Jump to content

Hvordan finne kyndig plastbåtreparatør?


båtbjørn

Recommended Posts

:flag: Er det noen som kan gi råd om hvordan jeg går frem for å få tak i noen som er interressert i å begynne å jobbe med reparasjon av plastbåter? :sailing:

Jeg driver et lite plastbåtverksted i Son og trenger råd for hvordan jeg kan få tak i en pålitelig medarbeider til reparasjoner og varierte prototype-arbeider. :flag:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer og velkommen som ny medlem her på båtplassen (BP). Det er ikke så ofte vi ser spørsmål om råd til å finne personer som kan reparere eller har lyst til å begynne å reparere båt. Men det vil ikke forundre meg om det er noen her på BP (båtplassen) som kan tenke seg å satse på en fremtidig karriere som båtreperatør. Jeg vil tro at disse vil ha en ganske brukbar fremtid med den vekst det er i fritidsbåtflåten nå for tiden. Lykke til - du får sikkert mange råd.

Link to post
Share on other sites

vet ikke om jeg kan hjelpe deg med spørsmålet ditt.

Men jeg vil ønske deg til lykke med bedriften. Jeg vil tro det er noe det er behov for. også her

Men markedsføring er nok viktig. slik at folk vet at dere eksisterer.

 

Har du/dere holdt på lenge forresten?

 

Er det noe utdanning for å drive med dette profesjonellt?

Eller bygger det bare på erfaring?

 

Da må du nok isåfall belage deg på å lære opp en eller annen.

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Foreslår at du henvender deg til nærmeste NAV-kontor (arbeidskontor som det het i gamle dager). Hvis dere klarer å finne en som er interessert i en slik jobb har du muligheter for arbeidsmarkedstiltak, dvs NAV lønner vedkommende i en periode. Dette betyr at du kan prøve ut vedkommende uten kostnad, tanken er selvfølgelig at du er villig til å ansette personen etter en prøvetid som kan strekke seg over opptil 6 måneder. Du har også mulighet for å ansette vedkommende å få lønnsstøtte fra NAV. Håper du er heldig i din leting!

Link to post
Share on other sites

Litt OT: Er det noen som kjenner litt mer til hvilke rammer NAV har? Jeg er interessert i dette temaet ut fra noen som har dyslexi (lese og skrive vansker), men som ønsker å jobbe like vel. Har oppfattet at de trenger noe mer bistand til lese og regne opplæring selv om de er noen år gamle. Kankje ikke umulig et noen av dem har fremtid i maritim sektor!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Foreslår at du henvender deg til nærmeste NAV-kontor (arbeidskontor som det het i gamle dager). Hvis dere klarer å finne en som er interessert i en slik jobb har du muligheter for arbeidsmarkedstiltak, dvs NAV lønner vedkommende i en periode. Dette betyr at du kan prøve ut vedkommende uten kostnad, tanken er selvfølgelig at du er villig til å ansette personen etter en prøvetid som kan strekke seg over opptil 6 måneder. Du har også mulighet for å ansette vedkommende å få lønnsstøtte fra NAV. Håper du er heldig i din leting!

 

NAV har noen hovedtiltak ifht praksis.

 

1. Praksisplass: Den "heldige" er ikke i ett annsettelsesforhold, skal "gå utenpå" annen arbeidskraft og ikke erstatte noen andre som har lønnet arbeid. Praksisplassdeltaker får kursstønad fra NAV. Om jeg ikke husker feil så ligger den på 270,- pr. dag for voksne over 18. Det kan også søkes om en del tilegg, dvs reisetilegg, barnetilegg, botilegg osv, osv. Praksisplass kan var intill 10 mnd, arbeidsgiver har ingen forpliktelser til å videreføre arbeidsforholdet etter det.

 

Praksisplass er ment å gi deltaker praksis/erfaring innen en jobb, samt en referanse og muligheter for anbefaling osv.

 

Praksisplass kan vare inntill 10 mnd, men det avtales kortere perioder, gjerne 1-2 mnd, hvorpå man tar en samtale og vurderer videreføring av avtalen.

