Slurp Startet 3.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 3.Oktober.2007 (redigert) Når jeg pumper med matepumpa og kommer opp i ca 15 pump, så forsvinner trykke etterhvert...til den ikke gir noe særlig mer..blir "løs pumping" Jeg har hørt at pumpen skal bli hardere..stemmer dette? Har tatt ut matepumpen og ser at membraen er hel og uskadet. Pakkningen mot blokka er også ok Men når jeg ser på "snabelveiva" inni matepumpen, så ser den litt skeiv ut..skal den være slik? ( bilde ) https://baatplassen.no/bildearkiv/9/9858/matepumpen02.jpg Redigert 3.Oktober.2007 av kjetpa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 3.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2007 Vet ikke hvordan det skal oppføre seg når du pumper, men kan ikke huske at de har vært skjeve de få jeg har sett. Perkins eller? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 3.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2007 Bytt pumpa. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kurt Svart 4.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2007 Når jeg pumper med matepumpa og kommer opp i ca 15 pump, så forsvinner trykke etterhvert...til den ikke gir noe særlig mer..blir "løs pumping"Jeg har hørt at pumpen skal bli hardere..stemmer dette? Pumpen skal bli slik du beskriver. Til og begynne med beveges memranen når du pumper. Når trykk ut fra pumpen oppnås vil ikke membranen gå tilbake etter hvert pumpeslag, og da vil det kjennes som "løs pumping" slik du beskriver. Det har ingen betydning om armen er litt skev så lenge det ikke er slark i opplagringen til den. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slurp Svart 4.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2007 Takk Kurt Motoren går jo flott når den har startet og derfor gjør matapumpen jobben sin. Jeg feilsøker på at hvis båten står ett par dager må jeg mate frem diesel til dieselpumpen, hvis j ikke gjør det, er den tung å startet ( se på et annet innleg kjetpa har ) Med ditt svar tyder mye på at kun Jabsco CAV dieselpumpen min må ha servicen i vinter. Jeg ser ingen grunn til å bytte mate pumpen enda, men hvis jeg merker noe tull etter servicen til våren er den lett å bytte snx Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kurt Svart 4.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2007 Det kan være at ventilene i matepumpen er dårlige slik at diesel renner tilbake. Dette kan gjøre at motoren blir mer tungstartet. Det du kan gjøre er å pumpe trykk med matepumpen før start, og da gjerne med stopp funksjonen på dieselpumpen aktivert. Hvis dette gjør at motoren blir lettere å starte bør du ta en sjekk på ventilene i matepumpen eventuellt bytte hele pumpen. Men vær sikker på at ikke det er en lekkasje mellom matepumpe og tank slik at det kan suges inn luft. I så fall må denne lekkasjen ordnes først. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slurp Svart 4.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2007 Siden motor skal ut og en matepumpe koster kun 450,- så blir det nok et bytte i vinter. Gjør også en Dieselpumpe service. Bytter samtidig alle dieselkabler fra tanken og rundt hele "dieselslyngen" Sjekker starter og evt sender den til service/bytte. Så skal ventiler,dyser, kompressjon og lekasjer sjekkes av kyndig dieselmann takk for alle tips snx Kjetpa Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.