Jump to content

Avmontering/vinterlagring av Bravo three drev


Rotax

Recommended Posts

Har anskaffet en båt med Mercruiser Bravo Three. Lurer på hvordan man forholder seg til avtapping av olje og lagring av avmontert drev. Ser at det er en beholder på motorblokken med gearolje montert på blokken. Hvis drevet monteres av uten å tappe oljen vil vel oljen fra beholderen renne ut? Videre er det vel uheldig å lagre drevet uten olje over vinteren hvis oljen tappes før avmontering?

Link to post
Share on other sites

Nei. Den vil ikke renne ut. Det vil piple litt, men amerikanerne har selvfølgelig satt på en ventil som stenger.

 

De årene jeg tar av drevet, og det er slett ikke hvert år, tar jeg oljeskift på drevet om våren. Setter drevet i uteboden i mange kalde kuldegrader over vinteren.

 

Dette går bra skal du se.

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. I og med at det er 1. år jeg har båten vil jeg nullstille/gå over alle ting selv. Da skrur jeg av drevet og stuer det vekk slik som det er frem til våren når det skal stoffes og skifte olje og anoder. Hvis det er andre ting jeg bør passe på så er jeg takknemlig for tips, da jeg aldri har hatt hverken Mercruiser eller bravo drev før alltid hatt VP ).

Link to post
Share on other sites

Skal sjekke det mht. vann (takk for den). Kom plutselig på; hvis det er en ventil som stenger for oljen fra tanken på motoren. Hvordan fyller man olje da? Må man presse inn olje som man gjør på en påhengsmotor? Manualen jeg har funnet på nettet er rimelig mangelfull på dette området....

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke skifter, er det lurt å tappe av litt i bunn for å se om det er vann i oljen.

 

 

Ja, ja. Selvfølgelig gjør jeg det. Mens det ennå sitter på båten. Bruker også kun High Performance olje fra Quicksilver. En olje som også brukes mer og mer av Volvo Penta verksteder.

 

Forøvrig skifter jeg drevolje hvert år.

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Skulle ta av drevet idag. Er blitt fortalt at det i utgangspunktet er det bare å skru av de 6 boltene. Oppdaget at det var en girvaier som det ikke var så lett å finne ut hvordan skulle kobles fra (selvfølgelig står det ikke noe om dette i manualen). Noen som vet hvordan denne kobles fra? Skulle også skru av propellen. Mutteren som holder denne har en voksen dimensjon (pipe 32 mm var alt for liten) Noen som vet dimmensjonen på denne?

Link to post
Share on other sites

Giret må stå i fri når man tar av Bravo-drev.

 

Bravo servicemanual (oppdelt i 16 deler) http://www.tsgmarine.no/deler/manualer.htm

 

Andre steder med tildels nyttig info:

 

http://www.sterndrives.com/replace_bravo_shiftcable.html

 

http://mercstuff.com/howdoi.htm

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...