Jump to content

Behov for "kartplotter"


Arild Iversen

Recommended Posts

Mye er mulig. For noen år siden kom det frem at det var ganske vanlig at russiske lasteskip manøvrerte langs kysten med et 7ende sans kart og godt mot.

Å manøvrere i åpent farvann med marginer på flere hundre meter er jo en enkel sak, det er meget enklere og totalt sett sikrerer med karplotter i trange farvann.

Link to post
Share on other sites

Det som forundret meg litt og fikk meg til å stusse i fjor sommer, var de mange som ble lett hoderystende når de så jeg ikke hadde kartplotter.

Det virket som om det stigamiserte meg på en måte som en slags negativ avviker.

Det at jeg hadde seilt en god del av norskekysten uten problemer telte liksom ikke.

Arild

Til Arild

 

Hva slags folk var det du traff?

Synes dette høres rart ut. Det er tross alt ikke så vanlig med kartplotter (tror jeg). Det var først på sensommeren i fjor at jeg fikk meg plotter, og papirkartene vil fortsatt bli flittig brukt. Plotteren er kun et ekstra hjelpemiddel, og jeg har da klart meg i alle år uten. I 1997 kjøpte jeg en liten GPS, og så begynte jeg å ekperimentere med en PC og kart som jeg scannet selv. Fin vintersyssel som gjorde at jeg også lærte enormt mye om kart som jeg sikkert ellers ikke ville reflektert over.  :cool: På sjøen ble PC'en tatt fram en gang i mellom, men lå for det meste nedpakket.

 

Før GPS'ens tid tok vi oss fram da også, men måtte nok bruke adskillig mer tid med nesa i kartet enn etter at GPS'en kom ombord.  Kona var flittig kartleser når jeg sto til rors, for vi menn kan som kjent bare gjøre en ting av gangen.

 

Hvis jeg regner etter blandt de jeg kjenner med seilbåt, er det bare et fåtall som har plotter. De fleste har en eller annen GPS, men mange har ikke særlig mye kunnskap om hvordan de skal bruke den.

 

Tror derfor det bør være et langt stykke igjen før en som ikke har plotter kan kalles for avviker.

 

:blush:

Link to post
Share on other sites

Skulle veldig gjerne hatt både ditt og datt, og aller helst en nyere, større, raskere båt. Men pengene strekker ikke til  :cool:. Ikke til en plotter engang  :wink:   Må si at jeg er helt enig i det Arild Iversen skriver. Med den båten jeg har i dag, og med den bruken, så klarer jeg meg veldig godt med papirkartene. I ukjent farvann sitter jeg med fingeren/blyanten på kartet, og er lykkelig med det.  Vet alltid hvor jeg er  :blush:

 

Men jeg er også sikker på at om jeg hadde hatt plotter og allverdens andre saker og ting, så ville jeg ikke vært foruten :lol:  Men, det får kanskje bli senere en gang......

Link to post
Share on other sites

Til trauste vikinger som synes det er best uten kartplotter :)

Mange hevder de aldri har hatt bruk for mer enn kart og kompass og det er vel og bra. Noen har røyket i mange år og det har gått bra og da er det ikke vits å forandre noe om man ønsker å ha så god helse som mulig?

Kartplotter og radar kan bidra til å øke sikkerheten ombord og selv om det er kjekt å føre bestikk så kan det være kjekt at kartet oppdateres automatisk når man har nok med å holde utkikk i vanskelige forhold.

Hva om kompisen roper på sin håndholdte VHF at han er i ferd med å synke uten strøm et sted i nærheten hvor du er ukjent midt på natten og du har ingen fyrsektorer å navigere etter? Da navigerer du inn for å hjelpe ham på bestikk mellom holmer og skjær?

Link to post
Share on other sites

Min beste Hr. Stavanger Seil. Jeg har ikke det bøss imot at det er kartplottere og annen elektronikk ombord.

Har en bråte slikt sjøl.

Det eneste jeg prøver på, kanskje noe spissformulert, er å advare mot å stole blindt på at det du ser er hva du får.

 

La oss fortsette på din tenkte situasjon.

La oss tenke oss at dette skjer til sommeren, nærmere bestemt Onsdag den 30. Juni.

