Jump to content

Starte båtbutikk - Hva utdanning?


nord119

Recommended Posts

God dag.

 

Jeg går på VG2. Vidergående, studiespesialisering (almen) med andre ord.

Jeg har fagene Næringslivsøkonomi, markedsføring og ledelse, pluss biologi i tilegg.

De to første fagene er fag det kan være lurt og ta dersom du vil starte butikk. (Har det i tankele selv)

 

Når det gjelder dette med alder. Jeg driver min andre ungdomsbedrift nå. Den jeg driver nå er pga skolefaget næringslivsøkonomi. Her starter vi bedrifter for å gå gjennom pensum med praksis i stede for å lese alt.

 

Jeg ville starte med import av båtutstyr og selge billig, men fikk ikke noen andre i klassen med på det.

 

Men det kan jo du gjøre dersom du får noen med deg.

 

Les mer om ungdomsbedrift her: http://www.ungdomsbedrift.no/

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Hvis du har lyst til å tjene penger, og drive med dette en stund, ville jeg anbefale deg å ta en økonomisk utdanning. Gjerne med påfyll av markedsføring. Iver og interresse kan drive deg langt, men det er ingen tvil om at det er viktig å kunne noe om bedriftsøkonomi. For mange er det like lurt å skaffe seg hjelp til dette ekstern. En som er flink i et håndverk, er ikke nødvendigvis like god til å drive en bedrift.

 

Interressen for faget, eller gleden ved å drive egen bedrift, gjør at du finner glede i å jobbe mer og lengre enn om du hadde vært en vanlig ansatt. Husk også at du i dette flott landet sier nei takk til alle velferdsgodene til Jens hvis du starter et enkeltmannsforetak, eller ansvarlig selskap.

 

Alder? No problem.

 

Lykke til. Norge trenger ungt friskt engasjement.

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Tja, kommer litt an på sin egen legning. Er man teknisk interessert så ta et fagbrev og så kan du kjøpe tjenester fra regnskap/økonomi osv. Er du en teoretiker så tar du en utdannelse innen økonomi og maredsføring, men må vel da ansette noen med tekniks/praktisk innsikt/forståelse?

 

Ingen av delene er fasitsvar, men personlig tror jeg mere på å være en løsningsorientert og god kundebehandler med teknisk innsikt, forståelse og erfaring. Man må være villig til å satse både penger og tid, også sin fritid for en lengre periode, være ryddig både i hodet og ellers. Ha et fornuftig forhold til medmennesker (kunder og ansatte/kolleger). Ha klare mål og være tydelig på en god måte.

 

Om det er en fornuftig investering å bruke fem år på å ta en økonomisk utdannelse for å drive en butikk som selger båtutstyr? Jeg ville nok valgt en "lettere" variant i kombinasjon med teknisk/praktisk erfaring/kompetanse.

 

Uansett så ville jeg ha jobbet i denne type butikk så mye som mulig både under skolegang, utdannelse og noen år før jeg startet for meg selv.

 

Noen raske tanker en tidlig morgenstund.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Internasjonal handel, samt innføring i IT for å sette opp detektiver og RSS-varsel om gode tilbud.

 

Et kontaktnett rundt i verden som kan tipse, er heller ikke å forakte. :yesnod:

 

Og en tiltalende språkføring er alltid en fordel. (Hvilken utdanning...) Har flere begynt med korrekturlesning her? :wink:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Hallo igjen!

 

Takk for svar,

 

jeg har tenkt mest å selge båtutstyr og utenbordsmotorer.. Visst jeg får fagbrev som motormekaniker, hadde dette vert noe?

 

Men seilaren, ser den linken du sendte er for å starte bedrift gjennom skolen :nonod: Fins det andre måter å gjøre det på?

 

Mvh EcScP :smash:

Redigert av EcScP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Godt innlegg av Mouche.

Å starte for seg selv kan være fristende. Ikke for å drepe entusiasme / interesse, men:

Salg, markedsføring, økonomi er faktisk 3 forskjellige FAG som bør kunne beherskes til en viss grad (eller leies inn).

Kunnskap om emnet / produktet er avgjørende. OG: GLEM 40 timers arbeidsuke. I hvertfall i starten.

Et godt råd til den som vil starte for seg selv (står i lærebøkene, men JEG gikk i samme fella (til jeg lærte)): Ikke spre deg på FOR mange områder. Spesialisér deg. Bli GOD på det du driver med.

 

Lykke til. :flag:

 

Redigert:

 

...jeg har tenkt mest å selge båtutstyr og utenbordsmotorer.. Visst jeg får fagbrev som motormekaniker, hadde dette vert noe?

Ville vel ha jobbet en periode hos noen som dreiv med salg av motorene før jeg startet for meg selv; Dermed lærer du markedet og mye om hvordan du skal drive sjøl for å lykkes...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Visst jeg får fagbrev som motormekaniker, hadde dette vert noe?

 

Tenk først og fremst på hva du har lyst til å jobbe med. Hvis du er keen på å mekke/skru så er et fagbrev som mekaniker et ypperlig utgangspunkt for 1. å få seg en jobb, idag godt betalt og 2. noe å bygge videre på med tanke på å starte for seg selv med det du beskriver som det du har lyst til.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Et spørsmål: Skal han stå for både Salg, Support OG Service mener du??

