Jump to content

Behov for "kartplotter"

Arild Iversen

Recommended Posts

Hadde en fantastisk flott seiltur sist sommer fra Bergen til Lofoten og tilbake til hjemmehavn i Trondheim.   Ombord i DreamCatcher, en First 35 er det ikke kartplotter, men jeg har 2 GPSér.

En fast ved kartbordet og en løs i cockpit.  Har et stort kartbord med god plass til kart under og benytter vanlige papirkart ( ikke båtsport ).

Opplevde imidlertid stadig vekk når jeg kom i prat med folk underveis, at de ville se på "kartplotteren " min.   Til å begynne med skjønte jeg ikke helt spørsmålet, men når folk lett hoderystende klatret opp leideren etter å ha inspisert navigasjonsplassen min, snek det seg inn en stygg mistanke om at jeg MANGLET noe  :confused:

Jeg er på ingen måte motstander av fremskritt, tvert imot, men grenser ikke dette med "må ha kartplotter" til poaranoia da dere ???

Har av og til følelsen av at gleden og utfordringen ved å være på sjøen helst skal stå i forhold til hvor mye elektronikk og fjernstyrte elektriske og hydrauliske funsjoner en har ombord.

Jeg er såpass gammel at jeg står på egne bein i en slik sammenheng, men registrerer stadig vekk dette "must", og at mange kanskje føler seg, eller ikke anser seg,  helt på topp uten at de har minst like mye stæsj som nabobåten.

Navigasjon og bestikk fungerte perfekt på min lykkelige kystseilas hvor bla. fryktede strekninger som Stadt, Hustadvika, Folla, Sklinna og Vestfjorden ble tilbakelagt helt greit.

Untatt Lofoten seilte jeg aleine hele strekket.......uten kartplotter....

Har vi litt lett for å ukritisk hoppe på slike nyvinninger som vi tror vi må ha, eller er det              " komfortnivået"  som setter dagsorden ???

Hilsen

Arild

Hei!

Er litt enig med deg, Arild. Vet ikke helt om jeg tør innrømme det her offentlig, og med fare for å bli utstøtt,:wink: men faktum er at jeg er enda "verre". :eek: Har ikke GPS en gang. :eek: Har kjørt både på Sørlandet og Svenskekysten en del ganger, og har da kommet dit jeg vil jeg også. Ser nok nytteverdien av en plotter, men stort sett så føler ikke jeg noe voldsomt behov for den.

Men tror nok kanskje det blir en GPS snart, og da begynner vel ratt snøballen å rulle for meg også ?????  :cool::crazy:

:eek:

Kan bare si meg enig. Har brukt båt i kragerø området i 30 år riktignok ikke lange turer med helgaturer og dagsturer i nærområdet. Har pr. i dag ikke hverken gps eller plotter i daen båten, Har bestandig funnet frem kun ved hjelp av kart. Men da jeg kjøpte meg båt for å ha hjemme i Trondheim ( med nesten bunnløs fjord uten skjær :crazy:) var det med en GPS og raskt kom plotter + en hel del andre elektroniske duppeditter som jeg leker meg med og er kjekt og nytttig å ha :cool: . Syntes i dag det er behagelig å kjøre på plotter men sjekker bestandig kartene som før..

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Så det er fler enn meg som setter spørsmålstegn ved nytten av slike duppeditter.

Ute på åpent hav kan den kanskje være nyttig, men der har man god tid så der er det jo bare å plotte fixet i kartet.

Innaskjærs til finnavigering er de ubrukelige dersom de ikke er del av et INS, og kartmaterialet er for dårlig.

Her jeg opererer mitt lille skip, Skagerrakområdet, har jeg aldri opplevet en eneste gang at kartplotter hadde vært nyttig.

På  helgeturer over til Koster og det området har det hendt mer enn en gang at jeg har glemt å slå på GPS.

For ordens skyld, jeg har PC-basert plotter, WinGPS, men bruker den aldri.

Store Norske Kullseilingskompani.

Nytten av en duppeditt må det vel være opp til hver enkelt å finne ut av. En duppeditt kan være nyttig for noen, men unyttig for andre. Ser man ikke nytten av en duppeditt er det bare å la vær å kjøpe den. Har nytte av alt jeg har ombord. ellers hadde jeg ikke kjøpt det.