Kl. 08:00 om morgenen, øst av Tjøme et sted.

Kartplotteren viser at jeg må over en revle på 2 meter for å komme bort til denne karen.

Med 1.75 i dypgående går det jo bra.

Eh, eller gjør det ikke det?

Hva er vertikal datum i denne plotteren tro?

Men de som stoler 100% på slikt utstyr vet jo det.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Stakk vel hånda i et vepsebol her  :wink: :wink: :wink:

 

Godt poeng fra Stavanger Seil, og det er ikke noe vanskelig å se for seg situasjoner hvor kartplotter uten tvil vil være et svært godt hjelpemiddel.

 

Lasse...

Hadde ikke tenkt å utdype dette noe mer for det kan lett oppfattes som enda et forsøk på stigmatisering, men det er et faktum at brorparten av de som "forundret" seg var i kategori "med flybridge".

 

I forhold til seilbåter har slike båter et helt annet forhold til strømforbruk, og høy fart er vel også et moment som tilsier at en god kartplotter er et godt navigasjons-hjelpemiddel.

 

Jeg beveger meg stort sett med snittfart rundt 6 knop, take and give, og har vanligvis god til til å lese av lengde og bredde på GPS og sette av i kart.

 

I min forrige seilbåt, en Happy 27, hadde jeg ikke GPS og benyttet krysspeiling, kurs og utseilt distanse når jeg navigerte.

Det å gå over til GPS var et kjempeskritt, og hadde jeg investert i en plotter vill nok sikkert jeg også blitt " avhengig" av den  :crazy:

 

Men pr. i dag er jeg som sagt uten....................og er tilfreds med det  :yesnod:

 

Arild

Link to post
Share on other sites

Min beste Hr. Stavanger Seil. Jeg har ikke det bøss imot at det er kartplottere og annen elektronikk ombord.

Har en bråte slikt sjøl.

Det eneste jeg prøver på, kanskje noe spissformulert, er å advare mot å stole blindt på at det du ser er hva du får.

 

La oss fortsette på din tenkte situasjon.

La oss tenke oss at dette skjer til sommeren, nærmere bestemt Onsdag den 30. Juni.

Kl. 08:00 om morgenen, øst av Tjøme et sted.

Kartplotteren viser at jeg må over en revle på 2 meter for å komme bort til denne karen.

Med 1.75 i dypgående går det jo bra.

Eh, eller gjør det ikke det?

Hva er vertikal datum i denne plotteren tro?

Men de som stoler 100% på slikt utstyr vet jo det.

Dette blir for dumt syntes jeg, det har jo ingen til med om man trenger en plotter å gjøre, det står jo dybder på kart også, så blir det opp til den som skal redde den andre å ta sjansen.........

 

Karapyl, du slenger rundt deg med fine ord som INS og vertikalt datum, er det ikke bedre å forklare hva som er hva.

Det du skriver om INS er jeg litt uenig i, på jobb hos meg så betyr INS "inertial navigation system" Som er et treghetsnavigasjons system, og baserer seg på flere gyroer og bevegelse fra startpunktet. Dette system må man sette inn startpossisjon i LON/LAT og vente 10 min. før man kan bevege seg, systemet fanger opp jordrotasjonen, og er så klart til bruk, men så drifter systemet hvis man ikke får korreksjonsignaler gjennom en computer. Fordel med systemet er at man er uavhengig av andre kilder, men mere unøyaktig en GPS som er avhenig av satelitter.

 

Vertikalt datum har jeg ikke hørt før, men hvis det har med hvor dybt en grunne ligger så er det regler for det, på Norske kart er alle grunner i meter, redusert til vårjevndøgn spring lavvann. Så sannsynligheten for å gå over er stor i ditt tilfelle, uten å ha forann meg tabell for høy/lavvann, noe som forøvrig kommer på nyere plottere nå. Og så kan man jo slå på ekkolodd. Så igjen kan det være greit med elektronikk.

 

Jeg tror han som har elektronikken ombord, er bedre stillet en han som ikke har noe hjelpemiddler. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Vertikalt datum har jeg ikke hørt før, men hvis det har med hvor dybt en grunne ligger så er det regler for det, på Norske kart er alle grunner i meter, redusert til vårjevndøgn spring lavvann. Så sannsynligheten for å gå over er stor i ditt tilfelle, uten å ha forann meg tabell for høy/lavvann, noe som forøvrig kommer på nyere plottere nå. Og så kan man jo slå på ekkolodd. Så igjen kan det være greit med elektronikk.

