Jump to content

St. Margaretha, vår nye båt i fremtiden


Verrie

Recommended Posts

Cognac, menneske, cognac, i store mengder, servert av veldreide blondiner mens rederen nyter en ekte Havaneser!!! :flag:

Cognac er ikke annet enn dårlig hjemmebrent for min gane, jeg har sluttet å røyke (sigarer har jeg aldri likt), men blondinene er jeg helt enig i og dersom de har duggfriske små brune med seilskute på, da snakker vi virkelig!! :cheers:

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Da er første etappe unnagjort. Jeg ligger nå i Horten gjestehavn.

 

I og med at båten har vært svært lite i bruk, fant jeg det fornuftig å belaste maskinen lite første etappe. Lå derfor i 5-6 knop. Maskinen oppførte seg eksemplarisk og ser ut til å være svært bra.

 

Det har i dag vært nesten plagsomt mye sol, så man kan kanskje forestille seg at jeg har hatt en nydelig seilas nedover. Inni båten har jeg hatt 24 grader over hele skuta.

 

Båten er fin å manøvrere og ruller svært lite. Jeg kjøpte ny flatskjermtv for et par dager siden, og satte denne på benken. Står på samme plass uten å ha flyttet seg en millimeter. Likeledes med et vannglass som sto på bordet.

 

Der har vært lite båter ute, kun 5 båter av for meg ukjent merke (lang avstand mellom dem og meg), tydligvis nye eiere som har hatt en "minikonvoi", samt en og annen slenger av fritidsbåter. Møtte også kranbåt etc.

 

Så langt å dømme er der kun 1 feil, og det er kjølevannspumpa på baugtrusteren (egen 4 syl. Merc. dieselmotor som yter 40HK baugtruster, samt at batteri til denne må byttes. Dette ordner jeg når jeg kommer hjem. Selgeren er til å stole på, han dekker omkostninger for å bringe dette i orden. Så langt har jeg klart å legge til skuta uten hjelp av truster :smiley:

 

Selv om mange har hatt lyst til å være med på turen, har jeg bevisst til nå valgt å være alene. Dette skyldes at jeg lettere lærer skuta å kjenne når jeg er alene. Jeg er sikkert sær, men håper på tilgivelse for det. Men om ikke annet, får jeg bevist at båten lar seg håndtere av meg alene, inklusive fortøyninger etc. Men det er klart at den dagen trusteren er 100% i orden, forenkler dette tillegginga.

 

Astor, der ligger melding på svareren din, forsøkte å få tak i deg når jeg nærmet meg Filtvedt.

 

Utover det håper jeg Horten er grei plass å ligge til i morgen. Jeg har det ihvertfall meget bra ombord :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ble sent når jeg ankom båten i ettermiddag pga mye jobb. Så etter båten, undskyld skipet ditt da jeg passerte Leangbukta. Kun en stor åpen plass igjen etter skipet ditt.

 

Du har jo hatt nærmest flatt vann ut fjorden i dag. Med din størrelse er du på grensen til å kalle opp Horten kontroll på K-19?

 

Ha en fin tur nedover langs kysten. Jeg misunner deg, men legger til at dette unner jeg det av hele mitt hjerte.

 

Det å dra alene har sine fordeler når alt fungerer og været er bra. Med et menneske til ombord ville du nok hatt mer hjelp dersom noe skulle oppstå og trenger hjelpe til å være to steder samtidig.

 

GOD TUR! :flag:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Anbefaler flytedoken hos Hansen & Arntzen båtbyggeri/verksted På Stathelle i Bamble. Tlf 35967880.

 

Det må jo være om du er glad i å kaste penger etter folk. :smiley:

 

Om en har behov for dokk, så vil jeg anta at de fleste andre er mye rimeligere. Har hørt at H&A er dyre på stort sett alt, men det er kanskje rykter?