Ble en gang invitert ombord i nabobåten der vi lå. Flere andre hadde også funnet veien dit, bl.a en kar som skrøt fært av båten sin, og det flotte lvet i pakt med naturen som han levde.

Han seilte en åpen trebåt uten noen form for luksus og harselerte  med oss andre som hadde både toalett, varme og andre bekvemligheter ombord. Som toalett hadde han en bøtte og han sov under en presenning. Dette var mye mye bedre enn de luksusgreiene vi andre omga oss med.

Det var en sur og kalt høstveld, og da han øynet muligheten til å få overnatte i en komfortabel køye gikk det ikke lange tiden før han hadde hentet soveposen sin  og funnet seg godt til rette ombord i all luksusen som han hadde harselert over tidligere på kvelden.

Det hører også med til historien at han snorket så høyt at jeg senere på natta måtte låne ut en køye til kapteinen i nabobåten  som hadde vært så gjestmild.

:crazy:

Ute på åpent hav kan den kanskje være nyttig, men der har man god tid så der er det jo bare å plotte fixet i kartet.

Innaskjærs til finnavigering er de ubrukelige dersom de ikke er del av et INS, og kartmaterialet er for dårlig.

Her jeg opererer mitt lille skip, Skagerrakområdet, har jeg aldri opplevet en eneste gang at kartplotter hadde vært nyttig.

Nå er jeg ikke sikker på hva du mener med INS, men min erfaring er at kartmaterialet er godt nok, og at en vanntett plotter hadde vært kjekt å ha i cockpiten i seilbåten. Da hovedsaklig til innaskjærs bruk, særlig fordi papirkartene ikke tåler vann særlig godt, og noen ganger når det blåser kan det være litt brysomt med vindfanget som et slikt stykke papir representerer.

GeirKS

Behov er noe man lager selv, det er klart man kan klare seg uten plotter, og andre hjelpemiddler for den slags skyld, men hvis dere hadde sett hvor "kjekt" det er å ha så hadde det nok stått høyt oppe på ønskelista.

"Jeg bruker den nå mest i trange farvann, som et kart båten flyter i."

Så får dere muligheten til å være med en som har plotter, prøv og se............. :crazy:

Hei

Om man har bruk for eller "må" ha en kartplotter er vel et spørsmål om man liker å ha litt fansy utstyr, litt å trykke på. Synes ikke jeg må ha en kartplotter ombord når det gjelder sikkerhet. En liten gps er flott å ha. Har seilt kysten vår på langs mange ganger uten kartplotter eller gps. Synes det å seile optisk, jobbe litt i bestikket er endel av det å være på sjøen. Godt kjent blir man også.

En annen ting er at mange lystbåtførere nå går slavisk på kartplotter, dag som natt. Dette kan jo skremme vannet av en. Her har jeg en mistanke om dyktige selgere har vært ute.

Kjøpte meg ny båt i helgen, mulig jeg kjøper en plotter, hvorfor? leketøy, ikke noe annet.

Er jo enig med de fleste innlegg her, men:Vi mennesker (menn) er nå litt jålete vi også med våre teknodingser og annet forniklet jåleri til båten. Plotter er vel en avart av 3-fotsyken? Hva med mobiltelefon, 10-15 år siden måtte man være ”important” forretningsmann for å ha det, nå blir man nærmest sett på som en særing hvis man ikke har. Om ikke altfor lenge laster man ned kart til mobilen alt etter hvor eller hva man skal; bykart, skogkart eller sjøkart.

Plotter/gps er i høyeste grad nyttig for meg da jeg for tiden har en ”liten og kjapp en” og dermed ikke plass til eller uhåndterlig med ei kartmappe om bord. I motsetning til Krapyl er det akkurat innaskjærs jeg har bruk for elektronikken, krysser en del mellom holmer og skjær i f.eks Blindleia og der skal jeg love der er 1000vis av umerkede skjær utenfor leden. At du kan påstå at det ikke er nyttig til finnavigering er heilt gresk for meg, det tyder kanskje på at du bruker rasterkart som ikke blir mer detaljerte etter hvert som du zoomer inn??

Som min gamle avdøde bestefar, som var byggmester, sa da hans sønn kom på jobb med ei av de første håndsirkelsagene som kom på markedet på femtitallet. Sånt faenskap skal vi ikke ha her i mitt firma, skal du sage så får du gjøre det for hånd!

Så om jeg har bruk for det? Joda, jeg har reddet mange propeller med duppedingsen min!

