Ulv I Startet 5.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 5.Oktober.2007 Hei, Forsøkte i dag å kjøre motoren i ferskvann, satte på slik klokke nede ved propellen som hageslangen kobles til. Full trøkk på vannet og fyra motoren, men ingen kontroll stråle.. Forsøkte så å presse sammen klokkene slik at det blir mer trykk men fortsatt ikke noe vann. Tenkte kanskje noe kunne lagt seg i slangen, så jeg tok trykkluft og blåste i slangen som kjølevannet kommer ut av, og da hører jeg at det er fri bane i slangen og i motoren, men så ser jeg at det kommer litt røyk ut av åpningene som er over finnen på undervannshuset. Like bak der det sitter en zinkannode så er det noen åpninger. De jeg har pratet med sier at dette var litt snodig, men er det noen som har erfaring med denne motoren og vet om det stemmer at den også tar inn vann over finnen eller kan det være noe galt inne i der? Har fått tak i en balje å kjøre den i, så nå skal jeg nok få kjørt den i ferskvann og frostveske. Det har kommet kontroll stråle hver gang vi har vært ute.. og tempen har sjeldent vært høy på den.. I følge selger er impelleren skiftet nylig.. Men misstenker at det muligens kan være noe galt inne i der likevel. Eller hva sier dere som har greie på dette? Si i fra om dere trenger bilde :-) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet2 Svart 5.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2007 Om du har kjørt den uten at det har kommet vann i impellerhuset bør du i alle fall sjekke denne grundig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ulv I Svart 5.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2007 Den har alltid spyttet kjølevann mens vi har vært på tur.. I dag har jeg kun startet den 2-3 ganger og gått i maks 1 min eller 2 i forsøk på å få opp vannet. Mener du det er for mye og kan ha gjort ugang med impelleren? Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet2 Svart 5.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2007 Jepp, det kan veldig godt være. Men har ingen personlig erfaring, kun kunnskap basert på lest lektyre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ulv I Svart 5.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2007 (redigert) vel, litt vanskelig for å tro at det ikke skulle tåle det lille jeg har kjørt den, men det vil vise seg i morgen. Fikk tak i en stor tønne som jeg skal få kappet til i morgen så da får vi se om den spyler noe vann.. Syns bare det var så merkelig at den skulle ha vann også over den finna.. hmm.. Redigert 6.Oktober.2007 av Ulven (see edit history) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 5.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2007 I serien av tabber så kan jeg nevne at jeg trodde at ved å koble til slange på min Suzuki så trodde jeg at jeg kunne kjøre den og derved skylle med ferskvann, men dette var kun ment for å skylle kanalene UTEN at motoren gikk! SKjønte ikke hvorfor jeg ikke fikk noen kontrollstråle og merket også at blokka ble varm. Stoppet den nokså raskt, men man gir seg jo ikke så prøvde en gang til! For å gjøre en lang historie kort så er det to sesonger siden, har ikke skiftet impeller og motoren har forflyttet både båten og meg en god del meter uten problemer etter dette! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet2 Svart 5.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2007 Da krysser vi fingrene og håper det går bra denne gangen også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ulv I Svart 5.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2007 (redigert) Her er et dårlig bilde, mørkt ute og tatt med en mobiltelefon.. :-) Den nederste røde ringen er der jeg satte på den klokka til hageslangen.. Mens når jeg blåste inn i slangen vannet skal komme ut så kom det røyk ut der de hullene er i den øverste røde ringen jeg har tegnet inn. Det hvite du ser på motoren der er gammel ru, når jeg hentet båten i oslo var den smekk full av ru over det hele.. Etter 1,5 mnd i ferskvann (Otra) så er mesteparten borte, og det som hang der falt av bare jeg børstet de med en kost. :-) Redigert 5.Oktober.2007 av Ulven (see edit history) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 5.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2007 Her er et dårlig bilde, mørkt ute og tatt med en mobiltelefon.. :-) Den nederste røde ringen er der jeg satte på den klokka til hageslangen.. Mens når jeg blåste inn i slangen vannet skal komme ut så kom det røyk ut der de hullene er i den øverste røde ringen jeg har tegnet inn. Det hvite du ser på motoren der er gammel ru, når jeg hentet båten i oslo var den smekk full av ru over det hele.. Etter 1,5 mnd i ferskvann (Otra) så er mesteparten borte, og det som hang der falt av bare jeg børstet de med en kost. :-) Hei Ulven, er ingen ekspert på Evinrude. Du nevner at den "spyttet" i kjølevannstrålen når du var på tur. Kan tyde på impellersvikt. "Klokka", har du satt riktig, men ikke gi full åpning på vannslangen. Det resulterer i at du får mye lekkasje og motoren greier ikke å dra til seg vannet . (min erfaring) Ville ellers ringt selger å spurt , når ble impeller skiftet (kvittering) ? Er ikke sikker på hva den øverste røde ringen din indikerer , men muligens eksosutløp? Vanligvis er eksosutløpet høyere bak på stammen. Regner med at du har prøvd å stikke opp kontrollstrålehullet med en ståltråd? Håper du får ordnet dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 5.