Jump to content

St. Margaretha, vår nye båt i fremtiden


Verrie

Recommended Posts

Jeg er stum :crazy:. Førsteinntrykket er: - brutalt! Rett og slett.

...noe større enn den 40 foteren vi har i dag :smiley:

...gjøre ferdig fly, slik at denne blir på ca 13 meter.

...stabilisatorsystem, sentralstøvsuger, oppvaskmaskin, vaskemaskin, strømagregat, 2 dusjer, 1 badekar

...egen baugtruster, drevet av egen 40 HK motor.

...veier 47 tonn

"Noe" større... :rolleyes:. 13 meter med fly lar seg høre. Burde få standsmessig anbrakt de mye omtalte blondinene med så mye areal disponibelt :wink: . Baugtrusteren er nok grei å ha når det skal finmanøvreres 47 tonn i ei travel gjestehavn. Utrustningen ombord borger for en real oppgradering av komforten ombord. Det meste vil nok bli flittig brukt og satt pris på all den tiden dere tilbringer ombord.

...Til slutt vil jeg bare si : Dette ER galskap. Men du verden for en hærlig galskap!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

(jeg kommer nok forøvrig å bytte nick snart, vet bare ikke hvilket enda. St. Margaretha blir båtens navn, men mulig jeg velger noe annet ???)

Ja, hva skal man kalle det da? Tittelen fra min egen tråd "x fot målrettet vanvidd" er nærliggende å tenke på. Men når vi vet hvor mye tid dere tilbringer ombord synes jeg det blir mer jordnært. Det ser utrolig flott ut på bildene. Med en gang jeg hørte stålbåt, gjorde jeg meg mine tanker. Så for meg en fæl, hjemmesnekret konstruksjon som ikke lignet grisen... Den gang ei. Dette er rett og slett lekkert.

 

Gratulerer så mye med anskaffelsen :cheers:. Post gjerne flere bilder. Dette er ren båtporno. Ser fram til at innleggende om prosjektene ombord starter opp. Vil tro det er litt av hvert man kan finne på av prosjekter ombord i en slik yacht.

Link to post

KJÆMPEBÅT Perlen, kanskje vi får se mere av deg her inne i tiden som kommer :drink: ?

 

Når det gjelder bytte av nick bør vel det enten bli båtens navn eller ditt eget navn

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Takk batdilla.

 

Linjene er helt enorme på denne. Det må bare brukes en del tid på å gjøre ho til ei svane igjen....

 

Det som er deilig er at det kan se ut til at det er tilstrekkelig med 1 vinter for å gjøre ho rimelig bra. Da riktignok med intensivt arbeid.......

 

Når det gjelder baugtrusteren, så er denne på 40HK. Tilstrekkelig vil jeg tro :smiley:

 

Jeg er veldig opptatt av at når jeg skal eie båt, skal denne kunne betjenes av meg alene om nødvendig. Jeg vil nemlig ikke ha en båt som er avhengig av mannskap. Jeg er nemlig glad i å ta en tur uplanlagt innimellom. Selv om denne er på 66 fot, så er den av typen hvor jeg kan håndtere den alene om nødvendig.

 

Jeg og kona planlegger i kveld. Lista for ting som skal gjøres blir stadig lengre, men det er helt greit.

 

Jeg må forresten også se om jeg kan ordne meg båtplass. :eek:

Link to post

Gratulerer Perlen :cheers:

Ja det må jeg si. Dette var voldsomt :smiley:

 

Synes det høres vrient ut å manøvrere den alene, men du greier det nok

:seeya:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Håper du tar med deg losstigen, eller landgangen fra Perlen, så Robert slipper og "FIKS DETTE" :lol:

også. Blir vel litt høyt eller :confused:

Berit

 

Hei, takk for sist :smiley:

 

Enklere adkomst blir det. Litt klysete sagt, så er der porter på denne båten vi nå har kjøpt, mens forrige ikke hadde denne muligheten, samt at der blir definitivt landgang akter på båten. Men jeg tviler jeg flytter den jeg har på perlen over, meg har mer lyst på litt annerledes type.......

 

Lang natt? :wink:

Link to post
Nå har du plass til dekksgolf også.

 

En lokal artig skrue nevnte her i går at "når du skal hente båten, trenger du ikke sjåfør eller ta bussen inn. Bare heis bilen opp på taket og ta turen...."

 

Ja, der er hærlig plass oppå der. Derfor ønsker jeg også å bruke plassen der til oppbevaring av livflåte, jolle/rib. Der er rikelig med plass forøvrig. Der må også naturligvis lages en anstendig trapp opp istedet for den vi har i dag (bratt stige).

 

Etter hva jeg forstår er der ikke nødvendig med forsterkninger eller lignende. Det som allerede er, er sterkt nok for det meste........

 

Ellers vil jeg takke for alle gratulasjoner som er kommet !!

Link to post
Synes det høres vrient ut å manøvrere den alene,

 

Min mening og erfaring er at jo større båt, jo enklere blir finmanøvrering. Vi har gått gradene 21 fot, 32, 40 og nå 66 fot. (Hmmmm, lurer på hva det neste blir ??????) Det som er cluet er avdrift kombinert med masse og tyngde.

