Jump to content

Spørsmål vask av mast (aluminium) + middel mot svare prikker

Sailor33

Recommended Posts

Hei! :smiley:

1. Jeg har en møkkete mast som sår trenger en grundig vask. Hva av vanlige vaskemiddler er bra å bruke på aluminium?

(har en misstanke om at ikke alt egner seg like bra)

Har kjøpt et eget poleringsmiddel jeg har tenkt til å bruke, men tekte jeg skulle vaske litt først. Trenger jeg egentlig dette egne middlet eller kunne jeg brukt en vanlig voks?

2. Er det noe vidundermiddel man kan bruke på innredning i båten som forhindrer sorte prikker? Min innredning er vokset teak (bivoks fra Selaclean), og voksen har ikke noe soppbeskyttelse i seg.

Tusen takk for svar!!!

:flag:

På aluminium kan du jo bruke autosol rengjør og polerer i ett.ellers det andre regner jeg med du for vasket vekk med såpe prøv en mill type først.MvhBjørn :fishing:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Hei.

Kanske Boracol Rh10 kan gjøre susen. Hallberg Rassy anbefaler denne på teak utvendig. Bruker den selv på teakdekk og er kjempefornøyd. Produktet ser ut som vann og etterlater seg ingen synlige spor etter påføring.

Står litt om det hos www.westsystem.no

Jarle

På aluminium kan du jo bruke autosol rengjør og polerer i ett.ellers det andre regner jeg med du for vasket vekk med såpe prøv en mill type først.MvhBjørn :fishing:

very carefully..........elokseringen er ca 20my = 20 tusendelsmillimeter tykk.......

S/Y Gunga Din

Skal ha masten nede i vinter og med tanke på hvor mye jeg gruer meg til det blir det nok lenge til neste gang om jeg ikke blit nødt....

Tenkte derfor prøve å pleie den litt. Ser de selger diverse masteoljer osv som jeg mistenker bare er et vanlig produkt til 10x vanlig pris. Stemmer dette eller er det gode greier jeg bør spandere? Har jo også litt hakk i eloksering her og der, særlig på bommen. Noe jeg kan gjøre her med enkle midler?

very carefully..........elokseringen er ca 20my = 20 tusendelsmillimeter tykk.......

....men hardt som glass diamant

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Tenkte derfor prøve å pleie den litt.

Ikke dumt.

Jeg har masta nede hver vinter fordi båten må fraktes på bil så jeg har muligheten til en inspeksjon og vedlikehold hver vår. Har kjøpt og brukt en masse lurium, men nå bruker jeg ikke noe annet enn Zalo for å holde den ren. Så får den et lag Maxwax Hardglans.

Alle trinser og likrenna blir smurt med Holt teflonspray.

Har en del hakk i bommen etter vant og lensetakler. Jeg skjemmes nesten, men jeg maskerer, sparkler og lakker med felgspray. Alternativet er å bytte bommen.

Takker for bra tips. Mens vi har tråden aktiv prøver jeg meg med et spørsmål til: skal montere en echomax radarreflektor i toppen. Var det noe med en spesiell type poppnagler man skulle bruke? Monell?

Vask/polering av mast - hadde masten nede i fjor (ikke på noen år igjen håper jeg) og gikk da over den med Autosol og eksentersliper med skumgummipute godt fuktet med vann. Avsluttet med å sette inn masten med noe som jeg tror heter Hempel mastepleie som vel er en slags beskyttende olje. Ble i allefall veldig bra!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Monell. Er ikke det en kopperlegering.Spenningsforskjellen mellom Cu-Al er vel omlag 0,5V. Dette er vel over akseptabel grense?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Tusen takk for alle svar. Kommer til å bruker varmt vann, zalo og poleringsluriumet mitt... :smiley:

Har masten min liggende i et mastehus (åpent med lite tak over). Ser at mange pakker inn masten sin i plast.

Er dette lurt? Stenger en ikke lett fukt inne slik at masten blir liggende å være fuktig hele vinteren??

..... slik at masten blir liggende å være fuktig hele vinteren?

Er ikke masten beregnet for å stå ute i allslags vær da. Grunnen til at mange pakker inn masten er for stort sett å hindre støv og skitt.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

saxat fra Seldens Råd&Tips

Förvaring

• Mast, bom och rullfocksystem vinterförvaras luftigt.

Likrännor placeras nedåt för att förhindra vattenansamlingar

och därmed frostsprängning. Detta är särskilt viktigt

för rullfocksystem. Masten får under inga omständigheter

läggas in i plast eller annat tättslutande material.

• Undvik att förvara en målad mast eller bom på armar

med slitskydd av vattenabsorberande material. Fukten

orsakar blåsor i färgen. Textil och mjukt trä är värst.

Nylon och hårt trä är bäst.

• Att använda masten som ås för presenningen kan vara

praktiskt men se i så fall till att den skyddas mot slitage.

Eloxeringsskiktet är endast 20 my (20 tusendels millimeter)

tjockt och kan slitas ner av en presenning som

gnider mot ytan. Resultatet kan bli permanenta skönhetsfel.

• Kolfiberprodukter är, som beskrivs ovan, känsliga för

punktbelastningar och måste hanteras varsamt.

S/Y Gunga Din

• 5 weeks later...
Hei! :smiley:

1. Jeg har en møkkete mast som sår trenger en grundig vask. Hva av vanlige vaskemiddler er bra å bruke på aluminium?

(har en misstanke om at ikke alt egner seg like bra)

Har kjøpt et eget poleringsmiddel jeg har tenkt til å bruke, men tekte jeg skulle vaske litt først. Trenger jeg egentlig dette egne middlet eller kunne jeg brukt en vanlig voks?

2. Er det noe vidundermiddel man kan bruke på innredning i båten som forhindrer sorte prikker? Min innredning er vokset teak (bivoks fra Selaclean), og voksen har ikke noe soppbeskyttelse i seg.

Tusen takk for svar!!!

:flag:

hei Sailor 33

Det beste middelet mot de svarte flekkene på innredning og event. puter er god lufting og gjerne med en luftavfukter ombord. :smiley:

Autosol er lett å ta til, men den inneholder betydelig med slipemidler. På masten vil jeg heller ha brukt Turthle skrogrens dersom den vær svært ille - men helst en valig voks med lite slipemiddel - merke er ikke så nøye, ved normalt skitten. En tynnflytende lett penetrerende olje er også bra og smøre over alle naglefester med føre en rengjør og polerer.

Svarte prikker er vel dersom det er inne i båten. Hva bruker en på det? Generelt vanskelig å fjerne.

Der vil jeg prøve meg fram - kommer mye ann på hvor soppen sitter. Ofte må en ta i bruk blekemiddel.