Til dere som hverken ser nytten av å ha plotter eller GPS:

Hva gjør dere hvis dere skulle være så uheldige å bli overrasket av tett tåke?

Slår på radaren?!!

Personlig er jeg litt skremt over nettopp dette - at folk tror kartplotter er tingen i tykk tåke...

Det kan være greit å holde rede på hva annet (tenker da på objekter som beveger seg...) som også finnes i nærheten.

Slår på radaren?!!

Personlig er jeg litt skremt over nettopp dette - at folk tror kartplotter er tingen i tykk tåke...

Det kan være greit å holde rede på hva annet (tenker da på objekter som beveger seg...) som også finnes i nærheten.

En radar er selvsagt mye bedre enn en kartplotter i tykk tåke.  En kartpotter er imidlertid mye bedre enn ingenting. Det er en GPS også.

Er en gps alltid nøyaktig? Fungerer den like bra alle steder?stopper datamaskinen noen gang opp. Kartplotteren er noe man kan se bort på for å dobbelsjekke at pos. stemmer, et tilleggs hjelpemiddel. Om jeg ville ha seilt med kartplotter i tett tåke, klart det. men ser andre meg?

INS = Integrated Navigation System. Bruker mer enn en sensor.

Ja jeg har brukt kartplotter. På jobb. Mye.

Alt fra Maxsea på laptop i åpen båt til den største til Simrad. (Nei, du får ikke brosjyre på den på Sjøen for alle).

Hva jeg gjør når det blir tåke? Setter kurs mot åpent hav, vekk fra steirøysa.

GPS er innenfor 15 m. i 95% av tiden. De siste 5% får vi håpe alle er fortøyd.

Store Norske Kullseilingskompani.

Krapyl:

Men uansett skal du finne ut til åpent hav, og det er ikke så lett hvis du har en haug med øyer på utsiden av stedet du befinner deg. Du ser noen ting, og du er heller ikke lenger er sikker på hvor du er. Havnet i en slik situasjon i fjor og er glad vi hadde GPS og PC med kart i reserve.

Uten noen av disse hadde vi bare måttet droppe anker. Så knapt baugen på båten.

Så kan man selvsagt si at man drar ikke på sjøen når det er tåke, men den kan komme helt overraskende og fort på slik vi opplevde.

:smiley:

Hmmm......   Interessant debatt!

Må innrømme at jeg hører til i gruppen ( som jeg har inntrykk av er raskt voksende) som i mitt stille sinn fnyste litt av både kartplotter og andre dingser. Kompass,draft, linjaler og passer var da vel de riktige hjelpemidlene til å stikke en kurs, og sjømerker, lykter etc fortalte da hvor en befant seg? Men som altså etter å ha sett med egne øyne for et kjempehjelpemiddel GPS og kartplotter virkelig er,har fått et annet syn på saken.

Elektroniske hjelpemidler er utmerkede , ja nettopp, HJELPEMIDLER! De fritar ikke skipperen fra å kunne navigere sitt fartøy på "gammelmåten"! Alt teknisk er sårbart for feil eller driftsstans, og gjør man seg avhengig av disse tingene kan man fort stå  med skjegget fullt av postkasser, og med ansvar for de andre ombord. Her er det ikke spørsmål om enten eller. men både og! Og med hensyn til mørke og tåke: chiefen har radaren  klar til montering før sommeren,antagelig autopiloten også!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

:nono:Hei.

Disse innleggene kan jeg ikke la kona se. Nå har jeg argumentert for madammen at KARTPLOTTER er absolutt et must. At det har gått bra de 20 årene vi har hatt båt er jo bare flaks!

Det må jo være gøy å følge med på skjermen og se eksakt hvor du er!

Nå nærmer Båtmessa på Lillestrøm seg og dit skal jeg med bankort, men fornuften blir kanskje hjemme sammen med kona.

Bare hun ikke leser innleggene om (u)nytten av kartplotter.

Kirkes

Hva er dette for slags idealisering av "det enkleste er det beste"?  :eek:

Klart du har nytte av både GPS og kartplotter. Jeg har hatt GPS siden jeg kjøpte båt i 1996. Kjøpte kartplotter 2 år senere (det var kanskje litt tidlig selv om min Simrad CE30 var et godt hjelpemiddel). Da jeg byttet båt var jeg ikke sen om å investere i en ny kartplotter (Simrad CP42 Sun View), og senere en enkel Garmin GPS som backup.