Fra 1. januar 2000 er det LAT som er referansenivå for dybder i sjøkartene. I Oslofjorden og langs Sørlandskysten enda lavere, hhv. 0.3m og 0.2m under LAT.

 

Ekkolodd er vanskelig å benytte til praktisk navigering i grunne områder hvis man ikke kjører ekstremt sakte (> 2 knop ? )og det er lite strøm. Det er nå min erfaring. Hvis området er 3-4-5 meter dypt og båten stikker 2 meter, så tar det ofte ikke mer enn et sekund eller to før dybden har forandret seg slik at man går på grunn, man har ikke på langt nær tid nok til å stoppe båten. (Da kan man jo benytte sjansen til å kalibrere ekkoloddet  :yesnod: )

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Litt komplisert dette :crazy:

På kartet mitt fra fra 2002 så står det "Nytt referansenivå for dybder i sjøkartene. Fra Utsira og nordover, er sjøkartnull (LAT) Laveste astronomiske tidevann. Fra Svenskegrensa til Utsira ligger det 20 cm under LAT, indre Oslofjord 30 cm under LAT.

 

I symboler og forkortelser i Norske sjøkart,utgitt av Statens kartverk sjø, datert 2002, står det " Dybder er i meter, redusert til vårjevndøgn spring lavvann" på nye kart vil dybden være angitt i meter og desimeter fra 0,6 til 9,9 meter......osv......

 

Så man skal først skjekke datoen på kartet, så hvor man er, og korrigere for det, og deretter avgjøre om man skal stole på kartet, eller de som lager kartet :yesnod::wink:

Dette blir ikke lett, lurer på hva vertikal datumet sier til dette :wink:

 

Ekkolodd, klart du vil bruke det, hvis du vet du skal over en grunne som du har minimalt med klaring til bunnen. Jeg hadde gjort det, men i sakte fart så klart, ville du heller klart deg uten???

 

Men det er vel kanskje ikke de store forskjeller i LAT og spring lavvann?? Kanskje noen med sin ekspertise vil si litt om dette??

Link to post
Share on other sites

"Karapyl, du slenger rundt deg med fine ord som INS og vektikalt datum, er det ikke bedre å forklare hva som er hva. "

 

Jeg vet at uttrykket INS brukes om hverandre om treghetsnavigasjon og integrert navigasjon. Har litt med hvilket miljø man ferdes i tror jeg.

På NMEA'sk heter integrert navigasjon $INxxx.

 

Forøvrig spurte jeg kun om jeg kom over denne revla på 2 meter på det tidspunktet og datoen jeg nevnte (som forøvrig ikke var tilfeldig valgt).

 

Det er riktig som Geir sier at LAT, Lowest Astronomical Tide, er det som skal brukes, men det er også andre vertikale datum ute og går. Som du nevner, vårjevndøgn spring lavvann. I tillegg brukes "Mean sea level" og "mean high water springs".

Så jeg lurer fremdeles på om jeg kommer fram, over revla,  i denne oppkonstruerte situasjonen. Det må det jo være noen kartplotterbrukere som kan svare på.

 

Og denne tråden som begynte med en som hadde hatt en fin seilas som jeg gjerne innrømmer at jeg misunner ham.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Enig med mye av det du skriver KOB. kartplotter og gps er et tilleggs hjelpemiddel. Ha papirkartet fremme. Det å seile slavisk etter en kartplotter i indrefarvann i høy fart uten å kjenne farvannet betegner jeg som uansvarlig. Dere vil sikkert også merke på en gps at mottaker forholdene ikke alltid er like gode.

For mange som kjøper båt med alle disse hjelpemidlene ombord og som ikke har nav. kunnskaper, selv de enkleste tror jeg det er viktig å få frem viktigheten av at dette er et tilleggs hjelpemiddel, bruk øynene, se ut. Ikke stol slavisk på disse. Men at det er gøy å kunne bruke disse, å snope litt(masse)til båten er jeg helt enig med. Men må ha?

