Jump to content

Skjære mannhull i dieseltank


Stephan

Recommended Posts

Hei !

 

Jeg har aldri sett gnister når jeg har bearbeidet aluminium - heller ikke har jeg opplevd at det er hardt for bladene.

 

Snakker vi derimot om rustfritt stål er saken annerledes. Uansett skal det mye til at dieselen antenner - er du bekymret, får du tappe ut dieselen og fylle tanken med vann.

 

Høres jo ut som om du har tanke på å tømme den og rengjøre den når du får hull.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Greitt å finne ut hvor skvalpeskottene i tanken går, slik at du ikke havner rett over en slik. Kan hende at ene skvalpeskottet er sveiset på undersiden av ditt tilkommende manhull, og da får du store problemer med å få det løst.

 

Hvordan har du tenkt å løse selve festeanordningen for det nye lokket? Regner med at du skjærer ut et nytt lokk i 2-3 cm større diameter i tilsvarende metall og skal bruke dette som lokk med en gummipakning mellom (biltema har foresten egnede gummipakninger du skjærer til. Er du smart så finner du pakningen før du skjærer, så det ikke blir for stort til å finne pakning til). Man skal gjerne ha tanken tett igjen, og lokket blir ofte skrudd. Vanligvis så sitter det muttere på underside som er sveiset fast, evt. bolter som stikker opp og er sveiset fast. Men å løse dette uten å sveise noe innvendig i tanken er jeg nyskjerrig på.

Link to post
Share on other sites

Man skal gjerne ha tanken tett igjen, og lokket blir ofte skrudd. Vanligvis så sitter det muttere på underside som er sveiset fast, evt. bolter som stikker opp og er sveiset fast. Men å løse dette uten å sveise noe innvendig i tanken er jeg nyskjerrig på.

 

Dårlig å sveise bolter eller muttere i aluminiumen. Hva med gods tykkelsen i tanken?

Er den 4 - 5 mm. er det jo bare å bore hull, gjenge og bruke bolter fra utsiden.

Link to post
Share on other sites

Dårlig å sveise bolter eller muttere i aluminiumen. Hva med gods tykkelsen i tanken?

Er den 4 - 5 mm. er det jo bare å bore hull, gjenge og bruke bolter fra utsiden.

Å blande metaller av ulik type med sveising byr på utfordringer. Mener å huske at min gamle septikktank var 4mm og at det rundt mannhullet var sveiset en ekstra ring slik at tykkelsen ble 8mm. Dette var da gjenget opp igjen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...