Klart jeg er guttunge og slike duppeditter har et element av "kjekt å ha" i seg. Det innrømmer også jeg. Men dette er fantastiske hjelpemidler - i tillegg til kartet og bestikknavigasjonen (ja jeg kan bruke det også - tok fritidsbåtskipper-eksamen våren 2003 og det var myyyyye navigering med kart, parallellforskyver og passer).

Når jeg er på sjøen ligger alltid papirkartet på kartbordet og plotteren er på. Plotteren er fantastisk både utaskjærs og innaskjærs. Kanskje mest det siste. Utaskjærs gjør jo egentlig GPSen samme nytten så lenge du er så langt fra land at du allikevel kun ser sjø på skjermen. Jeg har gått utrolig mange steder i trange farvann og brukt plotteren sammen med papirkartet og dybdemåleren. På den måten har jeg "gått opp" leder jeg ellers ikke ville tort å forsøke meg på. Går jeg det som for meg er lengre strekninger legger jeg alltid opp ruten på forhånd, både på papirkartet og på plotteren, så er jeg trygg på hvor jeg skal gå og har ruten til senere bruk. Track-funksjonen er også fantastisk - trykk på kanppen så "tar du opp" ruta, lagrer den og så kan du følge den siden og være sikker på at du går akkurat samme sted.

Selvsagt klarer du deg godt uten. Bestikknavigasjonen har fungert utmerket i hundrevis av år. Men er du litt teknisk interessert er det mye mer morro med karplotter og GPS (i tillegg).

Og en ting er helt sikkert - Kartplotter og GPS øker sikkerheten - betydelig, og mest for de som er minst bevandret i "gammeldags" navigasjon. Er ikke det kjempeflott, da?

Til slutt - vi er da vel for voksne (gamle??) til at vi kjøper utstyr for å imponere naboen?  :smiley:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Hej !

Håller med KOB !

Visst kan det vare skoj någon gång o gå 'back to basic' !

En del gillar o segla vikingaskepp andre skall ha det absolut senaste i elektronikkveg !

Det er upp till var og en !  Huvudsaken er att man trivs med det man håller på med !

Det går ju alldeles utmärkt att segla utan inombordsmotor, det er ikke så

mange decennier sedan man fikk paddle eller ro ner vinden tog slut, eller

ligge o vente på 'ny vind' !  Men idag er det ikke mange som far runt utan

inom eller utombordare som komplement till seglen!

På samma sett er det med elektroniken, du klarer deg utan den,

du kan til og med klara dig utan kompass, vikingarna gjorde detta!

var og en tar med det den tycker!

Jag tycker kartplottern er bland det beste som kommit efter kompassen

o radarn (har dock ingen radar  :cool: men den finns på listen  :blush:)

kartplottern er veldi kjekk nattetid i ikke-fyrbelysta leder !

S/Y Gunga Din

Her må jeg si meg totalt uenig. Av alle ting ombord i båten, er kartplotteren noe jeg alldeles ikke vil gi slipp på. Jeg kan ofre veldig mye for å beholde kartplotteren. Den er rett og slett fantastisk. Nå har jeg hatt plotteren (PC m 15" dagslysskjerm) i en sesong. Før det var jeg av den oppfatning at kartplotter var mer en kjekt-å-ha-ting. Spesielt siden kona er rasene dyktig på kartlesing.  Jeg må bare si det igjen. Et fantastisk hjelpemiddel som gjør båtopplevelsen trygg og avstressende i både kjent og ukjent farvann. Og innaskjærs. Spesielt innaskjærs.

Yttaskjærs er det greit der også, men det finnes ikke riktig de samme mulighetene for å kræsje med et skjær på 50cm dybde når det er åpent hav så langt øyet ser og minste dybde er 274 meter.

Å navigere med et 1:50.000 båtsportkart i kombinasjon med ukjent farvann er en prøvelse. Og er det litt fart på skuta, skal man ha tunga rett i munnen, ett øye på kartet og ett aktivt speidende fremover. Litt uoppmerksomhet og uhellet kan være ute.  

