Jump to content

Bluechart 2003 resyme


kristian

Recommended Posts

Da det er flere som mener vi bør åpne Bluechartgruppen for alle, kan jeg foreløpig tenke meg å gjengi kort et resyme av hva vi gjør og har funnet av problemstillinger. Så får vi heller komme tilbake til om gruppen blir åpnet senere.

 

Vi i gruppen har erfaringer med kysten fra Sørlandet til Strømstad/Koster område. Det er kjørt mange nautiske mil i sommer, og tilbakemeldingene fra de som bruker BC er stort sett bra, det virker som det er meget god nøyaktighet med GPS, og dybder/grunner vist på BC kart og virkligheten, da flere også kjører med ekkolodd for sammenligningens skyld.

 

For å forstå hva bluechart er, må man se litt på hvordan det er bygget opp.

Oppbyggingen av BC er slik at det ligger mange kart over hverandre av det som er tilgjengelig for område, disse kartene har forskjellige målestokker f.eks.( 1:10000 eller 1:50000) Kartene bygger på Statens kartverk oppmålinger, noen kart er nye, andre gamle.

 

Dette kan føre til litt forvirring, så det er viktig å sette seg inn i bruken av plotteren, og som ved papirkart se hvilket kart man bruker, og om det finnes noen bedre for det område man er i. På BC gjøres ofte dette ved at man zoomer litt inn/ut, da det kan ligge en annen nyere informasjon på enkelte kart( og dette får man bare frem ved enkelte "inn zoomingsnivåer")

Man har også mulighet til å justere, huke av hvilkene kart man ikke vil se. Dette tror jeg Garmin er alene om.

Slik som havnekartet i Kristiansand som er svært gammelt, men likevel med i basen til BC, har mange rare og gamle opplysninger, også noen som er feil, huker man vekk dette kartet får man ikke disse opplysningene lengere, da får man bare opplysninger fra et kart med større målestokk, men som er nyere, og for vanlig bruk mere oversiktlig. Altså er havnekartet her for de som er spesiellt intresserte.

Dette gjør at man må se igjenom kartgrunnlaget sitt, og vite hvordan dette fungerer.

 

Så langt har det vist seg at område rundt Strømstad/Koster har mest missvisende informasjon, angående staker/merker osv. Men igjen avhenig av hvilkene kart man bruker, her ser jeg at det kommer oppdatering av dette område nå i jan 2004, uten at jeg vet hva som er gjort enda. Det kommer også frem at Norske/Svenske kart ligger over hverandre med litt forskjellig informasjon på, så her bør man kanskje bruke det respektives land sine kart. Det er tatt opp med importør, og de har gitt tilbakemeldinger på at de tar det videre til statens kartverk/garmin.

 

Det var også i forrige versjon unøyaktigheter ved Kragerø, men dette ser ut til å være rettet opp i fornyelsen i sommer (July2003), noe som man fikk gratis oppdatering på hvis man hadde gammel karbrikke. Ellers så forkommer det 2 røde staker ved Blyrua, der det skulle være 1. Noen manglende navn på øyer, og steder som er med på papirkartene.Bilde

 

Min subjektive vurdering er at dette produktet er mye bedre en rykte sitt, og at man har en importør som har dialog med brukerene og er med å påvirker produsenten er meget viktig, og man ser at man får et bedre og bedre produkt for hver oppdatering.

 

Det er stor sett det vi har arbeidet med i gruppen så langt, resten går på konkret bruk av plotter/oppsett/ osv.

 

Får ta det en annen gang.

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt det nye (2004) Oslo - Gøteborg BC kartet idag. Alle "Marine Services" som Fuel, Water, Slips etc mangler for den norske delen av kartet. Manglet det også i 2003 versjonen ?, eller har jeg tastet noe galt ?

 

En del missmatch på detaljer mellom de forskjellige zoom nivåene i koster-strømstads området fortsatt, uten at jeg tror det har oen særlig parktisk betydning.

 

 

MVH

 

TMS

TMS

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt det nye (2004) Oslo - Gøteborg BC kartet idag. Alle "Marine Services" som Fuel, Water, Slips etc mangler for den norske delen av kartet. Manglet det også i 2003 versjonen ?, eller har jeg tastet noe galt ?

 

MVH

 

TMS

Pussig, jeg har ikke sett noe på Belanor om oppdatering/ny versjon er i salg ennå...

Hvilken versjonnummer står der på brikka eller CDen din? Etter hva jeg husker har vel ikke BC "sagt" de skal ha med Fuel, Water, Slips etc??? Har du sett om "Tidevannsstasjoner" eller om du kan lese ut tidevannstidene av plotteren?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...