Link to post
Share on other sites

Så man skal først skjekke datoen på kartet, så hvor man er, og korrigere for det, og deretter avgjøre om man skal stole på kartet, eller de som lager kartet :yesnod::crazy:

Dette blir ikke lett, lurer på hva vertikal datumet sier til dette :wink:

Terrenget har uansett "rett", så litt sikkerhetsmargin kan være lurt å ha.

 

 

Ekkolodd, klart du vil bruke det, hvis du vet du skal over en grunne som du har minimalt med klaring til bunnen. Jeg hadde gjort det, men i sakte fart så klart, ville du heller klart deg uten???

Selvsagt, men jeg skrev "Ekkolodd er vanskelig å benytte til praktisk navigering i grunne områder hvis man ikke kjører ekstremt sakte". Så hvis området er stort og grunt, så må man kjøre veldig sakte veldig lenge. Hvis det er èn frittliggende grunne i et ellers dypt område blir det noe helt annet. Da kan man redusere farten når det blir grunnere.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Da båten blei kjøpt seint sist høst fikk jeg låne meg en svart/hvit plotter og kart .Da det i båten er kun kommpass og ekkolodd . Har aldrig brukt plotter før så jeg fikk et lynkurs på hvordan den virka .Skulle hente drømmen ute ved Vrengen bru på Tjøme .Vi en kamerat ,dattra mi og jeg dro i vei .Ikke mye kjent på Tjøme noen av oss så vi hadde et møte og planla kursen hjemmover og tøffa i vei .Kartplotter var knallgreier ,helt klart men.Hører folk sier ,ikke kjøp plotter uten farver ikke ditt ikke datt .Har tenkt litt på en bra fastmont gps jeg og papirkart (papirkart må man jo ha enyway) Har klart meg nedover svanskekysten mange ganger med kun kart og kommpass.Da trygden min bestemmer litt mere enn meg så tenkte jeg dette kunne være en bra løsning til evt det dukker opp en lottopremie eller no :yesnod:

Et spørsmål til dere som har brukt plotter, gps, radar osv . Skal jeg vente til økonomien sier jeg kan kjøpe en fargeplotter eller kommer jeg langt med en fastmont gps og båtsportkart ?Og som jeg sa ,er det "bortkasta" og kjøpe en plotter i dag som ikke er i farger ? En ting til , den lånte plotteren var med inntern antenne og fungerte helt topp den ,men har en 28" Sandvik med hardtopp er det bra nok da med intern antenne eller er det best med en antenne i masta ,den lånte funka jo den men ? Synspunkter ang intern/ekstern antenne og farver eller ikke farver , meninger/erfaring omkring dette hadde vært fint .

 

Hilsen Kaptein på   Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Kan ikke dy meg; Plotter er kjekt å ha! Spesiellt i båt som går for fort til at forhåndsnavigasjon er mulig (over 18 - 20 knop). Men stole 100% på den i alle sammenhenger, gjør jeg ikke! Se:

her

Flott hjelpemiddel er det allikevel! Men det er ekkoloddet også. Og den lille, gamle radaren, hvis tåka kommer sigende. OG EchoPiloten i grunne farvann (på lav fart).

Men MIN store skrekk er den store vasstrukne tømmerstokken som såvidt flyter.... Når jeg holder 20 knop.... Vises ikke på noen av duppedittene, og plasten tåler IKKE et slikt sammenstøt!

Derfor stoler jeg mest på utkikk!

 

Tips om hvordan JEG ordnet med papirkartene i min lille båt (20 fot): Kopierte alle aktuelle kart i halvformat (med overlapp) og satte dem i plastlommer i en ringperm (A3). Tar lite plass, og er lett tilgjengelig.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har tenkt på plotter, så er mine råd føgende:

*Pris, se for deg hvor mye du vil bruke..... det går å kjøpe brukt, men kartgrunnlaget må være nytt.

*Sort/hvitt eller farger, jeg leser farger mye bedre, og det er fremtiden (som TV) men igjen så står det på pris og bruk,

*Skjermstørrelse, her må du prøve selv, se på messer osv.. jeg klarer meg greit med 6", men andre må ha 10" osv. Her er store prisforskjeller.