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2007 Jeg tror nok også at det blir bedre med litt mindre vanntrykk på. Det kommer som regel også kjølevann ved utløpet der eksosen kommer Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ulv I Svart 6.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2007 Hei Ulven, er ingen ekspert på Evinrude. Du nevner at den "spyttet" i kjølevannstrålen når du var på tur. Kan tyde på impellersvikt. "Klokka", har du satt riktig, men ikke gi full åpning på vannslangen. Det resulterer i at du får mye lekkasje og motoren greier ikke å dra til seg vannet . (min erfaring)Ville ellers ringt selger å spurt , når ble impeller skiftet (kvittering) ? Er ikke sikker på hva den øverste røde ringen din indikerer , men muligens eksosutløp? Vanligvis er eksosutløpet høyere bak på stammen. Regner med at du har prøvd å stikke opp kontrollstrålehullet med en ståltråd? Håper du får ordnet dette. hmm, som jeg skrev så brukte jeg trykkluft med å blåse i den slangen som kontrollstrålen kommer ut av, og ja, jeg blåste også ut av hullet, så det er ikke tett noe sted i systemet. "Spyttet" ble kanskje litt feil beskrevet, men det er ikke en rett stråle, men mer en dusj som kommer ut av hullet. Det kommer vann hele tiden, ikke noe opphold eller brudd altså. Den øverste røde ringen indikerer stedet der det er noen avlange huller. ca 2 cm lange og 0,5 cm høy åpning. Disse åpningene er på begge sider av stammen. Tydeligvis må disse være under vann for at den skal ta inn vann, får ordnet balje/tønne som jeg får kuttet til i dag. Men skal uansett ta av undervannshuset og sjekke. Er jo ikke store jobben likevel. :-) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 6.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2007 Litt forvirrende; du sier at den har alltid "spyttet" kjølevann når du har vært på tur, men nå med lavt turtall på land så får du ikke en kontrollstråle? Er du sikker på at denne motoren har en sånn klar/tydelig kontrollstråle (som nyere motorer har, men ikke Johnson/Evinrude hadde før) og at den ikke bare skal "spytte" som du sier, men til det kreves litt turtall? Har egentlig en følelse av det ikke er noe galt, men det får du kanskje svaret på når su kjører motoren i dag med undervannshuset i et kar med vann som står høyt nok. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 6.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2007 min Evinrude 60 hk fra 1984 hadde iallefall kontrollstråle. Samme med min kamerats Johnson 90 fra 1977 Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ulv I Svart 6.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2007 (redigert) Kjørte båten i tønne i dag, og da kom det vann ut fra kontrollstrålen. Det kom slik det pleier å gjøre når vi er på sjøen, og grunnen til at det ikke er en tynn fin stråle er rett og slett at den koblingen som kontrollstrålen kommer ut av er en kombinasjonskobling, det er plass til 3 slanger på denne. Så vannet spruter ikke rett ut, men treffer "veggen" inne i koblingen før det kommer ut under, det gjør at strålen er brutt opp og mer "fosser" ut. Kjørte den et par minutter i ferskvann først, deretter tømte jeg i frostveske og kjørte den enda et par minutter til og det kom grønt vann ut av kontrollstrålen. Etterpå ble hele motoren dusjet med 6-66 innvendig. Er det noe poeng i å ta ut tennpluggene og dusje inn noe 2-takts olje inni der Batteriet er koblet fra og satt til lading.. Båten er pakket inn og greier.. Skal ha på ei pressenning til, den helt nye, rett fra butikken i dag, er det pinadø huller i!.. Se bilde her.. Hurra til Clas Ohlson.. Men når den ekstra tykke er på plass, ja da kan kong-vinter komme.. :-) Redigert 6.Oktober.2007 av Ulven (see edit history) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 6.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2007 Hei igjen Ulven, beklager at jeg skremte deg ,vedrørende muligens gåen impeller. Syntes det var litt merkelig at du ikke fikk vann nok til kontrollstrålen, når du brukte "klokka". Hyggelig at alt er i orden. Det som kiunne være interessant, var åpningene som du har har markert med liten rød ring. Hvilken oppgave har de ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ulv I Svart 6.