Stephan Startet 4.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 4.Oktober.2007 Jeg skal skjære ut et mannhull i en dieseltank av aluminium (der fins bare et 4 cm instrumenthull). Det vil vel oppstå gnister. Brann/eksplosjonsfare? Forholdsregler? Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 4.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2007 Jeg skar ut mannhull i min alutank i vår. Brukte el. vippesag og fintannede blader. Ikke noen forholdsregler og ikke noe problem. Bortsett fra et visst forbruk av blader, da. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 4.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2007 Har kuttet mye i aluminium med elektrisk stikksag. Du kan enten kjøpe billige blader - husk å kjøpe maaange. Eller du kan kjøpe gode, og litt dyrere blader og ha reserveblader igjen fra en pakke på tre stykker! Sitér dette innlegget Oso Link to post
Christina 3 Svart 4.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2007 Hvordan er det med sponet som detter ned i tanken ? Sitér dette innlegget Link to post
Stephan Svart 4.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2007 Hvordan er det med sponet som detter ned i tanken ? Det skal jeg fjerne når jeg har saget opp mannhullet. Spørsmålet er om det er brann/eksplosjonsfarlig å sage i en alutank uten at all diesel og gass er fjernet. Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 4.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2007 Hei ! Jeg har aldri sett gnister når jeg har bearbeidet aluminium - heller ikke har jeg opplevd at det er hardt for bladene. Snakker vi derimot om rustfritt stål er saken annerledes. Uansett skal det mye til at dieselen antenner - er du bekymret, får du tappe ut dieselen og fylle tanken med vann. Høres jo ut som om du har tanke på å tømme den og rengjøre den når du får hull. -koh Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 4.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2007 Har også laget mannhull i dieseltanken på båten. Tømte først tanken og gjorde den bra ren, men kom jo ikke til i det rommet som ikke var mannhull før etter utskjering av hullet. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 5.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2007 Greitt å finne ut hvor skvalpeskottene i tanken går, slik at du ikke havner rett over en slik. Kan hende at ene skvalpeskottet er sveiset på undersiden av ditt tilkommende manhull, og da får du store problemer med å få det løst. Hvordan har du tenkt å løse selve festeanordningen for det nye lokket? Regner med at du skjærer ut et nytt lokk i 2-3 cm større diameter i tilsvarende metall og skal bruke dette som lokk med en gummipakning mellom (biltema har foresten egnede gummipakninger du skjærer til. Er du smart så finner du pakningen før du skjærer, så det ikke blir for stort til å finne pakning til). Man skal gjerne ha tanken tett igjen, og lokket blir ofte skrudd. Vanligvis så sitter det muttere på underside som er sveiset fast, evt. bolter som stikker opp og er sveiset fast. Men å løse dette uten å sveise noe innvendig i tanken er jeg nyskjerrig på. Sitér dette innlegget Link to post
Tarsis Svart 5.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2007 Ja det har eg gjort lagde avlangt hull slik at ei 12mm plate som var 3cm breiare enn holet gjekk neri tanken. Limte den fast til innsida med epoxy, boret hul og gjenga med M10 gjengetapp. Tarsis Sitér dette innlegget Link to post
barentz Svart 5.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2007 Man skal gjerne ha tanken tett igjen, og lokket blir ofte skrudd. Vanligvis så sitter det muttere på underside som er sveiset fast, evt. bolter som stikker opp og er sveiset fast. Men å løse dette uten å sveise noe innvendig i tanken er jeg nyskjerrig på. Dårlig å sveise bolter eller muttere i aluminiumen. Hva med gods tykkelsen i tanken? Er den 4 - 5 mm. er det jo bare å bore hull, gjenge og bruke bolter fra utsiden. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 5.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2007 Dårlig å sveise bolter eller muttere i aluminiumen. Hva med gods tykkelsen i tanken?Er den 4 - 5 mm. er det jo bare å bore hull, gjenge og bruke bolter fra utsiden. Å blande metaller av ulik type med sveising byr på utfordringer. Mener å huske at min gamle septikktank var 4mm og at det rundt mannhullet var sveiset en ekstra ring slik at tykkelsen ble 8mm. Dette var da gjenget opp igjen. Sitér dette innlegget Link to post
barentz Svart 6.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2007 Å blande metaller av ulike typer ved sveising byr ikke på utfordringer... det er komplett umulig! Sitér dette innlegget Link to post
regina_nei_takk Svart 6.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2007 ...hvorfor heter det mannhull ? Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 6.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2007 Det heter vel mannlokk? Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
chagall Svart 6.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2007 ...hvorfor heter det mannhull ? Kanskje for at en mann skal kunne komme igjennom hullet?? Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 6.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2007 Det heter vel mannlokk? Det er sikkert også riktig "Hilmar". Mannlokket ligger over mannhullet. Sitér dette innlegget Link to post
barentz Svart 6.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2007 Riktig! Mao. like selvforklarende som musehull, kikkehull og vannhull.... Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 6.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2007 ...hvorfor heter det mannhull ? Diskiminerende...går for damehull jeg (hørtes ikke så pent ut men....) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.