* Antenne, det er viktig å få signal hele tiden, under tak, vindu kan du miste signal med innebygd antenne, på min daycruiser har jeg utvendig antenne, montert på siden av båten.

* Bestemme deg for hvilket kartsystem man skal ha, følg med nå kommer C-map eierene også og vil fortelle litt om sitt produkt, ellers finner du litt av hvert om det i de forskjellige trådene her på baatplassen. Søk på C-map, Bluechart, Navtronics, elektroniske kart, osv.

 

Konklusjon fra min side, kjøp i farger så billig du kan, men stor nok til du får nytte av det, er du i tvil med antenne, kjøp utvendig. Pris  fra 7000 -8000 og oppover for nye plottere i farge + kartbrikker.

 

Lykke til :yesnod:

Link to post
Share on other sites

:crazy: Bare for og nevne det så er innteressen meget stor for Garmin 182c og prisen sånn til og leve med . Hvis noen har eller har hatt denne kunne det vært fint med erfaringer  ang denne . For og ikke lage denne tråden for lang med dette så send meg gjerne en IM om dette . Etter det jeg har lest rundt om nå så heller det mot Bluechart for min del .Hvis det blir noen plotter på meg da  :yesnod:

 

Hilsen Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Konklusjon fra min side, kjøp i farger så billig du kan, men stor nok til du får nytte av det, er du i tvil med antenne, kjøp utvendig. Pris  fra 7000 -8000 og oppover for nye plottere i farge + kartbrikker.

Kristian har egentlig skrevet konklusjonen, så da slipper jeg å skrive så mye.

 

Sjekk hos forhandlerne så får du et inntrykk av skjermstørrelse og lesbarhet. Kanskje er rundt 6'' ok for deg - mye billigere enn en stor skjerm. Heller liten farge enn stor s/h. Men vær obs hvis du skal ha plotteren utendørs. Mange skjermer er rett og slett ikke lesbare. Du må da ha en skikkelig dagslysskjerm (få demonstrert at det virker i sollys). Dessverre koster dette en del, og jeg tviler på at du slipper unna med de prisene Kristian indikerer. men teknolgien utvikles raskt og prisene går kun en vei.

 

Antenne - helst utvendig. På min forrige plotter (Simrad CE30) var antenna montert innvendig i hyttetaket. Det fungerte stort sett greit, men av og til falt signalene ut, jeg antar pga. plasseringen. Og dette skjer jo alltid når det passer dårligst....

 

Oppdaterte og gode kart for de områder du seiler i er et must. Her kan det være lokale variasjoner mellom de ulike kartleverandører.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Sånn som jeg leser disse innleggene, virker det som at dere (motstandere av plotter) ler, og kaller det en ubruklig ting. Det er inviduellt. Mange kjøper den fordi de vil ha noe å trykke på, andre (som meg selv) synes det er facinerende og innteressant... ser likksom ikke poenget med å skrive et milelangt innlegg  :lol: om hvor flinke dere er til å navigere etter kart, papir og fyr.. det bryr meg likksom ikke :nono:

Noen liker store båter, andre liker små båter :smiley:

Noen liker blondiner, andre liker brunetter :lol:

Det jeg vil fram til er at vi er alle ulike, og takk for det, men sitte og prakke ned på de som har invistert penger i en stor hobby som båt, må da få lov til å gjøre som en selv vil! :lol: :lol:

Link to post
Share on other sites

Hvis man tar utgangspunkt i at tilhengere av kartplottere fremdeles har sine kart og kompass ombord, og vet hvordan dette brukes, blir etter min mening dette en diskusjon om;

 

* Gir kartplottere en tilleggs-sikkerhet, og da særlig under ugunstige værforhold?

 

==>Hvis svaret er nei, imøteser jeg argumentene med stor interesse! (at man under helt spesielle forhold kan oppleve at en kartplotter svikter er ikke et argument. Det blir like relevant som å hevde at papirkart er verdiløse, fordi de kan blåse over bord)

 

==>Hvis svaret er ja, blir det et spørsmål om man vil bruke såpass mye penger på dette.

 

Har opplevd at kartplotteren har vært et meget godt hjelpemiddel i et par tilfeller, og generelt gir meg større trygghet. Dette har jeg skrevet om tidliere https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...227874;start=49

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...