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2007 Ingen fare, vart no itte så skremt nei.. hehe.. Trodde ikke helt at det skulle være så sårbart, og det holdt som bare det.. :-) alles i orden ja. Men er helt enig at det er merkelig at det ikke virket når klokka stod på, jeg skal nok demontere undervannshuset og se til at alt er i orden likevel.. Better safe then sorry er det noe som heter. :-) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 6.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2007 garantert Og det skal nok være der du satt klokken den tar inn vann. Hvis ikke kan det litt vel fort bli problemer med vannintak i planingshastighet. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ulv I Svart 6.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2007 Var den tanken som slo meg også fra starten av.. men tror nok problemet var at her hos oss er det elendig trykk på vannet i hageslangen, og det var rett og slett ikke nok trykk på slangen til at det klarte å presse seg opp til impelleren, og derfor ikke kom vann opp.. Tok bare noen sekunder etter jeg fyra den i balja til at det kom vann ut.. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 6.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2007 .Er det noe poeng i å ta ut tennpluggene og dusje inn noe 2-takts olje inni der De fleste anbefaler å helle inn litt olje før vinterlagring. Jeg har gjort dette til en vane på alle motorer jeg har hatt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 6.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2007 (redigert) Har hørt at det ikke er noe poeng. At oljen kun renner ut gjennom eksosporten. Mener det var en her som skrev det Men du skal spraye Storage fogging oil inn i forgasseren til den kveles. Har lest en gang at storage fogging oil er det samme som totakts olje redigert: så dette i et annet innlegg REF. MANUAL: Sitat: Remove spark plugs.Add approximately one ounce (30 ml) of engine oil into each spark plug hole.Rotate the flywheel manually several times to distribute the oil in the cylinders. Reinstall spark plugs. (Sitat slutt) Ellers er det viktig å bruke DFI 2-takt olje. (ikke den vanlige som du får kjøpt overalt) Står forresten ikke noe om bruk av "fogging oil" i min manual, men er klar over at mange bruker dette. Så da vet ikke jeg lenger Kanskje storage fogging oil bare var noe de brukte tidligere på verkstedene... det var rett og slett ikke nok trykk på slangen til at det klarte å presse seg opp til impelleren, og derfor ikke kom vann opp..Tok bare noen sekunder etter jeg fyra den i balja til at det kom vann ut.. Har opplevd noen ganger, (men det er på våren) på mine tre Yamaha motorer at jeg må hjelpe vannet igang ved å suge det frem først (via slangen til kontrollstrålen) Dette ved bruk av slike klokker. Redigert 6.Oktober.2007 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 7.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2007 Er det noe poeng i å ta ut tennpluggene og dusje inn noe 2-takts olje inni der Godt at det løste seg eller at det egentlig ikke var noe problem! Som jeg forstår det så er det mye bedre å la motoren suge selv fra en bøtte/fat enn å ha på (for) stort vanntrykk på vannslangen, motoren er jo laget med henblikk på at den skal suge selv. På to-takterne dusjer/drypper jeg alltid litt totakts olje og drar noen ganger i snora eller dreier på svinghjulet. Jeg løsner også alltid litt på tennpluggene og på våren så bruker jeg noen gamle tennplugger ved første oppstart med tanke på all den "gørra" som skal ut. Deretter bytter jeg til nye/nyere tennplugger. Om dette er et poeng vet jeg ikke, men skader ikke. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet2 Svart 7.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2007 E-tech har en løsning der vannet går motsatt vei ved bruk av vannslange. En kobler til slange der kontrollstrålen til vanlig kommer ut og vanne sildrer ut gjennom vannintaket. Motoren kan kjøres med denne gjennomspylingen. Andre motorer som har det?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ulv I Svart 7.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2007 Godt at det løste seg eller at det egentlig ikke var noe problem! Som jeg forstår det så er det mye bedre å la motoren suge selv fra en bøtte/fat enn å ha på (for) stort vanntrykk på vannslangen, motoren er jo laget med henblikk på at den skal suge selv. På to-takterne dusjer/drypper jeg alltid litt totakts olje og drar noen ganger i snora eller dreier på svinghjulet. Jeg løsner også alltid litt på tennpluggene og på våren så bruker jeg noen gamle tennplugger ved første oppstart med tanke på all den "gørra" som skal ut. Deretter bytter jeg til nye/nyere tennplugger. Om dette er et poeng vet jeg ikke, men skader ikke. Jupps.. alt i orden nå ja.. Tenkte å skifte plugger på den neste år siden den hoster og harker litt når den er kald, men god ide å la de gamle stå i den første gangen den fyres til våren, greit å få ut dritten før en bytter til nye og friske plugger :-) Godt tips.. takker og bukker.. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.