Jump to content

Nybegynner :) Treseiler trenger råd ang. maling under/ tetting?


trebåtfrelst

Recommended Posts

Er det noen som vet om man kan tette en trebåt under med en malingstype?

 

Tenker på gummimasse, epoxy?

Ødelegger jeg treverket under vannlinjen og understellet til båten da?

 

 

Trebåten er i mahogny 20"

 

Lurer også på hva reglene er på lanterner og bruk av dette?

 

 

treseiler2.jpg

Redigert av mkc (see edit history)

LeveL

Link to post
Share on other sites

En skikkelig trebåt swkal ikke lekke noe videre! Gjør den det, tyder det på at noe er galt. Som f.eks. dårlige nagler etc. Snarveier som gummimaling, epoxy og lignende er skjelden noen god løsning, og vil ofte bety begynnelsen på sluten for båten. Gå heller over skroget og finn ut hva som er årsaken til lekkasjen, og reparer dette. Få gjerne med deg noen som kan trebåt, det kan være til god hjelp.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet om man kan tette en trebåt under med en malingstype?

 

Tenker på gummimasse, epoxy?

Ødelegger jeg treverket under vannlinjen og understellet til båten da?

Trebåten er i mahogny 20"

 

Som en annen kommentar: Gå over sammenføyningene.

Det ser ut på bildet som om skroget er klinkbygget, så det kan være enkelte nagler/klink må byttes, eller at det må settes in nye midt mellom de gamle.

Lurer også på hva reglene er på lanterner og bruk av dette?

 

Uten motor: Sidelanterner, akterlanterne. Sidelanternene kan være sammenbygde og plasseres ved pulpiten. Dessuten kan du bruke en trefarget i mastetoppen, med rødt/grønt forover, og hvitt akterover.

Med motor i gang: Sidelanterner (sammenbygde foran eller hver for seg), akterlanterne, topplanterne (i masta, forover)

 

Til lykke med trebåten!

Redigert av JanT (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Som en annen kommentar:

Uten motor: Sidelanterner, akterlanterne. Sidelanternene kan være sammenbygde og plasseres ved pulpiten. Dessuten kan du bruke en trefarget i mastetoppen, med rødt/grønt forover, og hvitt akterover.

Med motor i gang: Sidelanterner (sammenbygde foran eller hver for seg), akterlanterne, topplanterne (i masta, forover)

 

Takker for alle svar :)

 

Lanterner på båten:

- Idag står det kun en lanterne i toppen av masten som er grønn på høyre og rød på venstre men la ikke merke til om den er hvit bakover.

Holder dette til min 20 fot treseiler enten man bruker motoren eller ikke?

 

Er det regler for lanterner når man ligger på fjorden eller ved land med anker for natten?

Redigert av mkc (see edit history)

LeveL

Link to post
Share on other sites

En skikkelig trebåt swkal ikke lekke noe videre! Gjør den det, tyder det på at noe er galt. Som f.eks. dårlige nagler etc. Snarveier som gummimaling, epoxy og lignende er skjelden noen god løsning, og vil ofte bety begynnelsen på sluten for båten. Gå heller over skroget og finn ut hva som er årsaken til lekkasjen, og reparer dette. Få gjerne med deg noen som kan trebåt, det kan være til god hjelp.

 

Hei!

Jeg er ny på båt så jeg tror ikke den lekker idag (skal ut på vannet denne uken) men for å være helt sikker tenkte jeg det gikk å tette den til våren med en type maling under men da får kanskje ikke treverket puste og råtner innenfra?

(Den gamle løsningen er kanskje den beste)

LeveL

Link to post
Share on other sites

Hvis den ikke lekker, synes jeg du kun skal skrape/pusse bunnen og få av alt løst bunnstoff til neste år. Deretter primer du partiene med bart treverk og har nytt bunnstoff over det hele. Står den på land nå? I så fall kan det jo hende den tar inn noe vann før den trutner, men det vet du sikkert :smiley:

 

Jeg ville aldri hatt noe "tett" på skroget til skøyta vår. Mye bedre, som også de andre her sier, å reparere etter gamlemåten og få det skikkelig.

 

Det kommer vel mer bilder av den etterhvert :smiley: ? Er skroget også mahogny og hvordan er den innvendig? Ser fin ut på bildet :yesnod:

Link to post
Share on other sites

På disse bildene ser det ut som den er kravellbygget? (Etter det første bildet trodde jeg den var klinket.)

 

Takk for nyttig info.

jeg er ny på dette men ser på din hjemmeside at du har mye å lære bort. (kjempe fin webside)

 

Finnes det en webside som forklarer hva de forskjellige delene og stedene på båten heter som bolter, og mast osv... he he

 

Vet ikke hva slags båt det er så jeg tar gjerne imot tips om det. På båtkortet står det at den er selvbygget i 1986. Den har mahogny treverk.

 

treseilersiden1.jpg

-

treseilerinnevegg.jpg

-

treseilerforan.jpg

-

treseilerbak.jpg

Redigert av mkc (see edit history)

LeveL

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

:diving:

Det er vel ikke noe tvil om at vannlinjen går over den hvite streken bak.

 

Er det noe tips til dette?

 

image005.jpg

Dette er før høytrykkspyling og treverket er ok.

-

89_759044986.jpg

Her ser vi kanskje at båten går lenger ned bak.

 

Tenkte det var smart å spørre om dette før våren. :lol:

Redigert av mkc (see edit history)

LeveL

Link to post
Share on other sites

jeg er ny på dette men ser på din hjemmeside at du har mye å lære bort. (kjempe fin webside)

Kjekt du likte websiden :smiley: Jeg har fortsatt mye å lære også :yesnod:

 

Finnes det en webside som forklarer hva de forskjellige delene og stedene på båten heter som bolter, og mast osv... he he

Her er en god side om gaffelrigg og seiling. Du har vel bermudarigg, men kanskje du finner noe nyttig likevel?

http://www.ssca.no/Gaffelriggen_Knut_von_Trepka.pdf

 

PS, ser båten din er klinket på de siste bildene du la inn :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...