 

Gratulerer igjen, Verrie.....vil tro du har en nydelig tur langs kysten nå. Kos deg!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Enjoy, jeg skal nok ikke ha opp båten i denne omgang, dette blir til våren, og da antageligvis Danmark, alternativt flytedokka 1 kilometer hjemmefra.

 

Vikers, hvis dette været fortsetter, så blir det helt topp.

 

Astor, der blåste faktisk litt utpå. Der gikk litt kvitt på bølgene en stund, men det roet seg. Takk for lykkeønskninger...

 

K-19 blir nok ikke brukt enda, kanskje på neste båt??? (neida, bare tøyset.....) Det holder med denne størrelsen vil jeg tro. Men egentlig litt rart det der, jo større båt, jo enklere å manøvrere, spesielt inn til brygger etc.

 

Jeg ser det at dersom uvær setter inn, kan det være fordel med medhjelper, men så er det med det at jeg er så sta. Å ha en båt som jeg ikke kan håndtere alene er uaktuelt.

Link to post
Share on other sites

Perlen

 

Jeg synes det er tøfft og selvstendig å ta den turen alene. Forstår deg godt når det er gode vær/vindforhold å ta den turen alene. Hvordan var det å legge til,

det er forskjellig å legge til med 4 m lengre båt samt 1m til på bredden. Reagerer den godt på motoern, propellen/motoren gjør at den er lett manøvrerbar.

 

Der var vel en stolt eier som tok en liten ankerdram eller?. Gleder meg til fortsettelsen av turen/restaureringen. Kan ikke si du er redd for utfordringer, med å

gyve løs på 66 fot som skal bygges om.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Båten er lett manøvrerbar, bare jeg blir kjent med den. Rorgivervisningen er ute av stand, og må derfor bare gjette meg til posisjonen. Joysticken for å dreie roret er grei å ha under ferden, men ved tillegging går den noe for tregt. Et annet moment jeg må ta med i manøvreringen er at denne reagerer tregt i forhold til tidligere båter. Man dreier roret, venter litt, også retter opp igjen, SÅ skjer reaksjonen. Må derfor være litt tidligere ute med reaksjoner enn hva jeg er vant med.

 

Jeg brukte litt tid på å legge til her i Horten, men tror ikke det var så mye til å være flau over det. Ikke dunket jeg borti brygga heller.....

 

Motoren reagerer relativt kjapt, og selv om båten veier over 50 tonn, er den relativt rask i siget.

 

Jeg mener på det at der er ikke forskjell om jeg drar alene med denne, eller om det er mindre båt.

 

Det som er så flott med denne båten, er at selv om restaureringsarbeider skal pågå, kan båten brukes hele tiden allikevel......... Det blir mye å gjøre med denne, men allikevel ikke fullt så omfattende som 40 foteren.

 

En annen ting er at når jeg er sliten og ikke gidder å jobbe mer, er det så deilig å sette seg i recliner skinnstolen :eek::smiley: (huff, nå var jeg klysete)

Link to post
Share on other sites

Hei - gratulerer med kjempeflott skute! Regner med at det er du som ligger på sydsiden av "honnørbrygga" her på dette live webkamera-bildet? (Kameraet står på hjørnet øverst til høyre på det lille hotellet/vertshuset.)

 

Tror nok jeg ville avvente og gå med litt mindre vind enn det er meldt i dag. Og særlig når du er alene ombord. :smiley:

 

hortenny.jpg

 

mvh

ter-av

 

ps - hadde tenkt denne til værtråden din, men er vel egentlig like bra her. :smiley:

Redigert av ter-av (see edit history)

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Du verden, utrolig kjekt med disse kameraene du.....

 

Takk for link og gratulasjoner.....

 

Jeg blir liggende til i morgen tror jeg. Har akkurat vært og kjøpt litt duppeditter som er kjekt å pusle med. Litt svall er det her inne, men helt greit. Peppes Pizza hadde en god en i går, spørs om ikke det blir en der i dag også...........

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...