Jump to content

Er suzuki DF 140 en bra motor?


frihågen

Recommended Posts

De fleste moderne påhengsmotorene er nok bra :yesnod:

 

Jeg har hatt nettopp en DF140 (2004-mod) i drøyt 3 år nå uten noen problemer som helst. Det er to STORE pluss med denne motoren:

 

1. Den er usedvanlig lett i forhold til antall Hk til 4-takter å være (140 Hk på 186 kg)

2. Den er meget stillegående - særlig på lave turtall og tomgang.

Link to post
Share on other sites

Mener du at den gjør samme nytten ?

:lol:

Det er i allefall av betydning at du kjøper av en forhandler som du har tillit til. Om den ligger i nærheten og har eget Suzuki/Johnson autorisert verksted er dette et pluss. - Ikke fordi jeg tror motoren ofte vil gå i stykker, men av og til trenger motoren kvalifisert service også.....

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Om du kjøper med Johnson motorlokk, tror jeg du sparer penger?

 

:yesnod:

 

 

Nei, det er eksakt samme motor med hvit farge og Johnson-logo, til en noe hyggeligere pris...

 

Branding kalles det.

 

 

Det jeg lurer på er om den motoren som er nevnt her er en Suzuki motor eller en Evinrude. Og hva er pris forskjellen på disse motorene?

Redigert av C-marine (see edit history)

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Evinrude produserer kun E-tec som er to-taktere. Johnson produserer kun motorer opp til 25hk og de er alle fire-taktere. Suzuki 140hk er en Suzuki motor, men noen har også vært solgt som Johnson motorer (innmaten er fortsatt Suzuki), men selges ikke disse lenger nye som Johnson motorer.

 

Pris på en n 140hk Suzuki får du best ved å kontakte en forhandler, Johnson 140hk er ikke å få kjøpt ny, men brukt finnes det nok noen. Det ligger bl.a. en 140hk Johnson på Finn, 2005 model til prisantdning 100'. Kan du bruke en 140hk med ultralang stamme så er det faktisk, også på Finn, en 2006 140hk Suzuki model til salgs for 79'. Har hørt at det har vært en del direkteimport av Suzuki 140hk og dette har nok betydning for garanti og reklamasjonsrettigheter hvis det er en av disse motorene du kommer til å kjøpe.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

På bakking går han vell helt lydløst, skulle jeg tro.

Vel, hører du godt etter så hører du kjølevannsstrålen =)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

På bakking er den nesten helt lydløs,ved marsfart er den helt ok(lett å prate i båten) men på 5900 omdreininger som er mitt maxturtall så er det noe lyd ja... :smiley: Når det gjelder forbruket så er den vel ikke så ille,ca 0,9-1 liter per nautisk mil på blandet kjøring med 2-3 personer ombord.

Ligger mest mellom 4-5000 omdreininger,synest den jobber lett å støyer lite da :smiley:

Link to post
Share on other sites

Sammenlignet med Honda 135hk så er Suzukien mye mindre og mer stillegående. Men setter en disse motorene på samme båt vill Hondaen oppnå høyere toppfart. (Testet på Ibiza 20)

 

BF135 yter 140+ prop hk ved ca 5800 o/min og BF150 yter etter sigende 162-3 hk ved litt over 6000 o/min.

Leverer vel "nominell" effekt ved ca 5500.

 

Noe av årsaken til de lange "powerband[ene]" er de variable lengdene på innsugsrørene, og for BF150 sin del VTEC systemet som gir høyere effekt, dreiemoment og mye lengre "powerband".

 

Effektkurver:

bf135_150_1.jpg

 

Dreiemomentkurver:

bf135_150_t.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...