 

2. Lønnstiskudd: Deltaker mottar ordinær lønn fra arbeidsgiver og jobber som en ordinær ansatt. Arbeidsgiver får dekket en andel av lønna (eks. arbeidsgiveravgift) etter avtale med NAV. Rundt 70% er vanlig, men man kan presse NAV opp i 90%, hvis man er dyktig :-)

Deltaker utfører helt ordinær jobb og man inngår gjerne en avtale med NAV som forplikter arbeidsgiver. Dvs. at man feks dekker 70% av lønna i 6 mnd hvis arbeidsgiver kan garantere ordinær lønn i en like lang periode i etterkant.

 

Dog er ikke disse avtalene juridisk bindende.

 

3. Tiltak/individuell AMO. Man kan skreddersy et opphold hos arbeidsgiver (kursarrangør) som en kurspakke. Deltaker vil da motta kursstønad, kursarrangør tar betalt for kurset.

---------------------------------------------------------------

 

Om jeg var arbeidsgiver, og fant ett duganes menneske, ville jeg brukt lønnstilskudd hvis det var en voksen person med tidligere arbeidserfaring. For ungdom går det (såvidt) ann å bruke praksisplass først, men 270,- pr dag, og en mindre forpliktende avtale, er ikke nødvendighvis det beste grunnlaget. Jeg mener det beste er å gi ansvar og rett betaling så tidlig som mulig, med mindre det er spesielle behov ute og går.

 

Lønnstilskudd forplikter, men fungerer ikke arbeidsforholdet så er ikke arbeidsgiver juridisk forpliktet, det blir i allefall neppe fulgt opp av NAV eller deltaker. Arbeidsforhold med lønnstiskudd kan i praksis sies opp på dagen, men man må da sef. ta kontakt med den saksbehandler på NAV som har inngått avtalen. Men om denslags gjenntar seg vil det sef. bli vanskligere å inngå nye avtaler med NAV om lønnstilskudd. da ting fort kan begynner å ligne på utnyttelse av systemet og arbeidssøkere.

----------------------------------------------------------------

Ulempen med både praksisplass og lønnstiskudd er på et hvis at du må predikere ovenfor NAV hvorfor du er i tvil om denne personen vil duge. Det å si at NAV må betale store deler av lønna til noen i en prøveperiode er på mange måter å så tvil om dugligheten til den aktuelle personen.

 

Som NAV saksbehandler vil en altid kunne si att det bare er å ansette på vanlig hvis, hvorfor trenger du spesielle tiltak på akkurat denne personen?

 

I den prosessen skal man være varsom for å ikke "trå ned" en potensiell arbeidstaker.

 

Å argumentere med at "bedriften" ikke har råd til å betale full lønn er heller ikke nødvendighvis noe sjakktrekk. Da utelukker man fort mulighetene for ordinær ansettelse etter tiltaket er slutt (må jo anta at bedriften fortsatt ikke har råd), samtidig kan det da virke som man utnytter systemet med lønntiskudd/praksisplass.

---------------------------------------------------------------------

Til sist vil jeg si at jeg har møtt mange flotte arbeidsgivere med en sosial samvittighet og profil ,som er villig til å gi personer, som av en eller annen grunn har redusert mulighet til å komme inn på arbeidsmarkedet, en real sjangs. De ender ofte opp med en lojal og ekstremt stabil arbeidskraft (da arbeidstakerne reelt sett fortsatt har redusert mulighet på det ordinære arbeidsmarkedet).

 

Et godt eksempel er Stormfjell, en eller annen plass på vestlandet, som nesten bare ansetter personer som kommer fra soning, de har ekstremt lojal og stabil arbeidskraft, noe som er viktig for bedrifter, særlig når arbeidsmarkedet presses, slik som i dag.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Hei Båtbjørn.

Her i Stavanger er det ikke lett å få tak i gode folk til platreparajonsfaget, men det betyr ikke at det er umulig. Jeg ville undersøkt muligheten for å lære opp en person og ha et samarbeid med Nav og Norboat.

Opplæring i mindre bedrifter er ofte vanskelig av kapasitetsmessige årsaker, men der kan kanskje Norboat være til stor hjelp.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...