt rundt.

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Her kommer det jo gode tips på løpende bånd! :smiley:

På min båt er det ikke vinkelsofa bak og på den ene siden. Jeg har en tverr benk bak og en vippestol på hvert sin faststøpte glassfiber skap.

Spørsmål til Arvid_A: Jeg tenkte også å bruke et av disse skapene under førerstolene til "Porta Potti", men såvidt jeg kan finne ut er selve døråpningen for liten til å få dette inn (sjekket målene på den minste "Porta Potti" de har på Maritim, og den er litt for stor).

Kuttet du av sidene, for å lage åpningen større?

Ser på løsningen din jonol, den så litt interessant ut, kan du ta noen flere bilder av selve innfestingen/hengslesystemet på den?

Jeg ser for meg at jeg også vil lage en plate jeg kan trekke ut, som jeg da kan sette en brenner oppå.

Tenkte kanskje å prøve å få laget et lite skap under platen også.

Hei Saphir

Det ser ut som om du har fått mye båt for pengene her ja.

Av og til dukker det opp tilbud en ikke kan si nei til.

Godt tilbud var også grunnen til undertegnedes valg av båt.

Er det en 2 eller 4T motor du har?

på min 4T 50hk så var det en smal sak å gjøre den om til 60hk.

( fjerne/bytte ut en plate mellom forgassere og justere opp blanding)

Har selv tatt opp båten for i år, men har igjen å kjøre den i ferskvann/skifte olje.

PS: Tenk deg godt om (og gjerne flere ganger) før du begynner å "modifisere" båten.

Gjør gjerne alt reversibel slik at du kan gjøre den "original" igjen.

OG HUSK, båten er liten slik at litt vekt i ene siden kan gjøre store utslag

Mvh Beertrip

NB: ta gjerne noen bilder innenfra og bakover (mot benk/motor)

Kan hende du får flere tips da.

Kan en f.eks. ha kokeapparat og vask i benken bak?

Edited by beertrip (see edit history)

Hallo beertrip!

Motoren jeg har er en 2-takter, jeg vet ikke hva som er forskjellen på den og en 60 HK. Båten går egentlig bra nok for meg.

Som du sier kommer jeg nok ikke til å gjøre noen overilte store inngrep i båten :smash:

Jeg tenker vel også som du at det kan være lurt kunne gjøre den "orginal" igjen. Jeg tor ikke det er mulighet for noe pantry i benken bak, Den inneholder rom til bensin og to flyte skott, et på hver side.

Hvilke instrumeter har du på din motor. Sjekket innom en lokal forhandler som selger orginalinstrumenter til Mercury billig. Det er nye ting som er skrudd av båter de har levert med andre motorer enn Mercury.

Du har vel sikkert også en kontakt ut fra kontrollboksen, regner med at Mercury sine orginalinstrumenter kan plugges rett i der om man har ledningsnett som passer til kontakten.

Spørsmål til Arvid_A: Jeg tenkte også å bruke et av disse skapene under førerstolene til "Porta Potti", men såvidt jeg kan finne ut er selve døråpningen for liten til å få dette inn (sjekket målene på den minste "Porta Potti" de har på Maritim, og den er litt for stor).

Kuttet du av sidene, for å lage åpningen større?.

På min båt var det originalt bare luke i toppen på stuerommet under setet, dvs setet måtte vippes opp/frem for å få tilgang til innholdet i rommet. Jeg sagde derfor ut "døråpning" på siden, som passet til Porta Potti'en, og monterte ei tredør der.

Hei!

Jeg har også kjøpt meg en Hansvik i vår/sommer. Det var en 87 mod fisker som i 91 ble påsatt Hartopp. Båten har alså sin orginale fisker innredning, mens den utvendig ser ut som en HT Turfisker. Båten fungerer greit og både en flunkende ny kalesje og båthenger var med på kjøpet. Selv om båten fungerer greit har jeg planer om å bygge inn benkene som er fremme og få flyttet styreposisjon bak der som den skal stå på en HT. Lurer på om noen av dere andre "rederene" her ville ta noen mål av benkene samt av styreposisjonen. Bilder som viser hvordan desse benkene ser ut under putene hadde også vert fint. Er deler av benkene i front flytetank? Når det gjelder styreposisjonen har jeg ikke bestemt meg om jeg skal bygge denne i kryssfiner som på de eldre modellene eller om jeg skal bygge med en form og støpe den. Mål av begge typer motaes med takk. Blir veldig glad om noen kan hjelpe meg. Jeg kan også sende/legge ut skisser som viser de målene jeg trenger dersom dette gjør det enklere for en hjelpende hånd:crazy: :fishing:

Edited by upperknott (see edit history)
Hvilke instrumeter har du på din motor.

Hei igjen

Har kun turteller for nåværende: ( helt enkel turteller)

P1000833liten.jpg

Mener at det var denne kontakten som gikk til turteller ( henger ned fra gear/gasshendelen

P1000813liten.jpg

Hvis du finner en original turteller med alt av utstyr til en 50hk 2002mod 4T så må du gjerne si fra. ( ta gjerne bilder eller link til)

Med alt av utstyr mener jeg varsellamper ++++

Mvh Beertrip