Jump to content

Skrape bunnsoff og primer eller bare bunnstoff?


tostreker

Recommended Posts

Hei,

har en 30 år gammel seilbåt, kjøpt for et år siden, som jeg vil skrape ned for å sjekke at skroget er i orden. Jeg har spurt om råd på diverse butikker i Oslo-området men får like mange svar som personer jeg spør: hvor mye må jeg skrape ned, bare bunnstoff eller også gammel primer helt ned til gelcoat?

Nå har jeg allerede begynt altså, med Jordan malingsskrape har jeg fått av det meste av bunnstoffet og flekkvis også primeren. Et råd jeg så fikk var å vannslipe (altså for hånd) ned til gelcoat med 80-korning. Da begynner jeg å bli tvilrådig: vil ikke dette skade gelcoaten, og dessuten ta forferdelig lang tid? Kan jeg bruke vanlig plansliper i stedet?

 

Har funnet noen små flekker med vannpest på kjølen, her må jeg selvfølgelig pusse helt ned gjennom gelcoat før vasking og sparkling, men er det strengt nødvendig å pusse helt ned til gelcoat på resten av båten? Ser noen på forumet anbefaler sandblåsing eller lignende, men jeg trodde dette var skadelig for gelcoaten. Er likevel fristet til å gjøre dette, men da er 20 timer håndskraping gjort forgjeves... :smiley:

 

mvh KNut

Link to post
Share on other sites

Ettersom du allerede er godt i gang med å fjerne all bunnstoff/primer så ville jeg ha skrapt vekk alt inn til gelcoat. Viktig å bruke gode skraper, vil anbefale sandvik sine, rund av endene på skjæret for å unngå å få dype riper i gelcoaten. Så er det bare å skrape til alt er fjernet. Hvis det er sår/dype riper i gelcoaten, så sparkler du med jotun epoxy sparkel. Nå kan du prime og påføre ny å påføre nytt bunnstoff, jeg ville brukt 4-5 strøk med Jotun Jotamastic 84. Dette er et to komponent epoxy primer som man får kjøpt hos skipshandlere(mye billigere enn å kjøpe i båtutstyrsforretninger). Du finner data blad om Jotamastic på Jotuns hjemmeside. Ettersom denne primeren blir knallhard når den herder, så er det lurt å påføre første strøk med bunn stoff før siste strøk med primer er gjennomm herdet.

 

Gjorde selv denne jobben på en 30 år gammel seilbåt for noen år siden, i tillegg får man også sjekket undervanns skroget skikkelig. Noe som er viktig når båter begynner å bli såpass gammell !

Redigert av Roy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis båten ikke har vært primet siden den var ny er det ikke sannsynlig at det er brukt vanntett primer. Dengang, før plastpest ble kjent, var primerens oppgave bare å danne feste for bunnstoffet.

Skrap så godt som mulig og puss vekk de siste restene med grovt sandpapir. Med vannsliping unngår man støv samt at papiret ikke "gror igjen" så fort. Men det kan bli en kald og våt opplevelse...

Om du skulle slipe ned i gelcoat'en, evnt slipe den helt vekk, har det overhodet ingen betydning. Det viktige er at man får 100% feste for primeren. Slip heller for mye enn for lite.

Primeren danner, i motsetning til gelcoat, en vanntett beskyttelse og vil dekke over riper etter slipingen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...