 

Selvsagt benytter jeg meg av matrosene når de er med på tur. De er glade for å hjelpe til, men er allikevel veldig bevisst på at jeg skal klare det alene også.

 

Rent personlig så er cabincruser rundt 30-35 fot svært vanskelig å manøvrere synes jeg. Avdrift med strøm eller litt vindpust er enorm. Bare følg med når du er i ei gjestehavn en travel sommer. Når mindre cabincrusere kommer inn, er der av og til litt mye armer og ben i bevegelse, mens når svære flak kommer, står de gjerne oppå fly, helt rolig, med den ene handa i buksa, titter litt rundt og beveger sine joysticker. Er disse bedre båtførere ? Nei slettes ikke, det er bare mye enklere med tyngde/masse/og ikke minst handicaphjelpere (baug/hekk/annet.

 

Apropos hjelpemidler. Jeg antar jeg ganske snart blir eksludert fra foreningen "Trøstesløse...." et eller annet. Hadde ikke vi noe morro med noe slikt for en tid tilbake ? :lol:

Link to post

Dæææ - det var litt av en farkost! Gratulerer! :flag:

Det er klart at med en slik størrelse og innholdsrikdom, så vil det ta litt tid gjennom vinteren (og kanskje mere til...) før dere føler at dere er tilstrekkelig kjent med alt ombord. Men med den tiltakslyst og de evner som du har vist gjennom "Perlen", så tviler jeg ikke på at ny-yachten også vil fremstå som en perle om ikke altfor lenge, og at de enorme muligheter som ligger i den, blir flott utnyttet. Jeg skjønner godt at det har vært litt vanskelig å få "lukka øyet" denne natta... :crazy:

 

Lykke til!

Link to post
Apropos hjelpemidler. Jeg antar jeg ganske snart blir eksludert fra foreningen "Trøstesløse...." et eller annet. Hadde ikke vi noe morro med noe slikt for en tid tilbake ? :lol:
Nei Der blir du vel æresmedlem :yesnod:

 

Men i de trusterløse... Der er nok mulighetene borte nå :rolleyes:

Men det tror jeg det er verdt :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

La meg først gratulere så mye med skipet, Perlen - dette var stort! :cool:

 

........Vi skal ha rekke rundt hele flybrigden, ----- Her må det lages rekker opp, samt rundt "hullet" hvor trapp kommer opp. Jeg vil tro vi snakker rundt 60-70 løpemeter med syrefaste rør. Er det vanskelig å bøye til rør selv ? Hvor kan jeg eventuelt få kjøpt rørbøyer? Sveise kan jeg ikke, men antar at dersom jeg gjør forarbeidet, så vil det være en grei sak å sveise dem på plass?

Sveise rekke er ikke enkelt og må gjøres på stedet. Finnes ikke rette vinkler ombord i en båt og det nødvendiggjør bøying, bøying og bøying. Ikke mye av gangen men dog litt her og litt der......

 

Var med og lage rekke ombord i Morild for litt over ett år siden. Fikk hjelp av Willy til sveising (pensjonert Fredrikstad Mek-altmulig-mann). Her ser du også hydraulisk rørbøyer på dekk. Knut T sin link rørbøyer

rekke_03_800x360.jpg

 

Tok 3 dager å få på plass begge sidene på en 25'.........

rekka_11_800x570.jpg

 

...da kan du jo selv regne ut hvor mye jobb det er på 66'.........

:crazy:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Samtykker med deg Walter S som gammel rørlegger med endel Tig sveis erfaring så vet jeg at å lage rekker som ser bra ut, og med bøyer der de skal være er MYE jobb. Det må også lages (prefabrikeres) på plassen, jeg måtte i allefall gjøre det..

Det er jo litt dumt å kjøpe for en liten formue i rør, og så lage noe jallamikk, og som isteden for å fremheve og forsterke linjene på skipet, kanskje forkludrer det hele. Men for all del, ALT er mulig hvis man bare vil er nå min mening. Lykke til med evnt. bøying og sveising.:smiley:

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post

Som en annen skrev tidligere. Steike.....

 

Gratulerer Perlen. Håper du får mye glede av denne båten, jeg mener SKIPET. Kjører fori den tre dager i uka når jeg passerer Leangbukta. Du må si fra i god tid når du skal hente den slik at jeg kan få fotografert deg utenfor Tofte, som er min hjemmehavn fra tirsdag av.

 

Inge


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Walter/CF, dere har veldig rett. Jeg innser at dette blir for vanskelig for meg. Jeg kommer derfor til å kontakte 1 her i Grimstad, samt 1 rundt Lindenestraktene som jeg vet er utrolig dyktige på slikt.

 

Walter, den rekka di ble veldig fin. Vil tro den skaper stor trygghet når du er utpå. Det jeg ikke kan se utfra bildene er hvordan den er festet. Har du skrudd undenfra og opp, eller sitter der skruer i flensen mot dollbord/esing?

 

Astor, det spørs om ikke jeg leger ut "reiseskildring"?? :wink:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...