 

Hehe.. Jeg kan vell ikke begynne helt alene menn, få med meg gode kamerater med båtinteresse hadde vell vert noe.. :cheers:

 

jeg har veldig lyst til å bli motormekaniker, så isåfall leie inn andre folk.. :flag:

Link to post
Share on other sites

OG: GLEM 40 timers arbeidsuke. I hvertfall i starten.

...vis meg en som klarer seg med 40 timer i denne bransjen. :lol:

Jeg gjør det nå siden 26 år og vet om ingen som ikke "forbruker" minst 10 timer per døgn.

Selv jobber jeg gjennomsnittlig 10 til 14 timer hver (!) dag, ofte 18, og de fleste dager kunne godt ha 5 timer til. :crazy:

 

Men det ha å gjøre med entusiasme også.

 

Ellers er det vel viktig at man blir klar over hva man selv ønsker å gjøre først og fremst, altså mht. å ha det gøy.

Senere blir det ofte likevel annerledes, fordi etterspørselen også styrer mye.

 

Hvis han har lyst å mekke da er det interessant med å samle mye erfaring.

Mekanisk utdanning, også med mye egenopplæring, er avgjørende.

Blir det spesialisering på bestemte motorer, da finnes det mulighet for utdanning hos de fleste motorprodusenter.

Alle produsenter tilbyr kurs, og dette er mange også, fordi per i dag går det ikke annerledes.

 

Salg av produkter er jo fint, men også på dette feltet finnes det mye konkuranse.

I tillegg er det intensive kostnader, fordi man må lagerføre og lagerføring er en del av det dyreste som finnes på en bedrift.

 

Det man skulle anbefale er mangfoldighet, ellers blir man avhengig.

Dette er spesielt viktig i akkurat denne bransjen fordi båtbransjen er avhengig av tre faktorer.

Været, årstid, og pengebruk av folk.

 

Man skal aldri glemme at dette kan gå opp ett år, men også ned i løpet av to/tre år inni mellom.

Dette er stortsett en jobb som angår fritid, og der kutter folk først ut så snart det blir litt trangt i lommeboken.

 

...hehehe.

Hvis en ønsker å gjøre en jobb som er absolut sikkert for alle krisene som finnes, da vet jeg bare om to:

Drikkemarkedet og begravelsesbyrå, fordi tørst er man alltid og i kista må man også en gang. :lol:

 

Bare at man har mer moro med båter.

 

Stå på og lykke til !

 

:seeya:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Å drive for seg selv er vel ofte dobbelt antall timer for samme lønn, iallefall de første årene. Ellers så er det vel ingen som sier at du må ha noen som helst utdannelse men får å få autorisasjoner etc. må du iallefall kunne skilte med ansatte som har nødvendige papirer

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Nettopp!! :yesnod:

DET blir dårlig timelønn (i penger). Det kan jeg love deg!

Men:

ALT er ikke penger.

GLEDEN ved å arbeide med det du liker er (i hvert fall for meg) mere verd enn penger. (Så fremt du har til "salt i maten".)

FRIHETEN til å legge opp egen arbeidsdag, betyr mye for mange.

 

Egen erfaring:

Synet på penger og økonomi forandret seg radikalt etter at jeg startet for meg selv!

Et eksempel:

Det står ikke "Ørten tusen" på lønnskontoen din den 20. i hver måned!! Du må SJØL sørge for at pengene kommer inn!

Pengene på forretningskontoen er IKKE "dine"! De tilhører bedriften din!

Sett først av penger til skatt og MVA, SÅåhh kan du tenke på å ta ut noe til deg sjøl.

MEN: Sørg for at det er penger til nye investeringer (verktøy og utstyr); Hva med forsikring og sykepenger?? Pensjonsforsikring osv.??

Mye å huske på, men du værden hvor godt det er når tingene begynner å gå bra!!! :yesnod:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hmm.. Må vell ha en gaaaaaaaaanske bra startkapital og.. :crazy: Hvor mye tror dere det er lurt å ha?

Du trenger en overblikk først, deretter kan du regne hva du trenger ang. penger.

Det som også er viktig er at du bruker mye tid for å få overblikk på og kontakt med leverandører.

 

 

Nettopp!! :yesnod:

DET blir dårlig timelønn (i penger). Det kan jeg love deg!

Men:

ALT er ikke penger.

GLEDEN ved å arbeide med det du liker er (i hvert fall for meg) mere verd enn penger. (Så fremt du har til "salt i maten".)

FRIHETEN til å legge opp egen arbeidsdag, betyr mye for mange.

Kan jeg bare bekrefte. :yesnod:

Dette ha vært hovedgrunn også for meg.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Förutom skola, vare sig du satsar på teknik eller marknadsföring, så är det viktigt att få kontakter och praktik.

 

Försök att få ferie-jobb eller praktik i någon båtaffär, Det det du lär dig där och de kontakter du kan få där kan vara nog så viktiga för dig.

 

Lycka till

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...