Alternativet med en 15" skjerm med et kartprogram i en anstendig målestokk, med kurs opp slik at det jeg ser på kartet er nøyaktig de samme konturene jeg ser når blikket løftes. Kombinert med en og annen dobbeltsjekk mot ekkoloddet, og jeg føler meg på toppen av verden. Full kontroll til enhver tid. Og om plottingen ikke er på meteren riktig, så spiller det ingen verdens rolle. Jeg har et godt kart, øyne i hodet og kan orientere meg med omgivelsene.  Jeg vet nøyaktig hvor jeg er hen til enhver tid, jeg vet hvordan veien videre ser ut.

De som sier at kartplotter er mer et kjekt-å ha-ting har enten ikke kartplotter selv eller har ikke lært å utnytte dette fantastiske hjelpemiddel.

Lotus

Ja her er det både for og imot som ventet  :wink:

Utgangspunktet mitt var ikke at "enklest er best", eller at alt nytt er unødvendig stæsj.

Det som forundret meg litt og fikk meg til å stusse i fjor sommer, var de mange som ble lett hoderystende når de så jeg ikke hadde kartplotter.

Det virket som om det stigamiserte meg på en måte som en slags negativ avviker.

Det at jeg hadde seilt en god del av norskekysten uten problemer telte liksom ikke.

Jeg har kompiser som er profesjonelle fiskere som sverger til kartplotter, det er det beste som har hendt dem sier de.  Både i forhold til navigering, men også for å fastsette hvor bruket står og kurs tilbake til den første blåsa på linestubben.

Jeg sier derfor ikke at dette utstyret er tull og tøys, tvert imot, men det å ha eller ikke ha kartplotter bør ikke bli standarden som din kvalifikasjon som sjømann måles etter.

Jeg mener at GPS og papirkart er fullt ut tilstrekkelig til sikker navigasjon både på kysten og på overseilinger.  Det seg være til Shetland, Island eller Danmark.

I mitt hode står radar vesentlig høyere på ønskelista enn kartplotter.

( jeg må vel bøye nakken  og innrømme at jeg er null interessert i data, og dermed nok har en mental sperre i forhold til å gjøre meg " avhengig" av slikt utstyr også  :cool: )

Uansett, det primære må være sikker ferdsel på sjøen. Det skylder vi oss selv, våre familier og ikke minst de andre sjøfarende vi deler denne fantastiske kysten vår med.

Mener en at dette oppnås best ved hjelp av kartplotter så ok for meg, men jeg ønsker at jeg og mine likesinnede som velger å klare oss uten, ikke blir sett ned på som bakstreverske mørkemenn  :blush:

God seilas....nå går det rette veien !!

Arild

:blush:

Jeg har hatt kartplotter i mine båter de siste 5 årene og jeg må base si at dette er et utrolig hjelpemiddel som bringer en god ro inn i båtlivet mitt. Det er jo slik at når vi er på tur så sitter hverken jeg eller madammen og følger med på kartet konstant og derfor er plottoren fin å ha. Særlig når man beveger seg inn i ukjent farvann er det godt å vite hvor i kartbildet man er, selv om man selvsagt holder oppsyn med papirkartet også.

Folk som mener kartplotter er jålete bør skifte ut lyspærene med parafinlamper og koke maten over åpen flamme.

Fritt valg men det er ikke dumt å følge litt med i utviklingen.

Jeg mener at GPS og papirkart er fullt ut tilstrekkelig til sikker navigasjon både på kysten og på overseilinger.  Det seg være til Shetland, Island eller Danmark.

Det er jeg helt enig med deg i. Men poenget er da ikke at GPS og papirkart er nok? Poenget er at du får det betydelig sikrere og lettere ved å bruke en kartplotter. Dermed blir du tryggere i vanskelige situasjoner. Det er viktig det. I tillegg unngår du kanskje å rote deg oppi noe vanskelig eller kjøre på grunn. Det er viktig det. Hvem kan med hånden på hjertet si at de alltid har visst nøyaktig hvor de er og har vært til enhver tid i hele sitt båtliv? Aldri nistirret i kartet og uttalt at dette stemmer da ikke??!!

Men selvfølgelig. Du står fritt til å utforske f.eks. en Kragerø-skjærgård med en gps og et 1:50.000 båtsportkart. Det krever sitt. Men hvorfor ikke bedre sikkerheten og samtidig kunne slappe litt av og nyte båtturen og skjærgården?

Jeg var akkurat som deg. Men så oppdaget jeg lyset. Siden har mørket aldri fristet.  :blush:

Lotus

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...