Jump to content

Skifte impeller Honda 115 hk

roesok

Recommended Posts

Har en 99 mod. Honda 115 hk. Tror ikke det tidligere er skiftet impeller på denne og vurderer derfor å gjøre det nå i høst. Sjekket med veksted og de mente at en slik operasjon ville ta 3-4 timer (!?) Kan dette virkelig stemme, noen som har erfaring med tilsvarende?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Jo, er nok en verkstedjobb, men 3-4 t. arbeid? Mener å ha lest i en eller annen link at en slik operasjon tar ca 1 t. Girhuset må vel demonteres, er det da andre ting som bør sjekkes samtidig? Termostat...? Pr idag så fungerer det hele bra, kjølestrålen er fin. Dersom impeller begynner å bli dårlig, vil det da bli gradvis dårligere stråle eller vil impeller brått og brutalt slutte å fungere?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

• 5 months later...

Løfter opp denne tråden igjen. Det ble ikke skiftet impeller i fjor, spørsmålet er om en bør ta utgiften før sjøsetting i år. Motor er 8-9 år. Ser at når det gjelder innenbordsmotor så blir det stadig skiftet impeller, men der er det vel en enkel sak. Er det slik at på en innenbords dieselmotor så er behovet for skifte mye større enn på utenbords?

En verkstedmann jeg snakket med mente at "kjør så lenge det fungerer"... Er det noen med store utenbordsmotorer som har erfaring med dette? Det å demontere hele undervannshuset er en omfattende og dyr operasjon som jeg helst vil unngå om det ikke er nødvendig.

Jeg har hatt mange motorer opp gjennom årene, alt fra 2 til 150hk og de aller fleste av merke Johnson/Evinrude, men også noen Honda, Yamaha, Tohatsu og Suzuki. Har hatt motorene fra 3 til opp mot 20 år og har enda tilgode å skifte en eneste impeller! Bare flaks? Tror ikke det. :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Impellere på utenbordsmotorer slites visstnok ikke på samme måte som på innenbordsmotorer, og trenger derfor i utgangspunktet ikke skiftes i det hele tatt så lenge kjølingen fungerer som den skal. Etter hva jeg har forstått så er "normalen" at disse varer ut motorens levetid. Så du kan nok trygt ta det med ro her ja....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Enig med Index, så lenge motoren fungerer normalt og ikke viser tegn til prostatitt, er det vel ingen grunn til å bytte bare for å tilfredstille egen psyke. Tørrkjøring av impellere er ikke bra, og har den være det over noen minutter hadde jeg byttet.

Termostatbytte derimot; dette er gjort på 5 minutter på denne motoren...- Og da får du en idé om hvor mye avleiring det er i kjølekanalene dine også :wink:

4 timer for å bytte impeller....? Tja... hente inn båt med motor fra parkering til veksted, rigge til, skru ned undervannshus og bytte impeller, sette i sammen, rigge til for prøvekjøring, kjøre ut igjen med båt til p-plass, skrive faktura/regning og behandle kunde... - De tar jo betalt for alt sammen.....

Edited by rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Så er det ofte et helvete og bytte impeller på litt eldre motorer, samtlige bolter henger og kan lett brekke, derfor kan det også på en måte være en fordel og bytte nå før boltene har satt seg alt for godt :wink:

Har en Mercury 225 Optimax, skifter impeller annenhvert år uansett. Det tar verkstedet mellom 1/2 til 1 time. At det skal være 2 til3 ganger mer jobb på din Honda høres snodig ut.

Løfter opp denne tråden igjen. Det ble ikke skiftet impeller i fjor, spørsmålet er om en bør ta utgiften før sjøsetting i år

Jeg har dette svaret.

Impellere varer ikke evig, dersom undervannshuset ikke blir løsnet på mange år kan motordelene (ofte drivakslen,der den normalt deles) sette seg så godt fast at det praktisk talt ikke er mulig å løsnet undervannshuset. Da kan det være vanskelig å bytte impeller dersom du trenger det. Hvor ofte den bør byttes er vanskelig å si, men et sted mellom 5 og 10 år er tipset mitt basert på følgende erfaring.

Byttet impeller på en Mercury 60 HK etter 5 år, impelleren så fin ut.

1 time for å løsne undervannshuset, 10 min på å bytte impeller.

Byttet inpeller på en Suzuki 8 HK etter 10 år? (kjøpe motoren brukt), den ene gummi skovelen var røket og lå å slang.

4 timer for å løsne undervannshuset. 10 min på å bytte impeller.

Kontrollstrålen for kjølingen så fin ut da motoren ble tatt opp om høsten men ikke da jeg testet den til våren før båten skulle på vannet.

Tipset om at "kjør så lenge det fungerer"... er sikkert fint, men når det slutter å fungere midt i ferien hva gjør du da?

Når du får oppgitt 3-4 timer for jobben høres ikke dette urimelig ut, spørsmålet er vel hva vekstedet gjør dersom jobben blir gjort på 30 min?

Har nettop sjekket to verksteder som jeg bruker og spørsmålet var tid og kostnad for bytte av impeller på en 15hk Suzuki 4-takter fra 2001. Den ene svarte en times tid og den andre svarte kan ta opptil to timer. Impelleren koster 400/500 så jeg regner med at det kommer meg på 1500 til 2000 å få denne jobben gjort av verksted.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Så lenge kjølingen fungerer tilfredsstillende, motor vinterkonservert, er det bortkastet å skifte impeller på en utenbordsmotor med mindre den har mange timer på baken. De fleste motorer går kun noen få timer i året og slitasjen på impeller er ubetydelig.

Litt blanda drops når det gjelder råd og tilbakemeldinger, men hovedkonklusjonen er vel at det er bare å kjøre videre. Dessuten har motor en overopphetingsalarm, dvs. at om motor blir for varm så vil turtallet automatisk senkes og det vil komme et lydsignal. Dette er vel noe som flere motormerker har og er en fin sikkerhetsfunksjon.

Vil nevne at jeg var borti en Honda 115 med prostatit i fjor engang. (2001 modell) Det bare sildret ut av kontrollstrålen. Termostat bytte ble foretatt uten noen innvirkning. Motoren ga heller ingen overopphetingsalarm. Det ble forberedt for impellerbytte, men eieren solgte båten før vi fikk foretatt dette. Han har ikke hørt i fra ny eier etter dette...

- Flott motor å sku på forøvrig - nydelig kvalitet, pent og med smarte løsninger...

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Det er jo en klassisk "feil" at kontrollstrålen kan forsvinne/bli svak grunnet smårusk eller saltkrystaller som har satt seg i rørsystemet. En grei måte å løse det på er å stake opp med en passende tykk sene.

Joda, det ble forsøkt forskjellige varianter både med tynn wire og trykkluft. Etter thermostatskifte ble neste steg vurdert til impellerbytte....