Jump to content

Buster X og Buster XL

C-marine

Recommended Posts

Har begynt å titte på båt, som vi skal ha på hytta til fisking av fisk og krabbe. Buster har mange alternativer for oss som skal ha den liggende på den vær harde sunnmørs kysten. Vi har sett spesielt på Buster XL og nå etter at X også kom er den tatt med inn i bildet. Noen som har meninger om disse to båtene? Erfaringer om detaljer på båtene og har noen testen Buster X? Vi skal sansynligvis kjøpe brukt er det noe vi bør se etter? Den må være motorisert til å klare ca 35 knop eller mer med to personer om bord (kan jo ikke bli helt parkert i forhold til onkel).

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

Enda en med båt lappen!

X er en fin båt med mange muligheter der det er enkelt å fjerne benker og lignende. Den er ikke mye større en L men har motor muligheter opp til 80 hk :o)

XL har 2 faste konsoller (tror jeg) og med tanke på teinefiske blir det snart fullt ombord.

Hilsen lykkelig Buster L eier.

Har hatt Buster X siden april, kjempefornøyd! Svært gode sjøegenskaper, høyt fribord, skulle ikke tro den bare er 17 fot. Har kjørt den gjennom tøffe vind/strømskavler - uhyggelig tøffe når jeg ser tilbake - men båten oppførte seg eksemplarisk. Smarte og flotte innredningsdetaljer, og absolutt en genistrek med avtagbare kasser. Toppfart var 35 knop med to ombord (75 HK Evinrude E-tec). Anbefales! :smiley:

Men XL er også en god båt, du blir helt sikkert fornøyd med den også. X ligger nærmer XL enn L, sistnevnte syntes jeg ble for liten da vi vurderte båt for en familie på fire.

Har også vurdert disse to under aktiv bruk med båthenger.

Selv om Buster X skal være veldig populær, vil jeg sannsynlig gå for en Buster XL. Vektmessig havner jeg da på maks. 900kg med alt(115 HK). Noe som bør fungere med henger. Det ble min foreløpige konklusjon uten at jeg har prøvd noen av dem. Jeg ble "overbevist" fra XL-eiere. Størrelsen er det ene momentet, og det andre er at jeg ikke "ble dus med" dette løskassesystemet på X(er nok garantert en smakssak). Når jeg sammenlignet disse to synes jeg Xl virket større og djupere selv med den marginale forskjellen på 45 cm i lengde og 11 cm i bredde + høyere fribord. Jeg har ikke hørt/lest om noen problemer med x eller xl. Det eneste var en svensk X eier som påstod at antall knop på 80 HK 4 Yamaha ikke holdt det som stod i boka(ble visst testet skikkelig- greide ikke mer enn 32 knop med 1 person).

Edited by bindaling (see edit history)
  • 5 months later...

Hei, tar oppigjen denne tråden.......

Vi har ikke kjøpt oss en buster enda, men vi har fortsatt og diskutert dette. Buster L er det et godt altenativ til fiske og litt moro?

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

Enda en med båt lappen!

Hei, tar oppigjen denne tråden.......

Vi har ikke kjøpt oss en buster enda, men vi har fortsatt og diskutert dette. Buster L er det et godt altenativ til fiske og litt moro?

Ja!

Spesielt med enkel konsoll er den ideell til fiske eller vannsport. Dobbel gir litt mer komfort, men du mister noe dekksplass. I min Buster har det vært fraktet; teiner, ruser, ved, vannsport utstyr i tillegg til venner og familie. Den oppfører den seg fint i sjøen uansett hvor mye du har lastet den med.

Etter å ha sett på finn er det ikke så mye brukt å skryte av, og prisene er nokså stive. Jeg måtte kjøre 800 km + 2 ferjer for å få tak i en brukt til en ok pris (2006)

Er du i tvil burde du fått deg en tur utpå med en Buster L for å fått sett og prøvd selv :o)

Lykke til!

Hvordan motor er det du har på din båt? hvilken fart gjør den da?

Enda en med båt lappen!

• 1 month later...

hei

Jeg låner denne tråden litt :smiley:

Jeg vurdere å kjøpe Buster X og har fått tilbud med 3 forskjellige motor alternativer:

60 hk Yamaha

80 hk Yamaha

75 hk Evinrude e-tec

Heller till imot Yamaha, uten at jeg har noe fornuftig argument for eller imot. prismesssig skiller det ca 18000 mellom alternativene.

Det som teller imot 80 hesteren til Yammaha er kansje at den er 60 kg tyngre.

Noen som har synspunkt :fishing:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

hei

Jeg låner denne tråden litt :smiley:

Jeg vurdere å kjøpe Buster X og har fått tilbud med 3 forskjellige motor alternativer:

60 hk Yamaha

80 hk Yamaha

75 hk Evinrude e-tec

Heller till imot Yamaha, uten at jeg har noe fornuftig argument for eller imot. prismesssig skiller det ca 18000 mellom alternativene.

Det som teller imot 80 hesteren til Yammaha er kansje at den er 60 kg tyngre.

Noen som har synspunkt :fishing:

Jeg har Buster X og 75 HK E-Tec på andre året, er storfornøyd med den kombinasjonen. Men Yamaha er heller ikke noe dårlig alternativ, men jeg ville nok da ha valgt 80 HK. Bedre å ha en motor som jobber lettere enn en som må slite litt, særlig om dere er flere ombord.

Som du selv antyder; det er minus med en motor som veier nesten en voksen persons vekt mer i forhold til en lett og sprek 2-takter. Ekstra vekt = ekstra forbruk. Ellers er forbruket omtrent det samme, og kun på de lave turtallene er det mindre støy fra 4-takterne. Vinterkonserveringen med E-Tec går også som en drøm, gjøres på 5 minutter med en egen spake. Kan anbefale kombinasjonen :flag:

Edited by Kaimor (see edit history)

Hei,

Jeg er ingen ekspert på dette, men jeg er faktisk blitt anbefalt å velge størst mulig motor - også på grunn av vekt - noe som skal gi større stabilitet og endra bedre gange i sjøen.

Takk for svar. Det som gjør at jeg holder litt igjen på E.tec en er vel kun en skepsis til en teknikk som ikke har eksistert så mange årene. Hvordan vil disse motorene være om 10 år? Så det sikreste, føler jeg, er å gå for Yamaha

Hjeelp dette høres ut som gammelmanns tanker :cryin:

Håper å få en prøvetur med en Buster X og 80 hester en av de nærmeste dagene, og blir det jo handel kan jeg kanskje legge ut et bilde av den i den mest populære tråden for tiden. Man kan jo si mye bra om Buster, praktisk bruksvennlig osv, men fin det er den jo ikke :wink:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

• 6 years later...