Jump to content

Har matepumpen min feil eller ok?


Slurp

Recommended Posts

Når jeg pumper med matepumpa og kommer opp i ca 15 pump, så forsvinner trykke etterhvert...til den ikke gir noe særlig mer..blir "løs pumping"

Jeg har hørt at pumpen skal bli hardere..stemmer dette?

 

Har tatt ut matepumpen og ser at membraen er hel og uskadet. Pakkningen mot blokka er også ok

Men når jeg ser på "snabelveiva" inni matepumpen, så ser den litt skeiv ut..skal den være slik? ( bilde )

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/9/9858/matepumpen02.jpg

Redigert av kjetpa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når jeg pumper med matepumpa og kommer opp i ca 15 pump, så forsvinner trykke etterhvert...til den ikke gir noe særlig mer..blir "løs pumping"

Jeg har hørt at pumpen skal bli hardere..stemmer dette?

Pumpen skal bli slik du beskriver. Til og begynne med beveges memranen når du pumper. Når trykk ut fra pumpen oppnås vil ikke membranen gå tilbake etter hvert pumpeslag, og da vil det kjennes som "løs pumping" slik du beskriver.

 

Det har ingen betydning om armen er litt skev så lenge det ikke er slark i opplagringen til den.

Link to post
Share on other sites

Takk Kurt

 

Motoren går jo flott når den har startet og derfor gjør matapumpen jobben sin.

Jeg feilsøker på at hvis båten står ett par dager må jeg mate frem diesel til dieselpumpen, hvis j ikke gjør det, er den tung å startet ( se på et annet innleg kjetpa har )

 

Med ditt svar tyder mye på at kun Jabsco CAV dieselpumpen min må ha servicen i vinter.

 

Jeg ser ingen grunn til å bytte mate pumpen enda, men hvis jeg merker noe tull etter servicen til våren er den lett å bytte :smiley:

 

snx

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Det kan være at ventilene i matepumpen er dårlige slik at diesel renner tilbake. Dette kan gjøre at motoren blir mer tungstartet. Det du kan gjøre er å pumpe trykk med matepumpen før start, og da gjerne med stopp funksjonen på dieselpumpen aktivert. Hvis dette gjør at motoren blir lettere å starte bør du ta en sjekk på ventilene i matepumpen eventuellt bytte hele pumpen. Men vær sikker på at ikke det er en lekkasje mellom matepumpe og tank slik at det kan suges inn luft. I så fall må denne lekkasjen ordnes først.

Link to post
Share on other sites

Siden motor skal ut og en matepumpe koster kun 450,- så blir det nok et bytte i vinter. Gjør også en Dieselpumpe service.

Bytter samtidig alle dieselkabler fra tanken og rundt hele "dieselslyngen"

Sjekker starter og evt sender den til service/bytte.

Så skal ventiler,dyser, kompressjon og lekasjer sjekkes av kyndig dieselmann

 

takk for alle tips

 

snx

Kjetpa

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...